تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3727330
شناسه : 3727330
تاریخ :
سامانه رصد افتخارات محققان و دانشمندان (سرآمدان) رونمایی شد اقتصاد ایران: در سامانه سرآمدان کارنامه جامعی از افتخارات هر یک از سرآمدان علمی، فناوری و نوآوری شامل کسب جوایز گوناگون ملی و بین ­المللی نشان داده می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، سامانه رصد افتخارات محققان و دانشمندان (سرآمدان) با حضور دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همزمان با برگزاری اجلاس روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری، در محل سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران رونمایی شد.

دکتر سید احمد فاضل زاده رئیس موسسه ISC گفت: سرآمدان علمی، فناوری و نوآوری نقش و جایگاه برجسته‌ای در توسعه و تعالی کشورها، به خصوص در زمینه تولید علم و فناوری ایفا می‌کنند. از این رو، شناسایی سرآمدان علمی، فناوری و نوآوری کشورها از اهمیت فراوانی برخوردار است. نظر به اهمیت و ضرورت این امر و فقدان درگاه جامعی برای شناسایی و مدیریت اطلاعات سرآمدان علمی و فناوری در سطح کشور و جهان اسلام، سامانه سرآمدان علمی، فناوری و نوآوری در موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) با رسالت شناسایی و مدیریت اطلاعات سرآمدان علمی، فناوری و نوآوری ایران و کشورهای اسلامی با آدرس https://saramad.isc.ac ایجاد شده است. در این سامانه، برای هر یک از سرآمدان علمی، فناوری و نوآوری صفحه شخصی ایجاد شده است که کارنامه جامعی از افتخارات آنان شامل کسب جوایز گوناگون ملی و بین المللی در طی سال های مختلف نشان داده می‌شود.

سامانه رصد افتخارات محققان و دانشمندان (سرآمدان) رونمایی شد

فاضل زاده افزود: این سامانه ضمن ایجاد مرجعیت علمی و فناوری در سطح کشورهای اسلامی از یک سو و افزایش رؤیت پذیری سرآمدان علمی و فناوری ایران و جهان اسلام، می‌تواند به عنوان پایگاه داده جامعی از افتخارات پژوهشگران و ابزاری برای کمک به متولیان علمی و فناوری کشور به کار گرفته شود. این سامانه می‌تواند زیرساخت‌های لازم برای نهادهای علمی و فناوری کشور را جهت آگاهی از عملکرد آنها به لحاظ سرآمدی علمی، فناوری و نوآوری ایجاد کرده و با ارائه چشم اندازی از سمت و سوی حرکت کشور در این خصوص به سیاستگذاری و برنامه ریزی برای توسعه علمی و جامع کشور یاری رساند.

اهداف سامانه سرآمدان علمی، فناوری و نوآوری

ویژگیهای سامانه سرآمدان علمی، فناوری و نوآوری

رئیس موسسه ISC گفت این سامانه دارای ویژگی هایی است که می توان به این موارد اشاره کرد:

- اطلاعات برگزیدگان جوایز ملی و بین المللی گوناگون همچون جایزه مصطفی (ص)، کامستک، فیلدز، TWAS، نخبگان البرز، ابوریحان بیرونی، رازی، شیخ بهایی، جوان خوارزمی، نوآوری و فناوری خوارزمی، پژوهشگران، فناوران و نوآوران برگزیده کشور، استاد نمونه کشوری، استاد ممتاز کشوری، جوایز فرهنگستان ها، جوایز بنیاد ملی نخبگان، جوایز انجمن های علمی و همچنین پژوهشگران پراستناد در طی سال های مختلف نمایش داده می شود. امکان جستجوی سرآمدان بر اساس سال، جایزه و وابستگی سازمانی نیز فراهم شده است.

سامانه رصد افتخارات محققان و دانشمندان (سرآمدان) رونمایی شد

- برای هر یک از سرآمدان علمی، فناوری و نوآوری صفحه شخصی ایجاد شده است که کارنامه افتخارات کسب شده در طی حیات علمی وی شامل کسب جوایز ملی، جوایز بین المللی، جوایز فرهنگستان ها، جوایز انجمن های علمی، جوایز بنیاد ملی نخبگان و کسب عنوان پژوهشگر پراستناد به تفکیک نمایش داده می شود.

- از دیگر ویژگی های این سامانه می توان به ارتباط با سامانه دانا از طریق ISC-ID و مشاهده فهرست بروندادهای علمی پژوهشگران اشاره کرد.

- پژوهشگران می‌توانند با مراجعه به سامانه سرآمدان به بارگزاری مستندات افتخارات خود پرداخته تا پس از بررسی در لیست سرآمدان علمی، فناوری و نوآوری قرار گیرند.

- با توجه به چندزبانه بودن سامانه سرآمدان، امکان شناسایی سرآمدان علمی، فناوری و نوآوری جهان اسلام با زبان های گوناگون فارسی، انگلیسی، عربی و ترکی فراهم آمده است.

فاضل زاده گفت: تا کنون، بیش از پانزده هزار سرآمد علمی، فناوری و نوآوری شناسایی شده است که شامل جوایز و جشنواره های گوناگونی همچون جایزه مصطفی (ص)، جایزه کامستک، جایزه آکادمی جهانی علوم (TWAS)، مدال فیلدز، جشنواره بین‌المللی خوارزمی، جشنواره جوان خوارزمی، جشنواره نوآوری و فناوری خوارزمی، جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی، جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی، جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران برگزیده کشور، استاد نمونه کشوری، جشنواره بین‌المللی فارابی، جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی، جایزه نخبگان البرز، جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان، جایزه انجمن شیمی ایران، جشنواره علامه طباطبایی و جشنواره علمی فرهنگستان علوم پزشکی است و برگزیدگان این جوایز و جشنواره‌ها در طی سال‌های مختلف نمایش داده می‌شوند.

اعضای هیأت علمی می‌توانند اطلاعات و مستندات سرآمدی خود را به همراه تصویری از لوح تقدیر به آدرس saramad@isc.ac ارسال کنند. همچنین امکان بارگذاری اطلاعات مرتبط از طریق وبگاه سامانه سرآمدان فراهم شده است.