تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3726971
شناسه : 3726971
تاریخ :
خرمای استان بوشهر حمایت شود/ تقویت صادرات با ثبت جهانی «کبکاب» اقتصاد ایران: بوشهر- «کبکاب» مهمترین نوع خرمای استان بوشهر محسوب می‌شود که بیشترین فراوانی را در بین سایر ارقام دارد و با ثبت جهانی نام این خرما زمینه تسهیل صادرات آن فراهم می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: استان بوشهر یکی از قطب‌های تولید خرمای کشور است که با تولید سالانه حدود ۱۷۰ هزار تن، حدود ۱۵ درصد از تولید خرما را به خود اختصاص داده است.

۶ میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نخل در سطح ۳۴ هزار هکتار از اراضی باغات استان بوشهر وجود دارد که سالانه ۱۱۰ هزار تن خرما، ۴۵ هزار تن رطب و ۱۵ هزار تن خارک از نخلستان‌های استان برداشت می‌شود.

دشتستان، تنگستان، دشتی و جم دارای بیشترین میزان تولید هستند که از خرمای کبکاب و زاهدی می‌توان به عنوان مهمترین نوع خرما در استان بوشهر اشاره کرد.

یکی از چالش‌های اساسی در عرصه نخل‌داری و خرما، بازار فروش است که باعث شده کشاورزان هر ساله در فصل برداشت با مشکلات و مسائل متعددی روبرو شوند.

حضور در بازارهای جهانی می‌تواند نجات‌بخش خرمای استان بوشهر باشد؛ باید زمینه حضور و معرفی خرمای استان بوشهر در بازارهای بین‌المللی فراهم شود که در این زمینه اقدامات متنوعی باید صورت گیرد.

ثبت برند جهانی خرمای کبکاب می‌تواند زمینه‌ساز تسهیل در ورود این خرما به بازارهای جهانی شده و باعث تحول در روند صادرات خرمای استان بوشهر شود.

خرمای استان بوشهر حمایت شود/ تقویت صادرات با ثبت جهانی «کبکاب»

۶۷ درصد خرمای بوشهر کبکاب است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سالانه ۱۷۵ هزار تن محصول در ۳۴ هزار هکتار از باغ‌های نخل استان بوشهر برداشت می‌شود.

مرتضی بحرانی میزان صادرات سالانه خرمای استان بوشهر را حدود ۳۰ هزار تن عنوان کرد و ادامه داد: کشورهای آسیای میانه، حوزه خلیج فارس و همچنین اروپا از مشتری‌های خرمای استان بوشهر هستند.

وی با اشاره به اینکه کبکاب با ۶۷ درصد بیشترین میزان را در بین گونه‌های مختلف خرمای استان دارد خاطرنشان کرد: زاهدی و قصب با ۱۳ درصد در رتبه دوم است و دیگر ارقام شامل خاصویی، شکر، مجول، پیارم، برحی و… است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از خرما و میگو به عنوان محصولات مزیتی استان بوشهر یاد کرد و افزود: استان بوشهر دارای رتبه سوم کشور در زمینه تولید خرما است.

بحرانی با اشاره به اهمیت ثبت جهانی خرمای کبکاب تصریح کرد: در بحث ارزش افزوده بحث شرکت‌های بسته بندی و صادرات اولین استان در کشور هستیم.

وی افزود: ۳۴ هزار هکتار نخل معادل حدود ۶ میلیون اصل نخل در استان را داریم که ثبت نام تجاری خرمای کبکاب منشأ خیر و برکات در استان و کشور خواهد بود.

خرمای استان بوشهر حمایت شود/ تقویت صادرات با ثبت جهانی «کبکاب»

لزوم ورود کبکاب به بازارهای جهانی

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: دشتستان به عنوان قطب تولید خرمای استان بوشهر محسوب می‌شود و بسیاری از خانواده‌ها از طریق فعالیت در حوزه نخل و خرما امرار و معاش می‌کنند.

ابراهیم رضایی بهبود وضعیت فروش خرما را یکی از مطالبات مهم کشاورزان در دشتستان دانست و بیان کرد: با توجه به حجم بالای ولید خرما، نیاز است که زمینه تسهیل صادرات این محصول فراهم شود.

وی اضافه کرد: پیگیری‌های بسیار زیادی را برای رونق صادرات خرما و همچنین تسهیل ورود این محصول به بازارهای بین‌المللی داشته‌ایم که ثبت برند جهانی خرمای کبکاب نیز در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امید است با تلاش و همراهی همه مسؤولان شاهد رونق‌بخشی به خرمای استان بوشهر باشیم.

ثبت نام تجاری خرمای کبکاب زمینه‌ساز افزایش صادرات

معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از حمایت‌های لازم توسط مرکز مالکیت معنوی این سازمان برای ثبت نام تجاری خرمای کبکاب استان بوشهر خبر داد و اظهار کرد: متأسفانه محصولات کشاورزی مرغوب کشور ایران به دلیل عدم حمایت‌های بین المللی و عدم ثبت و نشانه‌های بین المللی از طرف دیگر کشورها به نام محصول ایرانی صادر می‌شود.

حسن بابایی با بیان اینکه ثبت نام تجاری خرمای کبکاب زمینه افزایش صادرات این محصول و توسعه استان را فراهم می‌کند، افزود: در برخی محصولات کشاورزی همانند خرمای کبکاب بوشهر به دلیل ویژگی خاص محصول امکان ثبت و حمایت در قالب کنوانسیون و معاهدات مالکیت معنوی در سازمان ثبت وجود دارد.

خرمای استان بوشهر حمایت شود/ تقویت صادرات با ثبت جهانی «کبکاب»

وی گفت: حمایت از این محصول نیازمند مکاتبه با مرکز مالکیت معنوی بوده تا کارشناسانی از این حوزه در استان حضور یافته و نشست‌هایی در استان با مدیریت رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر برگزار شود و در مرکز مالکیت معنوی استان تهران نیز حمایت‌های قانونی در این زمینه انجام خواهد شد. امروز نیز مکاتبه اولیه با وایپو انجام می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور عنوان کرد: پس از ثبت و حمایت‌های بین المللی خرمای بوشهر این محصول در بازارهای بین المللی عرضه خواهد شد که یک اقدام مثبتی است و حضور در سازمان جهانی مرکز مالکیت معنوی در ژنو فرصت مغتنمی برای استان بوشهر بوده که در سرعت بخشی در انجام این فرایند کمک مؤثری خواهد بود.

انتظار می‌رود مسؤولان از هر مسیری که کمک می‌کند تا کشاورزان بازار بهتری برای فروش محصول خود و ارائه آن در بازارهای جهانی داشته باشند، استفاده کرده و یاری‌گر کشاورزان از جمله نخل داران و فعالان حوزه خرما باشند.