تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3726790
شناسه : 3726790
تاریخ :
چین نرخ‌های بهره بانکی را برای حمایت از اقتصاد کاهش داد اقتصاد ایران: بانک مرکزی چین با کاهش نرخ‌های بهره کوتاه‌مدت و بلندمدت در روز دوشنبه بازارها را غافلگیر کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، چین با کاهش نرخ‌های بهره کوتاه‌مدت و بلندمدت در روز دوشنبه بازارها را غافلگیر کرد.

این اولین اقدام گسترده چین برای کاهش نرخ بهره از اوت سال گذشته است که تنها چند روز پس از نشست رهبران حزب کمونیست، عزم دومین اقتصاد بزرگ جهان را برای افزایش رشد نشان می‌دهد.

کاهش نرخ‌های کوتاه‌مدت بانک مرکزی چین، نرخ‌های عملیات بازار و نرخ‌های وام‌دهی بانکی معیار پس از آن صورت گرفت که چین در هفته گذشته آمارهای اقتصادی سه‌ماهه دوم ضعیف‌تر از حد انتظار را گزارش کرد و رهبران این کشور برای برگزاری یک "پلنوم" ملاقات کردند که تقریباً هر پنج سال یک بار اتفاق می‌افتد.

این کشور در آستانه تورم منفی است و با یک بحران طولانی مدت دارایی، بدهی‌های فزاینده و شاخص ضعیف اعتماد مصرف کننده و تجاری مواجه است. تنش‌های تجاری نیز در حال شعله ور شدن است، چرا که اقتصادهای برتر جهان به طور فزاینده‌ای نسبت به سلطه صادرات چین محتاط می شوند.

لری هو، اقتصاددان ارشد چین در مؤسسه مکگوایر Macquarie در این باره گفت: کاهش امروز یک حرکت غیرمنتظره بود و احتمالاً به دلیل کاهش شدید شتاب رشد در سه ماهه دوم و همچنین درخواست پلنوم سوم برای دستیابی به هدف رشد امسال صورت گرفته است.

بانک مرکزی چین (PBOC) روز دوشنبه اعلام کرد که نرخ بازپرداخت معکوس هفت روزه را از 1.8 درصد به 1.7 درصد کاهش می دهد و همچنین مکانیسم عملیات بازار باز را بهبود می بخشد. این اولین کاهش نرخ از اوت 2023 محسوب می‌شود.

دقایقی بعد، چین در تثبیت ماهانه نرخ های وام معیار را با همان حاشیه کاهش داد. نرخ اولیه وام یک ساله از 3.45 درصد قبل به 3.35 درصد کاهش یافت، در حالی که نرخ پنج ساله از 3.95 درصد به 3.85 درصد کاهش یافت.

این بانک سپس نرخ تسهیلات وام‌دهی دائمی خود (SLF) را که نوعی وام به بانک‌های تجاری برای برآورده کردن مطالبات نقدی موقت است، به همان میزان کاهش داد.

انتهای پیام/