تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد دانش بنیان
لینک : econews.ir/5x3727591
شناسه : 3727591
تاریخ :
عرضه محصولات آرایشی شخصی سازی شده با هوش مصنوعی اقتصاد ایران: عرضه محصولات آرایشی بهداشتی شخصی سازی شده (personalized cosmetics) بر اساس ژنتیک، بیماری‌ها، حساسیت‌ها و آنالیزهای پوست و مو برای هر شخص در یک شرکت دانش بنیان آغاز شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، شرکت نانوفناوری کیان گستر واقع در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی ایران از سال ۱۳۹۴ تاسیس شد؛ این شرکت فعالیت رسمی خود را با شیوع پاندمی کرونا و با تولید ژل دست و سامانه ضدعفونی کننده ازن، آغاز کرد.

بیتا مهروی، مدیر عامل شرکت دانش بنیان نانوفناوری کیان گستر که در سال ۱۴۰۲ موفق به اخذ عنوان دانش بنیانی از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری شده است؛ درخصوص محصولات دانش بنیان این شرکت، گفت: فوتوکاتالیست‌های بر پایه نانوفناوری که دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی (ضد قارچ، ضد باکتری و ضد ویروس) هستند، از جمله محصولاتی است که شرکت با شیوع پاندمی کرونا، تولید کرده است.

وی ادامه داد: این محصول علاوه بر اینکه می‌تواند تا حدود ۱۰ هزار ساعت در مقابل نور مرئی باشد، خاصیت ضدآفتاب و خود تمیز کنندگی پوست را نیز دارا است. همچنین گواهینامه نانومقیاس برای این محصول اخذ شده و در مراحل نهایی اخذ مجوز غذا دارو را می‌گذراند.

محصولات بهداشتی مراقبتی شخصی سازی شده

به گفته او در سال ۱۴۰۳ پس از سه سال تلاش، خط تولید محصولات بهداشتی مراقبتی در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی ایران راه اندازی شد و تا امروز موفق به اخذ پروانه بهداشت و بهره برداری و مجوز غذا دارو برای ۲۳ محصول شده است.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان نانوفناوری کیان گستر افزود: علاوه بر تولید محصول، برای اولین بار شخصی سازی محصولات بهداشتی مراقبتی پوست و مو، عطر و … (personalized cosmetics) بر اساس بیماری‌ها، حساسیت‌ها، ژنتیک و آنالیزهای پوست و مو برای هر شخص راه‌اندازی و به بهره‌برداری رسید.

مهروی درخصوص روش کار این مراقبت اظهار کرد: در این روش بعد از اسکن پوست، اطلاعاتی همچون میزان چربی، چین و چروک، میزان رطوبت و لکه‌های پوست به یک سرور ارسال و تحلیل این داده‌ها با کمک برنامه‌ای که مبتنی بر هوش مصنوعی نوشته شده، انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه داده‌های به دست آمده از فرم‌هایی که مراجعه کننده پر کرده نیز با کمک هوش مصنوعی تحلیل می‌شوند، افزود: آنالیز نهایی به صورت کمی و کیفی در اختیار پزشک متخصص قرار می‌گیرد و بر اساس نتایج این دو تحلیل یک بسته مراقبتی کامل برای فرد تجویز می‌شود که در این بسته مراقبتی علاوه بر پوست، مو، ناخن، دست، پا، صورت، عطر شخصی سازی و «رایحه درمانی» هم قرار دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان دانشگاهی ادامه داد: در واقع با کمک هوش مصنوعی می‌توان با بالاترین دقت، تشخیص داد محصولاتی که شخص استفاده می‌کند با چه موادی و با چه درصدی باید ساخته شوند و یا کدام اسانس‌ها برای فرد مناسب است که در عطر، اسانس سوز و یا در هنگام ماساژ از آنها استفاده کند.

به گفته او، هزینه انجام این آنالیزها حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است و هزینه بسته‌های شخصی سازی شده هم بستگی به تعداد مواردی از کرم‌ها و عطرها است که در آن بسته گنجانده می‌شود.

مهروی، ضمن تاکید بر اینکه هیچ محصولی بدون مشورت با متخصصان ساخته نمی‌شود، ادامه داد: در مورد بسته مراقبتی «خانم های باردار یا شیرده» نظر متخصص زنان و داروسازان گرفته شده است.

وی هدف از ارائه این خدمت را علاوه بر کارآفرینی، ارتقا سلامت جامعه عنوان کرد.