تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3727440
شناسه : 3727440
تاریخ :
حاصل همکاری کیانو ریوز و چاینا میویل یک رمان اکشن شد اقتصاد ایران: کیانو ریوز رمانی جدید با همکاری چاینا میویل نوشته و می‌گوید در این کتاب می‌خواست اکشنی خشن و پرخشونت ارایه کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، چه اتفاقی می‌افتد وقتی یک بازیگر هالیوود و یک نویسنده آثار علمی تخیلی در یک رمان به هم می‌پیوندند؟ کیانو ریوز و چاینا میویل درباره عشق ادبی خود صحبت ‌کرده‌اند و این که چگونه تلاش کردند تا مجموعه کتاب‌های کمیک ریوز به چیزی عمیق‌تر بدل شود.

کیانو ریوز به عنوان یکی از متواضع‌ترین افراد هالیوود شناخته می‌شود. او با حضور نویسنده انگلیسی چاینا میویل درباره همکاری خودشان برای خلق نخستین رمان ریوز با عنوان «کتاب جایی دگر» صحبت کرد. او با قاطعیت می‌گوید: نمی‌خواستم خودم کتاب را بنویسم. می‌خواستم خالق دیگری در این سفر همراهم باشد. بنابراین، در نهایت، چاینا رمان را نوشته است. اینطور نیست که بتوانیم صفحه هشت را نگاه کنیم و بگوییم: «اوه، من این بخش را نوشتم.» من هیچ بخشی از رمان را ننوشتم.

به گفته ریوز همکاری زمانی آغاز شد که این دو در سال ۲۰۲۱ رو در رو در برلین یکدیگر را ملاقات کردند - میویل می‌گوید: خوش شانسی این بود که در یک زمان هر دو در یک شهر بودیم . ریوز به میویل می‌گوید: تو دفترچه یادداشتت را آورده بودی و ایده‌هایی داشتی و ماجرا کلا این بود که «من چند سوال دارم. قبل از اینکه تصمیم بگیرم به این موضوع بله یا نه بگویم، چند سوال دارم».

از نحوه تعامل و صحبت این دو مرد درباره کار مشترکشان، به نظر می‌رسد همکاری خلاقانه آنها واقعا جواب داده است.

ریوز از طرفداران آثار میویل بود و حتی چند سال پیش یکی از داستان‌های کوتاه این نویسنده را انتخاب کرده بود و نظرش این بود که اگر آرزویی برای نوشتن رمان داشته باشد این است که مانند چاینا میویل بنویسد.

با این حال چنین پروژه‌ای می‌تواند اعتبار هر دو همکار را به خطر بیندازد. ریوز یک هنرپیشه بسیار محبوب سینما است و وقتی بازیگران به نوشتن داستان‌های تخیلی رو می‌آورند، منتقدان همیشه با آنها مهربان نیستند. و درباره میویل، به‌عنوان یکی از بهترین نویسندگان علمی تخیلی/فانتزی، او آیا نگران این نبود که مردم فکر کنند که می خواهد خودش را به یک سلبریتی هالیوودی بچسباند؟

در آن جلسه در برلین هر یک از این دو با سخاوت به دیگری پاسخ داد: ریوز از ایده‌هایی که میویل برای شخصیت مطرح می‌کرد، خوشحال بود و میویل از آزادی‌ای که ریوز به او می‌داد تا آن ایده‌ها را گسترش دهد، راضی بود. ریوز می‌گوید: احساس می‌کنم ما یک سلیقه مشترک داریم و میویل می‌گوید: حس می‌کردم فایده‌ای ندارد رمانی خلق کنم که صرفاً روایت داستان کمیک باشد. برای من، یکی از چیزهای کلیدی این بود: آیا من ایده‌هایی دارم که کیانو را جذب کند و آیا این ایده‌ها به منبع احترام می‌گذارند و در عین حال در چهارچوب رمان‌نویسی جای دارند؟

ریوز که حرفه بازیگری خود را از ۹ سالگی شروع کرده و بازیگر مجموعه «ماتریکس» و فیلم‌های «جان ویک» بوده پیش از این ۲ کتاب نوشته: یک کتاب تصویری بزرگسالان به نام «قصیده خوشبختی» در سال ۲۰۱۱ و یک کتاب هنری به نام «سایه‌ها» در سال ۲۰۱۶. سال ۲۰۲۱، او با مجموعه پرفروش‌ « BRZRKR»در ۱۲ جلد که با همکاری مت کینت نوشته شده، وارد دنیای کمیک شد.

میویل تنها نویسنده‌ای است که ۳ بار برنده جایزه آرتور سی‌کلارک شده که به آثار علمی تخیلی اهدا می‌شود. وی نویسنده رمان، داستان کوتاه، کمیک، داستان‌های کودکانه است و مدرک دکترای خود را از LSE در رشته روابط بین‌الملل گرفته است.

شخصیت اصلی کتاب «کتاب جایی دگر» و قهرمان داستان «یونوت» معروف به B، یک جنگجوی نامیرای ۸۰هزار ساله با قدرت شفابخشی به سبک ولورین است که چشمان آبی درخشانی دارد و در مجموعه BRZRKR هم حضور داشت. در این مجموعه کمیک او با یک تیم عملیات سیاه دولت آمریکا با شرایط مبهم کار می‌کند تا دانشمندانی که روی او مطالعه می‌کنند راهی برای فانی کردن او بیابند.

ریوز درباره منشأ این شخصیت می‌گوید: می‌خواستم یک ایده اکشن خشن و پرخشونت را عملی کنم. من نقش شخصیت‌های مختلف اکشن را بازی کرده‌ام و وقتی در سنین رشد بودم از چنین داستان‌هایی بسیار لذت می‌بردم.

آیا او فکر می‌کرد به عنوان یک بازیگر وارد این نقش شود؟ می گوید: شاید اینجوری باشد. شاید این یک قبیله باشد که مورد حمله قرار گرفته و شاید او نفرین شده باشد و نتواند جلوی آن را بگیرد. او چه می‌خواهد؟ اهل کجاست؟ چه چیزی باعث این شد؟ آن شخصیت چگونه زندگی می‌کند...؟

ریوز می‌گوید: نمی‌خواستم یک داستان خون‌آشامی بسازم – از این داستان خسته‌ام. نمی‌خواستم او یک گرگینه باشد که در زمان ماه کامل بیرون می‌آید... چیز دیگری می‌خواستم.

حاصل همکاری کیانو ریوز و چاینا میویل یک رمان اکشن شد

نکته دیگر این است که این شخصیت به شکل کیانو ریوز طراحی شده است. ریوز می‌گوید: یک هنرمند شگفت‌انگیز به نام ران گارنی وجود دارد که تصویرسازی‌های کتاب کمیک را انجام داده و اولین سوال او این بود: [با صدای خشن]: «خوب، بچه، او شبیه چیه؟» وی در ادامه می‌گوید: آن زمان که این سؤال را از من پرسید، نمی‌دانم شاید خودشیفته بودم، اما گفتم: آره، من می‌خواهم این دیوانه باشم! چرا که نه؟

«BRZRKR» خیلی خوب فروش رفت. کتابی که یک کتاب مصور بسیار کمیک است: با خشونت‌های شدید، آرواره‌های پاره‌شده و جمجمه‌هایی که با لکه‌های قرمز پوشیده شده با دندان‌های در حال پرواز... اما ریوز و میویل توافق کردند که این رمان باید کاری کمی متفاوت انجام دهد. در این رمان، قهرمان داستان توسط یک گراز عاج‌دار غول‌پیکر و خشمگین تعقیب می‌شود. این اختراع میویل بود اما در عین حال بسیار فلسفی هم هست. میویل تاکید می‌کند: من عاشق صحنه‌های مبارزه هیجان‌انگیز و خشن هستم و این نقض عهد است که در این رمان از خشونت‌های مفرح، خشن و دراماتیک لذت نبرم. اما کارهایی نیز وجود دارد که می‌شود با سرعت مناسب رمان انجام داد که انجام آنها با کمیک بسیار سخت‌تر است.

این کتاب در مقایسه با دنیای بازیگری ریوز، جایی بین خشونت فرابنفش مهیج مجموعه «جان ویک» و جهان‌های مخفی و پارانویای وجودی «ماتریکس» جای دارد. همچنین، همانطور که محققان بدون شک به آن توجه می‌کنند، یادآور موضوع سفر جعلی «بیل و تد» هم هست.

این شخصیت «یونیوت» یک مخمصه وجودی هم دارد: اگر ۸۰هزار سال زندگی کنی، چطور می‌توانی با افرادی که پیر می‌شوند و در یک چشم به هم زدن (برای شما) می‌میرند، ارتباط برقرار کنی؟ اما او به شدت می‌خواهد فانی باشد: او توانایی فرزنددار شدن را ندارد. میویل می‌گوید: سؤالات شخصیتی خیلی مهم بود، اما نحوه صحبت ما درباره چیزها به لحاظ ساختاری و از نظر شخصیت، لزوماً یکسان نبود. بنابراین باید یاد می‌گرفتم تا بفهمم ریوز چه چیزی داشت می‌گفت. چند بار به یاد می‌آورم که در مورد B چیزهایی می‌گفت و من نمی‌فهمیدم چه می‌گوید. سپس بعد از چند بار دور زدن تازه متوجه می‌شدم و هر بار می‌دیدم او کاملاً درست می گوید.

کتاب‌هایی که ریوز به عنوان یک خواننده مطالعه کرده بود، چه تاثیری در این روند داشت؟ می‌گوید: در گذشته «هابیت‌ها» را می خواندم. چند تا کتاب «هابیت» دارم. کتاب‌های علمی تخیلی را دوست داشتم. سال‌های اولیه رشد من معجونی از فرانک میلر - ولورین، شوالیه تاریکی بود. اما وقتی برای اولین بار فیلیپ کی دیک را خواندم، یا زمانی که ویلیام گیبسون، یا «راهنمای سفر به کهکشان» را و «۱۹۸۴» و «مزرعه حیوانات» دیگر دنیای من این شده بود. آن نوع رمان‌های فانتزی را خیلی دوست داشتم.

میویل نه تنها به عنوان یک نویسنده فانتزی، بلکه برای کارهای سیاسی خود نیز شناخته شده است. جدیدترین کتاب او «یک شبح» درباره مانیفست کمونیسم بود. آیا او نویسنده همکارش را در زمانی که کتاب را می‌نوشتند وارد دنیای مارکسیسم کرد؟ می‌گوید: ما زیاد از لحاظ سیاسی صحبت نکردیم. ریوز با قاطعیت می‌گوید: من کسی نیستم که سیاسی صحبت کنم.

بدون انتظار پاسخ مستقیم، یک سوال ناگهانی می‌پرسم: آیا این یک دستمزد ثابت برای کار میویل وجود دارد یا حق امتیاز مشترک؟ ریوز می‌گوید: امیدوارم حق امتیازی برای تقسیم وجود داشته باشد. امیدوارم - این بدان معناست که مردم از کار لذت برده‌اند یا به دلایل دیگری آن را خریده اند.

«کتاب جایی دیگر» توسط «دل ری» به قیمت ۲۲ پوند منتشر شده است.