تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3727186
شناسه : 3727186
تاریخ :
پایگاه رفاه ایرانیان اشکال دارد/ عدم وحدت رویه در محرومیت‎‌زدایی اقتصاد ایران: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بین دستگاه‌ها در موضوع محرومیت‌زدایی وحدت رویه وجود ندارد و تا زمان برخط نشدن سامانه‌ها و نبود ارتباطات دو سویه و دقیق، با اشکالات اساسی مواجه خواهیم بود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و بعد از ارائه گزارش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره نحوه عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پیشرفت و راه‌اندازی سامانه رفاه ایرانیان و سامانه بهره‌مندی ایرانیان، اظهار کرد: این موارد در بودجه سال‌های ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ آمده است تا شاهد ساماندهی و کارآمدسازی سیاست‌های مرتبط با محرومیت‌زدایی و رفع تبعیض در توزیع هدفمند و عادلانه منابع دولت تحت عنوان ایجاد پایگاه اطلاعات بهره‌مندی ایرانیان باشیم.

وی بیان کرد: متأسفانه این کار به کندی پیش می‌رود و اشکالات جدی وجود دارد و هنوز شاخصه مشخصی برای توجه به مناطق محروم و گروه‌ها دیده نمی‌شود که کمیسیون اجتماعی مجلس باید به این موضوع ورود کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بین دستگاه‌ها در موضوع محرومیت‌زدایی وحدت رویه وجود ندارد و تا زمان برخط نشدن سامانه‌ها و نبود ارتباطات دو سویه و دقیق، با اشکالات اساسی مواجه خواهیم بود.

قالیباف درباره عملکرد پایگاه رفاه ایرانیان، گفت: این موضوع در برنامه ششم توسعه و برنامه هفتم توسعه آمده و هدف از ایجاد پایگاه رفاه ایرانیان، ارتقای عدالت اجتماعی، کاهش نابرابری و شناسایی دقیق گروه‌های هدف است، اما در این موضوع هم اشکال داریم و شاهد مراجعات متعدد مردم هستیم.

وی ادامه داد: اشکالاتی درباره ثبت اطلاعات افراد و حذف و اضافه کردن آنها وجود دارد و سازوکار مناسبی در حوزه راستی‌آزمایی نیست. با وجود تصویب قانون داده‌ها، همکاری بین دستگاه‌ها وجود ندارد. اگر داده‌ها بین دستگاه‌ها تبادل نشود و ارتباطات دوسویه وجود نداشته باشد، همه زحمات و پول‌ها به گروه‌های هدف نمی‌رسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اطلاعات افرادی هم که از کشور مهاجرت کرده‌اند اصلاح نشده است، گفت: یارانه کلان ارزی در ابتدای زنجیره به نهاده‌ها داده می‌شود که این رقم حدود ۱۷ میلیارد دلار است و به همین گروه‌ها در انتهای زنجیره هم ریال داده می‌شود که جمع این دو عدد رقم بسیار بزرگی است. همچنین شاهد گرانی هستیم و با آنکه ریال به انتهای زنجیره و دلار به ابتدای زنجیره می‌دهیم، اما باز هم نارضایتی وجود دارد. این موارد نشان دهنده آن است که پایگاه‌های داده دو طرفه، دقیق و بروز نیست و امکانات هدر می‌رود.