تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3727149
شناسه : 3727149
تاریخ :
تلخ‌کامی طالبی‌کاران؛ هر کیلو طالبی تنها ۳ هزار تومان! اقتصاد ایران: رومشکان- رنج کاشت و داشت و برداشت را طالبی کاران به جان می‌خرند اما گنج آن نصیب دلالان می‌شود؛ این روزها قطب طالبی لرستان تلخ‌کام از اختلاف قیمت محصول از مزرعه تا بازار است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: تقریباً هر ساله، در فصل برداشت محصولات کشاورزی در لرستان شاهد تکرار قصه‌ای هستیم و گویا قرار نیست اقدامی برای اصلاح آن صورت بگیرد، دلال‌ها به جان حوزه کشاورزی لرستان می‌افتند و در فصل برداشت با «مُفت خَری» محصولات، همه دسترنج کشاورزان لرستانی را به باد می‌دهند تا طعم شیرین کاسبی، نصیب دلال‌ها و مزه تلخ سختی و رنج کار در پایان برای کشاورزان باقی بماند.

وقتی که تنها «دلال» سود می‌کند!

هم‌زمان با فصل برداشت طالبی در شهرستان رومشکان که از تیرماه شروع و تا پایان مردادماه نیز ادامه دارد، دوباره سروکله دلال‌ها بر سر مزارع پیدا شده است، یکی از کشاورزان این شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: ما بازاری برای فروش محصول خود نداریم.

وی عنوان کرد: برای نگهداری طالبی تولیدی سردخانه‌ای نداریم و سود فروش محصولات ما تنها به دلال می‌رسد.

تلخ‌کامی طالبی‌کاران؛ هر کیلو طالبی تنها ۳ هزار تومان!

این کشاورز رومشکانی، ادامه داد: ضرر را ما می‌کنیم، تمام زحمت تولید محصول برای ما است و این در حالی است که سود این محصول برای دلال است.

هر کیلو طالبی تنها ۳ هزار تومان!

کشاورز دیگر رومشکانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: طالبی شهرستان رومشکان شیرین و خوب است، اما مشکل ما این است که در شهرستان سردخانه برای نگهداری محصول خود نداریم.

وی عنوان کرد: این امر موجب شده که طالبی‌ها را به قیمت پایینی به دست دلال‌ها بسپاریم.

این کشاورز رومشکانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه برای فروش محصول طالبی خود بازارچه نداریم، افزود: این امر باعث شده که دلال‌ها محصول طالبی ما را کیلویی، پنج هزار تومان، چهارهزار تومان و یا سه هزار تومان خریداری کنند.

وی تصریح کرد: این باعث شده که دیگر کشاورزان طالبی کاری را در شهرستان ترک کنند.

تلخ‌کامی طالبی‌کاران؛ هر کیلو طالبی تنها ۳ هزار تومان!

تولید ۳۰ تن طالبی در هر هکتار رومشکان

امرایی رئیس جهاد کشاورزی رومشکان نیز دراین‌رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: ۱۷۰ هکتار از اراضی شهرستان رومشکان برای کشت محصول طالبی در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: متوسط عملکرد محصول طالبی در هر هکتار شهرستان ۲۵ تا ۳۰ تن است.

رئیس جهاد کشاورزی رومشکان در ادامه سخنان خود میزان تولید محصول طالبی در شهرستان را چهارتا پنج هزار تن در سال برشمرد و گفت: طالبی شهرستان رومشکان از باکیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین طالبی کل کشور به‌حساب می‌آید.

وعده مسئولان برای ایجاد سردخانه

امرایی، بیان داشت: برای رفاه طالبی کاران شهرستان یک واحد سردخانه در دست احداث است.

تلخ‌کامی طالبی‌کاران؛ هر کیلو طالبی تنها ۳ هزار تومان!

وی افزود: با بهره‌برداری از این سردخانه مشکل فروش محصول طالبی با قیمت مناسب در زمان برداشت فراهم می‌شود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی رومشکان، تأکید کرد: این امر موجب می‌شود که کار صادرات محصول طالبی رومشکان به شهرستان‌های هم‌جوار فراهم خواهد شد.

بنابراین گزارش، باتوجه‌به اینکه در سال جهش تولید با مشارکت مردم، می‌طلبد که مسئولان لرستان با ورود جدی‌تر گامی مهم در راستای رونق تولید و اشتغال کشاورزان این استان بردارند و با کوتاه‌کردن دست دلالان از این حوزه، زمینه را برای رونق کسب‌وکار این قشر زحمت‌کش فراهم کنند.