تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3727072
شناسه : 3727072
تاریخ :
حمله یمن به تل‌آویو و تغییر موازنات استراتژیک منطقه   اقتصاد ایران: حمله پهپادی یمن به تل‌آویو علاوه بر خسارت‌های اقتصادی، راهبردی و سیاسی برای تل‌آویو، سیگنال‌های زیادی برای به چالش کشیدن ائتلاف حامی رژیم صهیونیستی مخابره کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المسیره، حمله پهپادی ارتش یمن به تل‌آویو بیانگر تلاش برای تحمیل معادله جدیدی از سوی مقاومت به رژیم صهیونیستی، تحت عنوان «شهرک نشینان در تل‌آویو در مقابل غیرنظامیان در غزه» است.

معادله جدید یمن برای حمایت از غزه

هدف از معادله‌ای که یمن ترسیم کرده، تشدید فشارها بر دشمن صهیونیستی جهت توقف تجاوزات و پایان دادن به محاصره علیه غزه است و این پیام را مخابره می‌کند که همان فشاری که غیرنظامیان فلسطینی در غزه متحمل می‌شوند، بر شهرک نشینان صهیونیست در تل‌آویو هم وارد خواهد شد.

این معادله، نتایج راهبردی مهمی به همراه دارد، از جمله در سطح نظامی؛ زیرا این تهدیدات ارتش یمن، میزان چالش‌های امنیتی که رژیم اشغالگر با آن مواجه خواهد شد را افزایش می‌دهد و تشدید حملات مستمر به تل‌آویو یعنی فلج شدن سامانه دفاع هوایی رژیم صهیونیستی که نقاط ضعف آن در دوره اخیر به شدت احساس می‌شود.

علاوه بر آن، حمله‌ای که یمن در قلب تل‌آویو انجام داد، احساس ناکامی را در میان نظامیان و فرماندهان ارتش صهیونیستی بیشتر کرده و بر روحیه صهیونیست‌ها تاثیر منفی قابل توجهی می‌گذارد.

پیامدهای راهبردی عملیات یمن در تل‌آویو برای صهیونیست‌ها

اما در سطح اجتماعی، ادامه تهدیدات یمن و سایر گروه‌های مقاومت علیه رژیم اشغالگر، موجب تعمیق احساس ترس و وحشت در میان شهرک نشینان صهیونیست در تل‌آویو و مناطق اطراف آن می‌شود. همچنین بعید نیست که این روند، منجر به آواره شدن ده‌ها هزار صهیونیست و تشدید فشارها بر زیرساخت‌های داخلی رژیم اشغالگر شود.

از نظر سیاسی، این نوع تهدید، کابینه اسرائیل را تحت فشار فزاینده‌ای قرار می‌دهد تا اقداماتی برای توقف جنگ در غزه انجام دهد و این فشارها ممکن است از طریق اعتراضات و تظاهرات‌های شهرک نشینان صهیونیست که خواستار توقف جنگ و بازگشت اسرا از غزه هستند، تشدید شود.

از سوی دیگر ممکن است، احزاب سیاسی اپوزیسیون رژیم صهیونیستی، از این وضعیت برای تقویت مواضع خود ضد کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم استفاده کنند.

این تهدیدات مداوم می‌تواند به عنوان ابزاری برای فشار بر اسرائیل جهت توقف تجاوزات به غزه و رفع محاصره آن، مورد استفاده قرار بگیرد.

پیامدهای اقتصادی فاجعه بار حمله یمن به تل‌آویو

تداوم هدف قرار دادن تل آویو، پیامدهای اقتصادی مهم و چند وجهی برای رژیم صهیونیستی خواهد داشت و چالش‌های اقتصادی این رژیم در سایه جنگ غزه را پیچیده‌تر می‌کند. این پیامدها به شکل زیر است:

- اول از همه ادامه حملات به تل آویو ممکن است فعالیت‌های اقتصادی روزانه در این منطقه که حیاتی‌ترین موضع مالی و تجاری رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود را مختل کند.

در نتیجه اختلال در کسب و کار صهیونیست‌ها، زیان قابل توجهی برای شرکت‌ها و موسسات تجاری خواهد داشت و می‌تواند بر سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی تاثیر منفی بگذارد؛ زیرا سرمایه‌گذاران تمایلی به سرمایه‌گذاری در محیطی ناامن و ناپایدار که دائماً در معرض تهدید نظامی است، ندارند.

- حملات مکرر به تل‌آویو می‌تواند منجر به آوارگی ده‌ها هزار صهیونیست و افزایش فشارها بر زیرساخت‌ها و خدمات عمومی شود. در نتیجه، صهیونیست‌ها شاهد ازدحام بیش از حد در مدارس، بیمارستان‌ها و سایر مراکز عمومی خواهند بود که هزینه خدمات را برای کابینه چند برابر می‌کند.

- وخامت اوضاع امنیتی ممکن است منجر به افزایش هزینه‌های کابینه برای دفاع و امنیت شود.

-هزینه‌های تقویت سیستم‌های دفاعی، استقرار نیروهای بیشتر و توسعه فناوری نظارت و ردیابی، به منابع مالی قابل توجهی نیاز دارد.

- ادامه حملات به تل‌آویو هزینه‌های بیمه اموال و کسب و کار را در این منطقه افزایش خواهد داد و افراد ممکن است برای محافظت از دارایی خود در برابر آسیب‌های ناشی از حملات، مجبور باشند حق بیمه بالاتری بپردازند.

- حمله به تل آویو، تاثیر قابل توجهی بر بخش گردشگری رژیم صهیونیستی دارد. تل آویو به عنوان یک مقصد گردشگری عمده در فلسطین اشغالی به شمار می‌رود و ادامه حملات به آن می‌تواند منجر به کاهش چشمگیر تعداد گردشگران شود که خسارت سنگینی برای بخش‌های مختلف، از جمله هتل‌ها و رستوران‌ها به بار می‌آورد.

در نهایت، این شرایط می‌تواند منجر به بدتر شدن اعتماد عمومی نسبت به اقتصاد رژیم صهیونیستی شود و بر مصرف داخلی و سرمایه‌گذاری‌های خارجی تاثیر منفی زیادی بگذارد.

نتایج راهبردی و سیاسی حمله یمن در تل‌آویو

اما در سطح راهبردی و سیاسی، حمله ارتش یمن به تل‌آویو، معانی زیادی را به همراه دارد و حامل یک پیام قوی برای به چالش کشیدن ائتلاف های منطقه‌ای و بین‌المللی حامی رژیم صهیونیستی است.

حمله یمن به تل‌آویو، نشان می‌دهد که ارتش صنعا از قابلیت‌های تهاجمی پیشرفته‌ای برخوردار است و می‌تواند به مواضع حیاتی دیگر در عمق فلسطین اشغالی برسد.

پیام این حمله به ائتلاف‌های بین‌المللی حامی رژیم صهیونیستی هم رسید و نشان داد که حتی آمریکا و قدرت‌های بزرگ غربی هم نمی‌توانند در برابر حملات یمن از صهیونیست‌ها محافظت کنند.

حمله ارتش یمن به تل‌آویو، اطمینان خاطر مردم و مقاومت فلسطین را افزایش می‌دهد و بیانگر آن است که دیگر گروه‌های مقاومت، همواره آماده هدف قرار دادن عمق فلسطین اشغالی و وارد کردن ضربات دردناک به دشمن صهیونیستی هستند.

همچنین وجود تهدیدات در جبهه‌های متعدد علیه رژیم صهیونیستی، تمرکز دفاعی این رژیم را تضعیف می‌کند و همین امر موجب می‌گردد تا حملات مقاومت فلسطین، تاثیر و کارآمدی بیشتری داشته باشد. در واقع یمن نشان داد که می‌تواند رژیم صهیونیستی را وادار کند تا منابع دفاعی و نظامی خود را در چند جبهه توزیع کند و به این ترتیب فشار علیه مقاومت در غزه و کرانه باختری کاهش یابد.

حمله ارتش یمن به تل‌آویو می‌تواند منجر به افزایش توجهات به آرمان فلسطین شود و نشان دهد که بدون حل عادلانه مسئله فلسطین، هیچ ثباتی در منطقه ممکن نخواهد بود. بر همین اساس، طرف‌های بین‌المللی مجبورند فشارها را بر رژیم صهیونیستی جهت امتیاز دادن در مسئله فلسطین بیشتر کند.

به طور کلی، موفقیت ارتش یمن در هدف قرار دادن تل‌آویو، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها را در سطوح مختلف، نگران و همچنین سرافکنده می‌کند.

در سطح نظامی، موفقیت ارتش یمن در هدف قرار دادن تل آویو، یک چالش مستقیم برای ارتش رژیم صهیونیستی است و بعد از این حمله، ثابت شد که حتی تجهیزات دفاعی آمریکا هم قادر به مقابله با سلاح‌های پیشرفته یمن نیست. بنابراین قابلیت‌های سامانه‌های دفاعی آمریکا و رژیم صهیونیستی که تبلیغات زیادی برای آن در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای عربی انجام می‌شد، زیر سوال می‌رود.

از نظر سیاسی، موفقیت این حمله یمن بیانگر ناتوانی کابینه رژیم صهیونیستی در تامین امنیت داخلی برای شهرک نشینان است. در نتیجه شهرک نشینان صهیونیست اعتماد خود را به کابینه و ارتش، بیش از قبل از دست می‌دهند.

موفقیت حملات یمن، یک ننگ بزرگ برای آمریکاست که خود را ضامن اصلی امنیت رژیم صهیونیستی می‌داند و ممکن است منجر به تشدید انتقادات داخلی در آمریکا، درباره اثربخشی حمایت‌های این کشور از تل آویو شود.

در پایان، در سطح بین المللی، این حملات بر وجهه آمریکا و رژیم اشغالگر تاثیر منفی زیادی می‌گذارد و اعتماد متحدان آنها را کمرنگ می‌کند.