تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3727071
شناسه : 3727071
تاریخ :
تلاش آمریکا برای باز کردن جبهه جنوبی علیه روسیه اقتصاد ایران: به گزارش برخی رسانه‌ها، آمریکا به دنبال نزدیک شدن به ارمنستان و همچنین بهره برداری از اوضاع کنونی در گرجستان است تا از این طریق شاید بتواند جبهه جنوبی علیه روسیه ایجاد کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، روزنامه ترکیه‌ای "جمهوریت" در تحلیلی نوشته است که ایالات متحده می‌خواهد از طریق ارمنستان و با بهره‌گیری از وضعیت موجود در گرجستان، جبهه جنوبی علیه روسیه باز کند. 

نویسنده مقاله اشاره می‌کند که واشنگتن از مدت‌ها پیش چنین برنامه‌هایی را در سر داشته، اما تاکنون نتوانسته بود آنها را عملی کند، ولی ظاهراً اکنون شرایط برای این منظور در منطقه فراهم شده است. در حال حاضر، آمریکا به دنبال نزدیکی بیشتر با ارمنستان است تا از این موقعیت علیه روسیه استفاده کند. به همین منظور، وزیر امور خارجه ارمنستان، آرارات میرزویان به اجلاس ناتو در پایتخت آمریکا دعوت شد. در این تحلیل آمده است: «سپس موضوع حضور نماینده ارتش آمریکا در وزارت دفاع ارمنستان مطرح شد. معاون وزیر امور خارجه آمریکا این خبر را تأیید کرده و یادآور شد که مرحله جدیدی از روابط استراتژیک بین آمریکا و ارمنستان آغاز شده است.» 

به نوشته این روزنامه، اختلافات داخلی در گرجستان نیز شرایط مناسبی را برای استفاده از این وضعیت برای واشنگتن ایجاد کرده است. بدین ترتیب، آمریکا در منطقه به دنبال دستیابی به دو هدف است: باز کردن جبهه جنوبی علیه روسیه و بطور همزمان ایجاد شکاف در روابط مثلث آستانه (ترکیه-روسیه-ایران).

چندی پیش در ایروان تمرینات مشترک نیروهای مسلح آمریکا و ارمنستان با نام "ایگل پارتنر 2024" (Eagle Partner) آغاز شد. در این خصوص، وزیر دفاع ارمنستان سورن پاپیکیان از فرماندهی ارتش ایالات متحده، همچنین گارد ملی ایالت کانزاس، که ارمنستان با آن قرارداد همکاری امضا کرده و سفارت ایالات متحده تشکر کرد.

در اواسط ماه ژوئن، ارمنستان و آمریکا توافق‌نامه‌ای برای تقویت همکاری در زمینه امنیت امضا کردند. طرفین تعهد خود به تقویت همکاری در همه جهات و ارتقای آن به سطح شراکت استراتژیک را ابراز کردند.

در اوایل جولای، نخست‌وزیر ارمنستان، نیکول پاشینیان، در اظهاراتی درباره روابط کشورش با واشنگتن، اشاره کرد که ایروان آماده است تا سطح روابط با آمریکا را به شراکت استراتژیکی ارتقا دهد. او اطمینان داد که همکاری ادامه‌دار و تقویت‌شونده دو کشور در این زمان بحرانی به ساختن آینده‌ای صلح‌آمیز و پررونق برای ارمنستان کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/