تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3727166
شناسه : 3727166
تاریخ :
ابطال مصوبه دولت؛ حقوق ورودی آيفون از ۱۰۰ درصد به ۱۵ درصد کاهش یافت اقتصاد ایران: در ابلاغیه‌ی جدید گمرک بخشی از مصوبه‌‌ی هیئت دولت درباره‌ی حقوق ورودی گوشی‌های آیفون ابطال شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ابلاغیه جدید گمرک ایران به تاریخ اول مرداد ۱۴۰۳ که بر مبنای جزئیات بودجه ۱۴۰۳ نوشته شده، حقوق ورودی جدیدی را برای گوشی‌های شرکت اپل، یعنی آیفون ۱۳ و مدل‌های قبل از آن، در نظر گرفته است.

در مصوبه پیشین هیئت دولت که از سوی گمرک هم ابلاغ شده بود، سود بازرگانی گوشی‌های موبایل با ارزش کمتر از ۱۵۰ دلار ۶ درصد، سود بازرگانی گوشی‌های ۱۵۰ تا ۶۰۰ دلار یک درصد و سود بازرگانی گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار به‌استثنای گوشی‌های آیفون، ۲۸ درصد تعیین شده بود.

علاوه بر این، دولت پیش‌تر در مصوبه‌ای سود بازرگانی آیفون ۱۳ و مدل‌های قبل از آن را ۹۶ درصد و حقوق ورودی آن‌ها را ۱۰۰ درصد تعیین کرده بود. با ابلاغیه جدید گمرک، حقوق ورودی گوشی‌های آیفون از ۱۰۰ درصد به ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

ابلاغیه اول مرداد گمرک درباره تعرفه واردات گوشی

در بخشنامه جدیدی که توسط دفتر واردات به گمرکات اجرایی ابلاغ شده، حقوق ورودی گوشی‌های کمتر از ۱۵۰ دلار که با رویه تجاری وارد کشور شده‌اند ۱۰ درصد و گوشی‌هایی که با رویه مسافری وارد شده باشند، ۱۶ درصد است.

حقوق ورودی گوشی‌های ۱۵۰ تا ۶۰۰ دلاری که با رویه تجاری وارد شده‌اند نیز ۵ درصد و اگر با رویه مسافری وارد شده باشند، ۶ درصد است. حقوق ورودی گوشی‌ها با ارزش بالای ۶۰۰ دلار که به شیوه تجاری وارد شده‌اند ۱۵ درصد و اگر با رویه مسافری وارد شده باشند، ۳۰ درصد تعیین شده است.

در حدود ۴۵ روز گذشته اخبار ضدونقیضی درباره حقوق ورودی و سود بازرگانی برای واردات گوشی‌های موبایل منتشر شد و به‌ویژه در خصوص واردات گوشی‌های آیفون و تعرفه‌های آن تصمیمات متفاوتی گرفته شده که باعث ابهامات بسیاری شده است.

نتیجه این تصمیم‌گیری‌های متفاوت چیزی جز افزایش قیمت گوشی‌های موبایل در بازار نبوده است. البته مشکلات موجود در حوزه موبایل و بازار تلفن همراه به همین موضوع هم ختم نمی‌شود؛ پیش از این، واردکنندگان اعلام کرده بودند که از بهمن ماه سال ۱۴۰۲ برای واردات گوشی‌های موبایل ارز تخصیص داده نشده و در حال حاضر بیشتر از پنج ماه است که این عدم تخصیص ادامه پیدا کرده است.

موضوع دیگری که هفته گذشته مطرح شد نیز این بود که در فهرست جدید منتشرشده از تعرفه‌های مجاز برای ثبت سفارش کد تعرفه برای ثبت سفارش گوشی‌های موبایل حذف شده بود و به این ترتیب، در این فهرست خبری از کد تعرفه برای ثبت سفارش بازرگانی گوشی‌های موبایل نبود.