تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3727282
شناسه : 3727282
تاریخ :
آناتومیِ یک انصراف/ چه کسی «بایدن» را به ماهیگیری برد؟! اقتصاد ایران: شبکه ان‌بی‌سی در گزارشی مدعی شد که سخنگوی اسبق مجلس نمایندگان آمریکا نقش اصلی را در کناره‌گیری رئیس جمهور این کشور از نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایفا کرده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، شبکه خبری ان‌بی‌سی در گزارشی مدعی شد که نانسی پلوسی، سخنگوی اسبق مجلس نمایندگان آمریکا و از اعضای برجسته حزب دموکرات، نقش اصلی کناره‌گیری جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از نامزدی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ این کشور بوده است.

بایدن پس از هفته‌ها گمانه‌زنی و افزایش فشار اعضای حزب دموکرات، روز شنبه به طور رسمی از نامزدی این حزب در انتخابات ماه نوامبر کناره‌گیری و در ادامه نیز از کامالا هریس، معاونش به عنوان نامزد دموکرات‌ها حمایت کرد.

به نوشته ان‌بی‌سی به نقل از منابع آگاه، در روند «تحریک و تشویق زیرکانه» بایدن به انصراف، پلوسی نقشی اساسی ایفا کرده است. هرچند پلوسی به طور علنی خواستار انصراف بایدن نشده بود، اما «به طور چراغ خاموش و سازمان‌یافته» پشت پرده نقش‌آفرینی کرد و به گفته منابع مذکور، با قانونگذاران و اعضای جزء حزب دموکرات صحبت و آنها را تشویق کرد تا «نظر صادقانه‌شان را درباره نامزدی بایدن به طور علنی ابراز کنند.»

سه منبع به ان‌بی‌سی گفته‌اند که در هر مقطع که مساله کناره‌گیری بایدن از رقابت انتخاباتی حرارت و بُعد رسانه‌ای خود را از دست می‌داد، پلوسی «آتش انتقادات از بایدن را شعله‌ور و به اصطلاح تنور را داغ می‌کرد.»

یکی از مشاوران عضو ارشد حزب دموکرات در مجلس نمایندگان که نخواست نامش فاش شود، دراین‌باره گفت: معتقدم پلوسی همچنان نشان می‌دهد که یک سیاس خبره است.

روز جمعه بیش از ده‌ها نماینده دموکرات کنگره آمریکا به صف قانونگذارانی پیوستند که با اشاره به نگرانی‌ها درباره شرایط جسمانی و ذهنی بایدن، خواستار کناره‌گیری او از نامزدی این حزب شدند.

یکی دیگر از دمکرات‌هایی که هفته گذشته با پلوسی صحبت کرد، به ان‌بی‌سی گفت: آن موجی که روز جمعه برای کناره‌گیری بایدن به‌راه افتاد، کار پلوسی بود!

قانونگذاری دیگر نیز به این پرسش که پلوسی در انصراف بایدن چند درصد تاثیر داشت، به رقم «۵۰ درصد» اشاره کرد. همچنین به گفته یکی دیگر از منابع حزب دموکرات، پلوسی همچنان «رهبر سیاسی این حزب محسوب می‌شود و تنها و تنها او می‌تواند موفقیت کامالا هریس را تضمین کند.»

گفته می‌شود، پلوسی یک روز قبل از انصراف بایدن، در تماس تلفنی با او، به رئیس جمهور آمریکا هشدار داد که اگر کنار نرود، طوری برابر دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان شکست خواهد خورد که دموکرات‌ها کنترل سنا و مجلس نمایندگان را یک‌جا از دست خواهند داد.

البته در مسیر انصراف بایدن، حمله جمهوری‌خواهان به او نیز بی‌تاثیر نبود. ایلان ماسک، مدیرعامل شبکه اجتماعی «ایکس» با انتشار پیام‌هایی و به‌راه‌انداختن موج رسانه‌ای، به انصراف بایدن سرعت بخشیده و به نوعی کاتالیزور آن بودند. ماسک در یکی از این پیام‌ها با انتشار تصویری از یکی از سکانس‌های فیلم سینمایی مشهور «پدرخوانده»، نوشت که «بایدن بیچاره را آرام آرام به ماهیگیری می‌برند!»