تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3727022
شناسه : 3727022
تاریخ :
اختصاص ۸۷۰ میلیون تومان برای مرمت باغ تاریخی گلشن طبس اقتصاد ایران: بیرجند- رییس میراث فرهنگی طبس گفت: مبلغ ۸۷۰ میلیون تومان از محل منابع ملی برای تکمیل عملیات مرمتی باغ تاریخی گلشن طبس اختصاص یافت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد عرب از انجام یک فصل دیگر از مرمت باغ تاریخی گلشن خبر داد و اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته مبلغ ۸۷۰ میلیون تومان از محل منابع ملی برای تکمیل عملیات مرمتی این باغ تاریخی ارزشمند اختصاص یافته که عملیات مرمتی بزودی آغاز خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس ادامه داد: جمع آوری آجر فرش فرسوده قسمتی از راهروهای اصلی، زیرسازی مناسب، اجرای سیستم روشنایی و آجر فرش مجدد از اقدامات مرمتی پیش بینی شده در این مرحله است.

عرب ادامه داد: باغ گلشن یکی از باغ‌های نادر ایرانی، بسیار زیبا و تاریخی که آب دائمی در آن جریان دارد و طراحی آن بر اساس نمونه چهار باغ و برگرفته از آیات قرآنی درباره بهشت است. دو نهر آب روان و دائمی در آن جریان دارند و متعلق به دوره افشاریه – زندیه است.

وی افزود: این باغ توسط میرحسن خان، سومین حاکم طبس، از سلسله خوانینی که به وسیله نادرشاه به حکومت طبس منصوب شدند، در سال ۱۲۱۸ ه. ق ساخته شده است.

عرب افزود: طرح این باغ برگرفته از معماری اصیل باغ‌های ایرانی می‌باشد و جریان آب دائمی در طراحی و تقسیمات آن تأثیر زیادی داشته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس گفت: خطوط اصلی باغ شامل دو خیابان عمود برهم که سطح باغ را به چهار مربع بزرگ تقسیم می‌کند و هر یک از این مربع‌ها مجدداً به چهار مربع کوچک‌تر تقسیم می‌شوند و هر کدام از این فضاها به کاشت گونه‌ای از درختان اختصاص یافته که تنوع گونه‌های گیاهی باغ گلشن در نوع خود بی نظیر است.

عرب ادامه داد: آب ورودی به باغ معروف به نهرین از ورودی شرقی وارد فضایی بنام بخش آب (بخشو) شده و به دو قسمت مساوی تقسیم و در طول باغ طی مسیر کند.

وی ادامه داد: جریان آب نهرین پس از گذر از استخر در انتهای مسیر یعنی ورودی اصلی باغ به هم می‌پیوندند و در ورودی باغ مجدد وارد فضای بخش آب شده و در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

به گفته عرب طول باغ از در ورودی تا انتهای محور ورودی ۲۶۶ متر و پهنای آن ۲۶۰ متر است. مساحت باغ ۷۴۵۰۰ متر مربع است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طبس یادآور شد: ساختمان سر در باغ گلشن که یکی از بناهای شاخص شهر و از منظرگاه‌های مهم شهر بوده که در زلزله سال ۱۳۵۷ ه. ش به صورت کامل ویران شده بود.

عرب با بیان اینکه سر در باغ در سال‌های اخیر توسط میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مرمت و بازسازی شده است یادآور شد: این بنای زیبا با شماره ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و تکمیل مرمت این باغ ارزشمند به اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال نیاز دارد که با کمک ویژه مسئولان استان و شهرستان این موضوع قابل انجام است.