تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3727472
شناسه : 3727472
تاریخ :
دردسرهای نتانیاهو در سفر به آمریکا بعد از عملیات یمن اقتصاد ایران: نتانیاهو درحالی با امید به کسب حمایت بیشتر از آمریکا به این کشور سفر می‌کند که خود آمریکا میان هرج‌ومرج داخلی قرار دارد و علاوه بر آن شخص نتانیاهو و اسرائیل بعد از تحولات اخیر جنگ به‌ویژه حمله پهپادی یمن به تل‌آویو، در وضعیتی از سردرگمی هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «عبدالباری عطوان»، سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم و تحلیلگر شناخته‌شده فلسطینی در مقاله جدید خود به تحولات اخیر جنگ غزه از جمله عملیات‌های شگفت‌آوری که نیروهای یمنی انجام داده‌اند و عملیات موفق پهپاد «یافا» در قلب تل‌آویو پرداخته نوشت: «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حال برنامه‌ریزی برای سفر به آمریکا با هدف رسیدن به یک پیروزی بزرگ و انجام سخنرانی مقابل کنگره برای بسیج کردن حمایت قانونی و مردمی آمریکا در حمایت از جنگ نسل‌کشی رژیم اشغالگر علیه نوار غزه بود.

آرزوهای ناکام نتانیاهو در آمریکا

عطوان افزود: اما برنامه‌ریزی‌ها و آرزوهای نتانیاهو یک چیز است و نتایجی که حاصل می‌شود، یک چیز دیگر؛ زیرا آمریکا که نتانیاهو به آن سفر می‌کند، خودش در هرج‌ومرج به‌سر می‌برد و در آستانه جنگ داخلی قرار دارد و با خطر فروپاشی مواجه است. بعد از کناره‌گیری «جو بایدن»، رئیس جمهور کنونی آمریکا از انتخابات ریاست‌جمهوری یا مجبور کردن او به کناره‌گیری و تشدید اختلافات داخل حزب دموکرات بر سر انتخاب جانشین بایدن، آمریکا در وضعیتی از هرج‌ومرج و نابسامانی قرار گرفته است.

در ادامه این مقاله آمده است: سخنرانی نتانیاهو مقابل کنگره و چه‌بسا سفر وی به این کشور شاید آخرین سفر و سخنرانی او باشد و اهدافی که مورد نظر دارد، محقق نخواهد شد. نتانیاهو از یک رژیم از‌هم‌پاشیده، به‌امید به دست آوردن حمایت، به کشوری می‌رود که دچار دودستگی شده است و با بحران‌های متعدد در چندین جبهه که بارزترین آن‌ها اوکراین است، دست و پنجه نرم می‌کند.

نتانیاهو چگونه قبل از سفر به واشنگتن نقره‌داغ شد؟

در اینجا به چند نکته اشاره می‌کنیم که مانع از تحقق اهداف نتانیاهو در سفر به آمریکا می‌شود:

ـ مورد اول مربوط به این است که برادران یمنی ما موفق شدند پهپاد یافا را به قلب تل‌آویو برسانند که منجر به انفجاری بزرگ در یکی از امن‌ترین خیابان‌های آن شد؛ منطقه‌ای که در چندقدمی کنسولگری آمریکا قرار داشت و در جریان آن یک صهیونیست به هلاکت رسید و 10 نفر دیگر زخمی شدند. این عملیات موفق یمنی‌ها، ابهت پوشالی نتانیاهو را بر باد داد و وی و ارتش اسرائیل و سیستم‌های نظارتی و اطلاعاتی این رژیم را تحقیر و ذلیل کرد.

ـ مورد دوم مربوط به تجاوز وحشیانه صهیونیست‌ها به بندر الحُدیده یمن است که با همکاری آمریکا انجام شد و با آتش‌سوزی در مخازن نفت و انهدام ایستگاه برق همراه بود و در جریان این جنایت 6 غیرنظامی یمنی به شهادت رسیدند و 86 نفر دیگر زخمی شدند. روشن است که واکنش انتقام‌جویانه یمنی‌ها به این تجاوز دشمن صهیونیستی، ممکن است در هر لحظه اتفاق بیفتد و چه‌بسا در زمان سفر نتانیاهو به واشنگتن یا هنگام سخنرانی وی در کنگره باشد.

ـ عامل سوم در ناکامی نتانیاهو در رسیدن به اهداف خود از سفر به آمریکا این است که نتانیاهو در موقعیتی قرار ندارد که بتواند شرایط خود را بر جو بایدن که در حال ترک کاخ سفید است، تحمیل کند؛ بلکه ممکن است دقیقاً به‌عکس این اتفاق بیفتد و بایدن که از دور انتخابات کنار رفته است، در موضعی قوی‌تر از قبل مقابل نتانیاهو که او را مورد تحقیر و اهانت قرار داده بود، بایستد، در واقع بایدن اکنون چیزی برای از دست دادن ندارد و از هیچ چیز نمی‌ترسد و بنابراین شاید در پی انتقام‌جویی شخصی از نتانیاهو باشد.

ـ «کامالا هریس»، معاون جو بایدن که به‌عنوان نامزد حزب دموکرات بعد از کناره‌گیری بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت خواهد کرد، باید مهاجران مسلمان و آفریقایی را که تقریباً 40 درصد از آرا را شامل می‌شوند، بسیج کند تا در این انتخابات به او رأی دهند، همین مسئله موجب می‌گردد کامالا هریس مجبور باشد کمتر از نتانیاهو و جنگ نسل‌کشی که در نوار غزه به‌راه انداخته است، حمایت کند.

ـ نتانیاهو برای اولین بار از زمان تأسیس رژیم آپارتاید اسرائیل شاهد تظاهرات اعتراضی بزرگ علیه خودش و این رژیم در برابر کاخ سفید و کنگره به‌رهبری جوانان آمریکایی که حامی مردم غزه هستند، خواهد بود؛ چیزی که در همه سفرهای قبلی خود به آمریکا به آن عادت نداشت و ندیده بود.

ـ نتانیاهو از طریق دفتر خود در قدس اشغالی درخواست رسمی برای دیدار با «دونالد ترامپ»، نامزد حزب جمهوری‌خواه آمریکا را داده است و روی پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا حساب باز می‌کند و همچنان منتظر پاسخ برای این دیدار است، اما این دیدار حتی اگر انجام هم بشود فایده چندانی برای نتانیاهو ندارد و چه‌بسا نتایج عکس و نامطلوبی هم داشته باشد؛ زیرا ممکن است در زمان بازگشت ترامپ به کاخ سفید، نتانیاهو دیگر در رأس قدرت نباشد و علاوه بر آن پیروزی ترامپ هم تضمین نشده است.

عبدالباری عطوان در ادامه یادداشت خود تأکید کرد: آمریکا امروز دیگر ابرقدرتی نیست که جهان را با زور و سیطره خود کنترل کند؛ به‌خلاف چیزی که در قرن گذشته بود، علاوه بر آن اعراب امروز دیگران عرب‌های نادان و جاهلی نیستند که اسرائیل ارتش‌های آن‌ها را در چند ساعت شکست داد، البته ما اینجا کوته‌فکری و خطاهای قابل‌توجه رژیم‌های عربی را که در محاصره آمریکا و اسرائیل هستند، انکار نمی‌کنیم، بلکه ما اینجا درباره محور مقاومت و جبهه‌های قدرتمند آن حرف می‌زنیم که در همه سطوح در برابر تجاوزات آمریکایی ـ اسرائیلی ایستاده‌اند؛ چه در خشکی، چه در دریا و چه هوا.

در ادامه این مقاله آمده است: صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها با جنگنده‌های ده‌ها میلیون دلاری با ما می‌جنگند؛ اما ما با پهپادها و موشک‌هایی که هزینه هر کدام تنها چند هزار دلار است در برابر آن‌ها می‌ایستیم و شکستشان می‌دهیم و دشمن را وحشت‌زده می‌کنیم.

عطوان در پایان یادداشت خود نوشت: بایدن سقوط کرد و عقب نشست و هم‌پیمان او نتانیاهو هم در حال تزلزل است. جنگ گسترش خواهد یافت و محور مقاومت در سایه تغییر قواعد درگیری، پیروز قطعی این جنگ خواهد بود و پهپادهای «هدهد» حزب‌الله و «یافا»ی یمن شاهدی بارز بر این امر هستند.

انتهای پیام/+