تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3727085
شناسه : 3727085
تاریخ :
هیچ مورد مثبتی از ورود آئدس در تایباد رویت نشده است اقتصاد ایران: تایباد- مدیر شبکه بهداشت و درمان تایباد گفت: با وجود عدم مشاهده بیماری تب دنگی در تایباد اقدامات زیادی در خصوص پیشگیری و مبارزه با پشه مهاجم آئدس در تایباد در حال انجام است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

حیدر احسانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به اهمیت پیشگیری و کنترل بیماری‌های منتقله از طریق پشه آئدس مهاجم و گزارشهای ورود این پشه‌ها به کشور از مرزهای آبی بنادر جنوبی و شمالی کشور و همچنین شرایط مساعد زیست هر دو گونه آئدس مهاجم (آئدس اجبتی، آئدس آلبوپیکتوس) در استان، شهرستان و کشورهای همسایه، برنامه مراقبت و بیماریابی در این خصوص طبق دستورالعمل‌های مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و اداره سلامت محیط کار وزارت بهداشت در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان تایباد افزود: پیرو چک‌های حشره شناسی در نقاط مختلف تعیین شده مخصوصاً بیمارستان و مرز با تله گذاری اویتراپ خوشبختانه موردی از شناسایی پشه با تأیید معاونت بهداشتی دانشگاه در شهرستان نداشتیم، ولی با توجه به شرایط خاص زیست پشه در اماکن مسکونی و تردد بالای ترانزیتی و مسافربری در شهرستان احتمال شناسایی و تکثیر پشه آئدس ناقل تب دنگ در جمعیت تحت پوشش دور از انتظار نیست.

شناسایی بیماران علامت دار با سابقه سفر به مناطق آلوده در حال انجام است

وی گفت: با توجه به اهمیت شناسایی زود هنگام و به موقع بیماری در شهرستان، هماهنگی لازم با بیمارستان، کلیه مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های بهداشتی، خانه‌های بهداشت و مطب‌های بخش خصوصی جهت گزارش‌دهی موارد مشکوک و محتمل با رصد نظام مراقبت سندرومیک و شناسایی بیماران علامت دار با سابقه مسافرت به مناطق آلوده انجام شده است که چند مورد مشکوک در تریاژ بیمارستان مورد ارزیابی و انجام رپید تست قرار گرفته و خوشبختانه منفی بوده است.

احسانی در خصوص اقدام انجام شده در شهرستان گفت: آموزش پرسنل تحت پوشش (مراقبین سلامت، بهورزان و …) در خصوص راه‌های کنترل پشه ناقل مهاجم آئدس و همچنین آموزش و اطلاع‌رسانی همگانی با موضوع مخاطرات سلامتی ناشی از پشه ناقل مهاجم آئدس از طریق رسانه‌های جمعی و فضای مجازی از برنامه‌های اولیه ما در تایباد بوده است.

آموزش و انتقال اطلاعات به مردم اولویت شبکه بهداشت و درمان است

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان تایباد ادامه داد: آموزش سفیران و داوطلبین سلامت جهت انتقال اطلاعات و آموخته‌ها به عموم به صورت آبشاری و البته شناسایی زیستگاه‌ها و محل‌های پرخطر پشه ناقل از طریق انجام چک حشره شناسی که نمونه‌های صید شده به استان ارسال شده است از فعالیت‌های میدانی ما بوده است.

وی با بیان اینکه هماهنگی بین بخشی و درون بخشی با شهرداری‌ها، دهیاری و صاحبان فرآیند جهت بهسازی محیط، پاکسازی کانالهای فاضلاب، زهکشی آب‌های راکد، جمع‌آوری انبارهای مواد زائد اهمیت بسیاری دارد، بیان کرد: بیماریابی کلیه مسافرین ورودی از کشورهای همسایه، شهرستان‌های نوار جنوبی کشور یا سربازان و سایر پرسنل شاغل در استان‌های مذکور و ارجاع بیماران تب دار، به همراه درد بدن و درد پشت حدقه چشم به همراه گزارش سوابق اپیدمیولوژیک از جمله اقداماتی است که در دستور کار شبکه بهداشت و درمان شهرستان تایباد است.

مراقبت‌های مرزی افزایش یافته است

احسانی اضافه کرد: مراقبت ویژه مسافران از مبدا تمام کشورهای حوزه خلیج فارس بخصوص کشور امارات با اخذ آدرس و تلفن و اعلام اسامی مسافرین به مرکز بهداشت یا شبکه محل سکونت یا اقامت جهت مراقبت، تب سنجی، تا دو هفته پس از مراجعت از سفر نیز در حال انجام است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان تایباد در خصوص شرایط زیست پشه مهاجم آئدس نیز گفت: پشه آئدس به رنگ و بوی لاستیک‌هی خودرویی یا به اصلاح تایر بسیار علاقه‌مند است. تایرهای رها شده می‌بایست جمع آوری شود، همچنین آئدس را در مناطقی می‌بینیم که از لحاظ بهسازی محیط و پیرامون محیطی دچار اشکال است و مدیریت پسماند به خوبی رعایت نمی‌شود که صاحبان فرآیند می‌بایست در این خصوص فعالیت‌های تشدیدی را انجام دهند.

شرایط کنترل ورود پشه به منازل

وی ادامه داد: ظروفی که در منزل آب جمع می‌شود مثل زیر گلدان، زیر کولر، قوطی کنسرو و.. زیستگاه مناسبی جهت رشد، تکثیر و تخم گذاری پشه آئدس است که باید اصلاح شود.

احسانی در خصوص شرایط کنترل پشه مهاجم‌آئدس در منازل گفت: برای کنترل پشه اقداماتی نظیر نصب توری بر روی درب و پنجره‌ها، استفاده از پشه بند (آغشته به حشره‌کش پرمترین)، استفاده از کرم‌ها یا اسپری دافع حشرات، پوشیدن لباس رنگ روشن لباس آستین بلند و شلوار بلند و استفاده از شبکه‌های سیمی الکتریکی حشره‌کش، اسپری‌های حشره‌کش و قرص‌های حشره‌کش اهمیت دارد.