تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3727565
شناسه : 3727565
تاریخ :
بررسی ساحت‌های حیات انسان که زمینه رستگاری او را فراهم می‌کنند اقتصاد ایران: شهرکرد-مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری به بررسی ساحت‌های حیات بشر شامل حیات اعتقادی، معرفتی، ایمانی و اجتماعی که زمینه تعالی او را فراهم می‌کنند پرداخت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهر امروز سه شنبه در مراسم سوگواری اباعبدالله‌الحسین (ع) در هیأت انصارالمهدی (عج)، اظهار کرد: خداوند متعال مخلوقات فراوانی دارد که در یک تقسیم‌بندی به چهار گروه جماد، نبات، حیوانات و انسان‌ها تقسیم شده‌اند.

وی افزود: جمادات رشد، حرکت و مقصد ندارند، نباتات رشد دارند اما حرکت و مقصد ندارند، حیوانات رشد و حرکت دارند اما مقصد ندارند در حالی که انسان‌ها دارای رشد، حرکت و مقصد هستند بنابراین اگر انسانی رشد، حرکت و مقصد نداشته باشد یعنی با یکی از سه گروه دیگر نسبت مساوی دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه انسان باید همواره چگونگی رشد و حرکت خود را بررسی کرده و بداند مقصد حرکت کجا است، ادامه داد: برای این منظور برخی نظام‌ها یا حیات‌ها مانند حیات اعتقادی شکل می‌گیرند درواقع انسان‌ها مقصد خود را بر اساس حیات اعتقادی که دارند انتخاب می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری عنوان کرد: نکته مهم این است که اگر کسی حیات اعتقادی قوی داشته باشد ضرورتاً انسان مؤمنی نیست یعنی ممکن است بتواند به خوبی در مورد توحید، نبوت، معاد، عدل و امامت سخن بگوید اما مشخص نیست حرکت و مقصد این فرد صحیح باشد چراکه انسان در کنار حیات اعتقادی به حیات معرفتی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه حیات معرفتی از سنخ فهمیدن است، اضافه کرد: در حالی که حیات اعتقادی از سنخ دانستن است بنابراین اگر انسان برای خود نظام معرفتی تعریف نکند حیات اعتقادی زمینه نجات او را فراهم نمی‌کند چراکه این فرد به وجود خداوند متعال اعتقاد دارد اما از معرفت نسبت به خدا برخوردار نیست.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در حیات اعتقادی انسان‌های بسیاری وجود داشتند که معتقد بودند امام حسین (ع) بهترین خلق خداوند روی زمین است اما همراه ایشان نشدند چراکه در حیات معرفتی خود با امام حسین (ع) ارتباط برقرار نکرده بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری با اشاره به اینکه در حیات معرفتی نگرش انسان‌ها اصلاح می‌شود، بیان کرد: برخی افراد در حیات اعتقادی نگرش صحیحی نسبت به اهل بیت (ع) دارند اما در حیات معرفتی اینگونه نیست برای مثال این افراد فکر می‌کنند حکومت امام علی (ع) پر از عدالت بود که هیچ‌گونه اشکال و تخلفی در آن وجود نداشت اما چون حیات معرفتی این افراد به درستی شکل نگرفته از زندگی اهل‌بیت (ع) تحلیل‌های غلطی دارند.

وی به تفاوت حیات اعتقادی و معرفتی اشاره کرد و افزود: اگر این دو حیات با یکدیگر تنظیم نشوند انسان دچار انحراف در رفتار خواهد شد همچنین برای اینکه فرد بتواند با حیات معرفتی حرکت کند به حیات ایمانی نیاز دارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در آیات مبارکه «نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیْکَ نَبَأَهُمْ بِالْحَقِّ إِنَّهُمْ فِتْیَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَ زِدْناهُمْ هُدیً * وَ رَبَطْنا عَلی‏ قُلُوبِهِمْ إِذْ قامُوا فَقالُوا رَبُّنا رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لَنْ نَدْعُوَا مِنْ دُونِهِ إِلهاً لَقَدْ قُلْنا إِذاً شَطَطاً» حکایت جریانی بیان شده است که حیات ایمانی آن‌ها مورد تأیید خداوند متعال است.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری عنوان کرد: علامه طباطبایی در کتاب المیزان به این موضوع اشاره دارد که ایمان به معنای رسوخ اعتقاد در دل است یعنی انسان بتواند حیات اعتقادی خود را وارد دل کند و به آن علاقه داشته باشد؛ اینکه انسان حیات اعتقادی و معرفتی داشته باشد اما قصد نداشته باشد بر اساس آن زندگی کند یکی از آسیب‌های جامعه اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه اگر حیات معرفتی و ایمانی در شیعیان نسبت خوبی با یکدیگر داشته باشند تمامی حرکات و رفتارهای آن‌ها مشابه پیامبر اکرم (ص) خواهد شد، اضافه کرد: قرآن کریم می‌فرماید کسانی در عالم وجود داشتند که وقتی مشاهده کردند در جامعه حیات اعتقادی دچار مشکل شده و نتوانستند نگرش و تصویر صحیحی از خداوند متعال داشته باشند از آن جامعه جدا شدند اما خدا این افراد را وارد تاریخ کرد یعنی از جامعه خود بزرگ‌تر شدند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در کربلا افراد بسیاری وجود داشتند که در حیات اعتقادی و معرفتی رابطه خوبی با اهل بیت (ع) داشتند اما در حیات ایمانی دارای مشکل بودند بنابراین اگر بخواهیم بررسی کنیم چه کسی حیات ایمانی قوی دارد باید علاقه‌مندی‌های او را لیست کنیم تا مشخص شود این موارد به علاقه‌مندی‌های اولیا الهی، انبیا و اهل بیت (ع) شباهت دارند یا خیر.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری با اشاره به مفهوم حیات اجتماعی، یادآور شد: ما گاهی در عالم دینی زندگی می‌کنیم اما اجتماعی نه که اصطلاحاً به این موضوع در مکاتب سیاسی سکولاریسم گفته می‌شود یعنی دین مربوط به رابطه انسان و خدا است و ربطی به جامعه ندارد در این مفهوم این اعتقاد وجود دارد که اگر کسی نماز می‌خواند، حجاب دارد و… به خود آن شخص مربوط است و ارتباطی با جامعه ندارد.

وی بیان کرد: بنا بر حیات اجتماعی زمانی که ما در کنار یکدیگر جامعه شکل می‌دهیم دارای حیات مشابه گفتمان اهل بیت (ع) می‌شویم یعنی تصویرسازی و نگرشی که در حیات معرفتی شکل می‌گیرد تبدیل به گفتمان در جامعه شود که این اتفاق توسط امام خمینی (ره) در جمهوری اسلامی ایران انجام شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه حیات اجتماعی از ضروریات حیات بشر است، افزود: حیات اجتماعی یعنی گفتمان اهل بیت (ع) در حوزه اجتماع، اقتصاد، بازار و… حاکم شود.