تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3726813
شناسه : 3726813
تاریخ :
عفاف و حجاب انسان را از آسیب ها حفظ می کند اقتصاد ایران: ساری- کارشناس مذهبی مدرسه علمیه تخصصی الزهرا «س» ساری گفت: عفاف و حجاب ارزش مهمی در تعالیم اسلامی دارد و انسان را از آسیب ها حفظ می کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

حمیده‌السادات موسوی، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: حفظ چشم، گوش، قلب و تمامی اعضا و جوارح از هرگونه خطا و گناه را عفاف گویند که حاصل این عفت و حجاب درونی، پوشش ظاهری است؛ به تعبیری لطیف‌تر حجاب، میوه عفاف و عفاف، ریشه حجاب است.

وی در ادامه با بیان اینکه فلسفه اصلی واجب شدن حجاب اسلامی طبق آیات و روایت دستیابی به تزکیه نفس، طهارت، عفت و پاکدامنی است، افزود: حجاب، یکی از ارزش‌های اصلی جامعه اسلامی است که تأثیرات مختلفی در زندگی دارد، و تأمل در دستورهای دینی، به ویژه در نظام تربیتی و روان شناختی اسلام، نشان می‌دهد که هدف نهایی این مکتب، تربیت انسان‌های کامل، سالم، مفید و عاری از هرگونه ناهنجاری‌های روانی و رفتاری است.

وی همچنین در ادامه افزود: از کارکردهای روانی عفاف و حجاب می‌توان به رشد شخصیت زن، عامل ارزشمندشدن او، مصون ماندن زن در برابر طمع‌ورزی هوس بازان، زمینه‌ساز کمال‌گرایی، عاملی برای پایبندی به اصول اخلاق انسانی، عاملی برای رشد شخصیت اجتماعی زنان، استحکام بنیان خانواده و عامل ایجاد آرامش روانی در جامعه اشاره کرد.

کارشناس مذهبی مدرسه علمیه تخصصی الزهرا «سلام‌الله‌علیها» ساری گفت: یکی دیگر از آثار و فواید حجاب که در سلامت روانی زنان تأثیر دارد، نقشی است که در پایبندی همسران به پیمان مقدّس ازدواج دارد، زیرا حجاب و پوشش باعث می‌شود زن از نگاه‌های آلوده مردان هوسباز و گرفتار شدن به دام عشق‌های آزاد محفوظ بماند و به زندگی و خانواده خود وفادار باشد.

موسوی ادامه داد: در معارف الهی خانواده مهمترین جایگاه پرورش انسان است، قرآن کریم همسران را «لباس» یکدیگر می‌داند و بدین ترتیب نقش هر یک را معین می‌کند، زن و شوهر نزدیکترین افراد به یکدیگرند و چون لباس، یکدیگر را از آفات و آسیب‌های عفت سوز و ایمان برانداز حفظ می‌کنند، چنانچه زن و شوهر از تعهدات خانوادگی رها باشند، نمی‌توانند برای یکدیگر چون لباس به شمار آیند و عفت و وقار و شخصیت هم را پاس دارند.

وی افزود: حجاب از لوازم سامان یافتن چنین بنیادی است و بی‌حجابی با آن تعارض آشکار دارد؛ زیرا بی‌بندوباری در پوشش، بی‌بندوباری در تحریک و احساس نیاز را در پی دارد و تأمین نیازهای شعله‌ور بنیاد خانواده را نشانه می‌رود.

وی همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: دین اسلام برای حفظ آرامش روانی زنان و مردان از عوامل آسیب‌زا، حجاب و عفاف را برای زنان واجب کرده و عفت نگاه را برای مردان مقرر فرموده است، به عبارت دیگر، حجاب موجب ایجاد امنیت و احساس شخصیت و هویت واقعی زنان و دور ماندن مردان، به ویژه جوانان جامعه از وسواس شیطانی و تحریکات غریزی است و این امر سلامت روانی فرد و جامعه را سبب می‌گردد.