تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3726876
شناسه : 3726876
تاریخ :
پیام‌های تسلیت برای سعید راد اقتصاد ایران: در پی درگذشت سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون رئیس سازمان صداوسیما، معاون سیما و رئیس سازمان سینمایی در پیام‌های جداگانه‌ای تسلیت گفتند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سعید راد بازیگر پیشکسوت و فراموش‌نشدنی سینمای ایران که از اواخر سال گذشته، اخبار نگران‌کننده‌ای راجع به سلامتی وی منتشر شده بود، امروز اول مرداد در حالیکه تنها 3 ماه تا فوت کردن شمع 80 سالگی‌اش مانده بود، درگذشت.

راد بازیگری در سینما را از اوایل دهه 50 و با آثاری چون فاتحین صحرا و خداحافظ رفیق آغاز کرد. منش لوطی‌وار راد در کنار فیزیک بدن و میمیک خاص چهره، وی را خیلی زود به جوان اول سینمای ایران تبدیل کرد به‌طوری‌که وی در فاصله سال‌های 1350 تا 1357، در 34 فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخت که از مهمترین این کارها می‌توان به کافر، صادق‌کرده، تنگنا و سفر سنگ اشاره کرد.

این بازیگر در فاصله سال‌های 1360 تا 1363، در 7 فیلم از جمله خط قرمز، برزخی‌ها، دادشاه و عقاب‌ها به ایفای نقش پرداخت اما تیغ تیز ممیزی شامل این بازیگر شد تا وی برای نزدیک به 2 دهه از سینما به دور باشد.

دوئل در سال 82، بازگشت قدرتمندانه راد به سینمای ایران بود؛ بازگشتی که با سخت‌پسندی‌های این بازیگر در انتخاب نقش همراه بود. یکی از آثاری که وی در این برهه بازی کرد، نقش تیمسار فلاحی فیلم چ بود که با اقبال خوبی از جانب مخاطبان و منتقدان مواجه شد.

راد در طول دو دهه اخیر، بازی در آثار تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی را نیز تجربه کرد که از جمله این تولیدات می‌توان به آثاری چون در چشم باد، سرزمین مادری و ترور خاموش اشاره کرد.

آخرین حضور راد مقابل دوربین، به سریال‌های ارثیه پدری و گیلدخت مربوط است.

مسئولین عرصه فرهنگ و هنر در پیام‌های جداگانه‌ای پیام تسلیت گفتند:

سعید راد قهرمان سینمای ما خواهد ماند

 محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در پی درگذشت سعید راد، بازیگر سینمای ایران پیامی را منتشر کرد.

در متن این پیام آمده است:

«خبر درگذشت هنرمند پیشکسوت مرحوم سعید راد جامعه هنری کشور را غافلگیر کرد. وی از سرمایه‌های ارزنده سینمای ایران بوده است که در کارنامه‌اش آثار ارزشمند بسیاری ثبت شده است.

مرحوم راد، بازیگری بود که در ایفای نقش، به آن‌ها، تشخص، عمق و قدرت می‌داد و همین شاخصه، کیفیت حضور او را بر پرده سینماها متفاوت کرده و شمایلی که وی با کوشش و تلاش، چند دهه بر پرده سینماها خلق کرد، غبطه برانگیز، با شکوه و پرقدرت است که بدون شک، این هنرمند را در جایگاه یکی از بزرگان عرصه بازیگری قرار می‌دهد که طی چند دهه در سپهر سینمای ایران خوش درخشیده است.

نقش‌های بسیاری از او در ذهن مردم ایران ثبت و ماندگار شده است. از نقش تیمسار فلاحی فیلمِ «چ» تا خلبان مهردادِ در فیلم عقابها، از اسکندر فیلم دوئل تا کولی فیلم سفر سنگ و همه و همه شمایل نامیرایی هستند که بر پرده سینماها آورد.

دستاورد او برای سینمای ایران مجموعه‌ای از بهترین خاطره‌هاست. سعید راد با برخی آثار ارزشمند خود یکی از قهرمانان سینما خواهد ماند.

تجربه همکاری نزدیک بنده با ایشان برای من شیرین و دلنشین بوده است. وی هنرمندی شریف، پرمایه، کاربلد و دغدغه‌مند بود که تعلق خاطرش به مردم و مسائل آنان بویژه نگاهش به اهمیت رونق سینما در استان‌ها و حمایت از بچه‌‎های پرتلاش شهرستان‌ها برای من ستودنی است.

اینجانب ضایعه درگذشت این هنرمند ارزنده را به جامعه سینمایی و هنری کشور تسلیت عرض کرده و از درگاه خداوند بزرگ برای ایشان رحمت واسعه الهی و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسئلت دارم.»

پیام تسلیت رییس و معاون صداوسیما برای سعید راد

در پی درگذشت سعید راد ـ بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ـ رییس سازمان صداوسیما در پیامی درگذشت وی را تسلیت گفت.

متن پیام پیمان جبلی بدین شرح است:

«انالله و انا الیه راجعون
درگذشت سعید راد، هنرمند توانا و بازیگر محبوب را تسلیت می‌گویم. آن مرحوم در طول عمر هنری پرفراز و نشیب خود نقش های ماندگاری را در سینما و تلویزیون خلق کرد که این روزها شاهد هنرنمایی او با نقش «سرهنگ بهادری »در مجموعه تلویزیونی سرزمین مادری هستیم. بی‌شک علاقه‌مندان به نمایش بازی‌های درخشان او را در آثاری مانند در چشم باد، گیلدخت، چ، دوئل و عقاب‌ها به یاد دارند. فقدان این هنرمند برای خانواده، دوستان و علاقه‌مندان وی واقعه‌ای تلخ است. برای آن مرحوم غفران و رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر جزیل از درگاه الهی مسئلت می‌کنم.»

همچنین محسن برمهانی، معاون سیما در پیامی درگذشت سعید راد، هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون را تسلیت گفت.

متن پیام معاون سیما به این شرح است:

«انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت سعید راد از هنرمندان پیشکسوت و خالق شخصیت های ماندگار سریال های تاریخی تلویزیون موجب تأسف و تألم اینجانب شد.

سعید راد نه تنها یک بازیگر که یک استاد هنرمند اخلاق مدار بود. ذکر احوالات او در زندگی شخصی و مراودات کاری‌اش می‌تواند کلاس درس برای جویندگان حوزه سینما و هنر باشد.

رسانه تلویزیون مردم کشورمان به عنوان مخاطبان آن چه بهره ها که از ظرفیت این هنرمند محبوب کشورمان نبرده است.

بازی او در سریال تلویزیونی "درچشم باد" به قدری تأثیرگذار بود که این نقش را برای مخاطب باورپذیر کرد.

و درخشش ایشان در سریال "سرزمین مادری" و دیگر آثار تلویزیونی، گواه بر توانایی زنده یاد سعید راد در نقش‌های مهم و جدّی است.

بی‌شک نقش‌آفرینی‌های خاطره‌ساز این چهره توانمند عرصه بازیگری و خلق شخصیت‌ها و قهرمانان مانا، همیشه در ذهن مخاطبان هنردوست و علاقمندان وی ماندگار خواهد ماند.

اینجانب ضمن ابراز تأسف از فقدان این هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون، درگذشت مرحوم سعید راد را به خانواده آن مرحوم و دوستان و جامعه هنری تسلیت می‌گویم و از درگاه ایزد منان برای بازماندگان صبر جزیل خواستارم.»

سعید راد صبح امروز در سن 79 سالگی و بعد از تحمل دوران بیماری درگذشت. مرحوم راد در طول فعالیت خود در آثاری مانند گیلدخت، دوئل، چ، در چشم باد بازی کرده بود و این شب ها سریال سرزمین مادری با هنرنمایی وی روی آنتن شبکه سه است.

انتهای پیام/