تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3726989
شناسه : 3726989
تاریخ :
چاپ ترجمه دو کتاب روانشناختی/«یک دست گلف با پدرم» در کتابفروشی‌ها اقتصاد ایران: ترجمه دو کتاب «یک دست گلف با پدرم» نوشته ویلیام دیمون و «عادت‌های سالم رنج آفرین‌اند» نوشته داینالی باگلی توسط مؤسسه فرهنگی دُکسا منتشر و راهی بازار نشر شدند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، ترجمه دو کتاب «یک دست گلف با پدرم» نوشته ویلیام دیمون و «عادت های سالم رنج آفرین اند» نوشته داینالی باگلی به تازگی توسط مؤسسه فرهنگی دُکسا منتشر و روانه بازار نشر شده است.

«یک دست گلف با پدرم» با ترجمه نرگس حق مرادی و فاطمه حق مرادی منتشر شده است. این کتاب به دنبال ایجاد نگاهی شفاف به دور از تعصب به گذشته برای مخاطب است.

ویلیام دیمون متولد ۱۹۴۴ در براکتون، ماساچوست، روانشناس و استاد دانشگاه استنفورد و عضو ارشد مؤسسه هوور دانشگاه استنفورد است. او یکی از دانشمندان برجسته در حوزه تکامل انسانی در جهان است. تحقیقات پیشگامانه او در مورد «هدف» منجر به نوشتن کتاب‌ها تأثیرگذار «مسیری به سوی هدف» شد. دیمون محققی است که بر روی آینده تمرکز کرده بود. اما انجام روش «مرور زندگی» به او کمک کرد تا از زخم‌های گذشته بهبود پیدا کند.

نویسنده این‌کتاب می‌گوید: باید بتوانیم نگاهی شفاف و به دور از تعصب به گذشته بیاندازیم؛ با اتفاقات مثبت و منفی با موفقیت‌ها و شکست‌ها، پشیمانی و رنجش‌ها، دستاوردها و آرزوهایمان کنار بیاییم و آن‌ها را بپذیریم. گذشته، حال و آینده را نمی‌توان مانند کوپه‌های قطار در حال حرکت از هم جدا کرد. بنابراین بهتر است درهای گذشته، آینده و حال را باز بگذاریم، چرا که تعاملی پویا بین آن‌ها می‌تواند هدایتگر زندگی ما باشد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

آیا قبولی پدرم در هاروارد می‌توانست به سبب رکود بزرگ بوده باشد که تاثیراتش در زمان پدرم همچنان مشهود بود؟ یا در آن زمان، داوران هاروارد به دانش آموزانی با پتانسیل‌های بالا نگاهی دلسوزانه داشتند و بر این اعتقاد بودند که اگر به آن‌ها فرصت و امکانات درست داده شود شکوفا می‌شوند؟ البته در کنار تمام ویژگی‌های بدی که در آن نامه‌ها به پدرم اشاره می‌کردند، نوشته شده بود «او یکی از باهوش‌ترین دانش آموزانی است که تا به حال دیده ام، و اگر بتواند خودش را پیدا کند، و دل به کار و تحصیل دهد، مطمئنم که می‌تواند خارق العاده باشد.» شاید مسئولان هاروارد امیدوار بودند که پدرم با ورود به کالج بتواند به فردی مسئولیت پذیر تبدیل شود.

این‌کتاب با ۲۵۰ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۲۵۰ هزار تومان عرضه شده است.

کتاب «عادت های سالم رنج آفرین‌اند» هم با ترجمه فریبا زرانی، پیمان رضایی مرام، فاطمه ناجیان تبریز، محمدرضا داوودی عرضه شده است. این‌کتاب با یک ایده علمی شروع می‌شود؛ این‌که «برای یک انسان سالم و طبیعی، رعایت عادت‌های سالم (مانند سالم خوری و ورزش منظم) بسیار دشوار و طاقت فرساست».

داینا لی باگلی مولف این‌کتاب، متخصص روانشناس بالینی سلامت، پژوهشگر و مدرس دانشگاه دالهاوزی، و دانشگاه سنت مری در کانادا و مربی بین المللی در درمان پذیرش و تعهد (ACT) است. او رئیس بخش آتلانتیک انجمن علوم رفتاری بافتارگرا (ACBS)، و نایب رئیس بخش هالیفاکس شبکه چاقی کانادا است. در سال ۲۰۱۷، جایزه زنان برتر در کانادا به وی اهدا شد.

نویسنده در این کتاب تلاش دارد با استفاده از آموزه‌های یکی از معتبرترین رویکردهای روانشناختی، یعنی درمان پذیرش و تعهد گام به گام به ما یاد دهد که چطور عادت‌هایی سالم را در خود به وجود آوریم و به طور مستمر حفظ کنیم، حتی وقتی اصلاً حوصله انجام آن‌ها را نداریم و به این ترتیب به سمت یک زندگی سالم، غنی، و پرمعنا حرکت کنیم و تبدیل به همان کسی بشویم که از اعماق وجودمان آرزو داریم آن گونه باشیم.

این‌کتاب همچنین با یک ایده شروع می‌شود. شما جز کدام یک از این دو گروه هستید؟ گروه اول: هر روز صبح که از خواب با ذوق بیدار می‌شوید، و برای ورزش کردن بی‌تاب هستید، از خوردن سیب‌زمینی سرخ‌کرده بیزارید، و آن را یک ولخرجی می‌دانید، و پیش از شروع کار، با اشتیاق زیادی تمرینات مراقبه را انجام می‌دهید. گروه دوم: بارها تصمیم گرفته‌اید که صبح‌ها به‌صورت منظم ورزش کنید، اما وقتی بیدار می‌شوید، اصلاً حوصله ورزش ندارید، و دوباره به خواب می‌روید، یا مثلاً بارها تصمیم گرفته‌اید تغذیه سالم‌تری داشته باشید، اما شب گذشته نتوانسته‌اید جلوی خود را بگیرید، و کلی فست‌فود خورده‌اید، و الان پشیمان هستید.

مولف کتاب پیش‌رو می‌گوید اکثریت قریب‌به‌اتفاق ما جز گروه دوم هستیم. اگر جز گروه اول هستید، شما حالت غیرمعمول یا غیرطبیعی دارید، و برعکس، اگر جز گروه دوم هستید، حالتی طبیعی دارید. در این کتاب، نویسنده با اشاره به یافته‌های علمی به ما نشان می‌دهد که بسیاری از عادت‌های سالم برای ما انسان‌ها ناخوشایند هستند، و شکست ما در حفظ عادت‌های سالم، نه‌تنها نشانه نقص یا بی‌اراده بودن ما نیست، بلکه مغز ما طی هزاران سال تکامل، به این صورت ساخته و پرداخته شده است. بنابراین، اگر انجام یک عادت سلامت (مثل خوردن سبزیجات به‌جای شیرینی، یا ورزش منظم) برای شما دشوار است، این یعنی شما صاحب مغزی هستید که خیلی خوب و دقیق کار می‌کند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

مغز ما یک دستگاه حل مسئله شگفت انگیز است. این دستگاه حل مسئله در طول تکامل ما انسان‌ها ابزاری سودمند بوده است. اما متأسفانه مغز ما تمایل دارد هیجانات ما را هم مثل چیزهای دیگر اصلاح و تعمیر کند، که این کار می‌تواند برای ما دردسر ایجاد کند. برای مثال، یکی از درمانجویان من به من مراجعه کرد، چون احساس می‌کرد بیش از حد الکل مصرف می‌کند. ما خیلی زود فهمیدیم که او در زندگی استرس‌ها و اضطراب‌های فراوانی دارد، و در واکنش به همه این هیجانات به مصرف الکل روی آورده است.

این کتاب با ۲۳۶ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۲۲۵ هزار تومان عرضه شده است.