تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3727387
شناسه : 3727387
تاریخ :
لزوم دریافت گواهی قرنطینه‌ای دامپزشکی کرمان در جابجایی محموله ها اقتصاد ایران: کرمان- رئیس دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: کلیه محموله‌ها اعم از دام و طیور، فرآورده‌های خام دامی و نهاده‌های دامی، جهت جابه جایی ملزم به دریافت گواهی قرنطینه‌ای بهداشتی از دامپزشکی هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، محمود زین الدینی صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حمل و نقل دام و طیور زنده، کلیه فرآورده‌های خام دامی، نهاده‌های دامی و … فقط با مجوز بهداشتی قرنطینه‌ای مجاز است.

زین الدینی افزود: در صورت توقیف محموله‌های فاقد مجوز بهداشتی با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

رئیس دامپزشکی شهرستان کرمان تصریح کرد: حمل و نقل غیر مجاز دام، طیور، کلیه فرآورده‌های خام دامی می‌تواند سبب انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام شود.

وی ادامه داد: این بیماری‌ها به ویژه شامل تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، تب مالت و سایر است و به علاوه سبب ایجاد آلودگی‌های ثانویه در محصولات هم می‌شود.

زین الدینی گفت: بخشی از قاچاق دام به دلیل بیمار بودن دام، هویت‌گذاری نکردن با پلاک‌های بارکددار و حمل به مقاصد نامعلوم انجام می‌شود.

رئیس دامپزشکی شهرستان کرمان افزود: همچنین قاچاق دام به علت منفعت طلبی، سود جویی و فرار از دریافت مجوزهای لازم برای کنترل دام در مبدا و مقصد می‌تواند انجام شود.

زین الدینی اظهارکرد: دامپزشکی شهرستان کرمان با افراد خاطی که توجهی به رعایت شرایط امنیت زیستی و بهداشتی نکرده و مبادرت به حمل و نقل دام بدون مجوز دامپزشکی می‌کنند، از طریق معرفی به مراجع قضائی برخورد می‌کند.

وی سپس بیان کرد: بحث قرنطینه طیف وسیعی داشته که از مزارع پرورش دام و طیور و … آغاز و کلیه محموله‌ها اعم از دام و طیور، فرآورده‌های خام دامی و نهاده‌های دامی را شامل می‌شود.

رئیس دامپزشکی شهرستان کرمان ادامه داد: کلیه موارد برای جابه جایی ملزم به دریافت گواهی قرنطینه‌ای بهداشتی دامپزشکی هستند.

زین الدینی تاکید کرد: در صورت نداشتن مجوز محموله‌ها توسط نیروی انتظامی توقیف و برای سیر مراحل قانونی به دستگاه قضائی ارجاع داده می‌شود.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ مجوز بهداشتی قرنطینه‌ای دام در کرمان صادر شده است.

زین الدینی یادآور شد: اجرای دقیق ضوابط و مقررات بهداشتی قرنطینه‌ای در مبدا و کنترل آن در مقصد می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود در زمینه کنترل بهداشتی قرنطینه‌ای، جابه جایی بیماری‌ها و آلودگی‌ها را مرتفع سازد.

رئیس دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: این امر علاوه بر ایجاد امنیت غذایی باعث حفظ سلامت بهداشت جامعه نیز می‌شود.