تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3727517
شناسه : 3727517
تاریخ :
طرح چند مدل برای تغییر در برگزاری انتخابات‌های مختلف اقتصاد ایران: رئیس کمیسیون شوراهای مجلس از طرح چند مدل برای برگزاری انتخابات در کشور خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار سیاسی -

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه طبق سیاست‌های کلی انتخابات، هر 2 سال 2 انتخابات با هم به صورت هم زمان برگزار می‌شود، گفت: اما با توجه به انتخابات زودرسی که به دلیل حادثه‌ای که برای رئیس جمهور اتفاق افتاد، یک اصلاحی در قانون ایجاد شد که دوره بعدی انتخابات شوراها 3 ساله باشد تا انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در دور بعد با هم برگزار شود.

وی در همین راستا افزود: اما مسئله دیگری وجود دارد که در اسفند ماه انتخابات مجلس برگزار می‌شود و در سال بعدش در یک فاصله کم انتخابات ریاست جمهوری را داریم که برگزاری 2 انتخابات با فاصله کم یک سری مسائل از جمله مسائل امنیتی و هزینه‌ای و غیره را به همراه دارد.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس با بیان اینکه از طرف دیگر برگزاری هم زمان 3 انتخابات شوراها مجلس و ریاست جمهوری هم ممکن نیست، گفت: مدل‌های دیگری هم است که اگر بخواهیم انتخابات ریاست جمهوری و نمایندگی مجلس هم یکی کنیم باید نظر دستگاه‌های نظارتی و اجرایی را هم اخذ کنیم و یا اینکه دوره مجلس را تمدید کنیم یا دوره ریاست جمهوری را کم کنیم که به یک راهکاری برسیم؛ همه اینها به صورت طرح است که باید بررسی شود و هنوز مصوب نشده است.

جوکار با اشاره به هم زمانی انتخابات مجلس با شوراهای شهر هم گفت: از آنجایی که برای انتخابات شوراها هیئتهای نظارت از سوی نمایندگان مجلس تشکیل می‌شود تا صلاحیت افراد را بررسی کند به دلیل هم زمانی تبلیغات انتخابات مجلس با نظارت بر انتخابات شوراها این اقدام هم مسائل خود را دارد که لازم به بررسی کارشناسی دارد.

نماینده یزد در مجلس با بیان اینکه برای حل این مسئله راه‌های دیگری برای انتخابات شوراها مطرح شده و آن هم اینکه  انتخابات شوراها به صورت ملی برگزار نشود بلکه به صورت استانی باشد، گفت: یعنی اینکه به وزارت کشور اجازه داده شود تا ظرف 2 ماه به صورت منطقه‌ای انتخابات شوراها را برگزار کند یعنی برای مثال در یک روز انتخابات را در 4 استان و در روز دیگر انتخابات در 5 استان را برگزار کند، به صورتی که ظرف 2 ماه تمامی انتخابات شوراها در سراسر کشور به اتمام برسد.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس تاکید کرد: لذا باید با حضور تمامی دستگاه‌های مربوطه بررسی شود که کدام انتخابات با هم برگزار شود تا هم سیاست‌های کلی انتخابات یعنی برگزاری هم زمان 2 انتخابات رعایت شود و هم کمترین مسئله از نظر هزینه‌ای و امنیتی وجود داشته باشد.

انتهای‌ پیام/