تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3726786
شناسه : 3726786
تاریخ :
تولید بیش از ۹۹ درصد بذر سیب‌زمینی در کشور اقتصاد ایران: مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۵۵۰ هزار تن بذر سیب‌زمینی در کشور نیاز است که بیش از ۹۹ درصد آن در داخل تولید می شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین اصغری، مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید حدود ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن سبزی و صیفی در فضای باز تا پایان شهریور سال زراعی جاری پیش‌بینی می‌شود، گفت: در صورت وجود بازارهای صادراتی یا تقاضای صنایع تبدیلی امکان افزایش تولید نیز وجود دارد.

وی افزود: در سال زراعی گذشته نیز حدود ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن سبزی و صیفی در فضای باز تولید و نزدیک به ۴ میلیون تن صادر شد. بیشترین صادرات سبزی و صیفی به کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان و حاشیه خلیج فارس بوده است.

اصغری ادامه داد: ما هر سال با توجه به توانمندی‌های استان‌ها در تولید سبزی و صیفی، شرایط بارندگی، هزینه‌های تولید و وضعیت صادرات، برنامه تولید سبزی و صیفی را به صورت فصلی به استان‌ها ابلاغ می‌کنیم.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی، افزایش عملکرد و ارتقای بهره‌وری را از اهداف این دفتر در حوزه سبزی و صیفی دانست و تصریح کرد: کاهش مصرف آب، توسعه سیستم‌های نوین آبیاری، تغذیه گیاهی مناسب، نشاء کاری، مبارزه با عوامل خسارت‌زا و استفاده از بذرهای اصلاح شده از برنامه‌هایی است که موجب افزایش عملکرد و بهره‌وری می‌شود.

وی افزایش متوسط عملکرد تولید سبزی و صیفی در فضای باز را طی ۳ سال اخیر نزدیک به ۳ تن در هکتار عنوان کرد.

اصغری درباره بذرهای مورد نیاز سبزی و صیفی عنوان کرد: کل نیاز بذرهای سبزی و صیفی کشور به جز سیب‌زمینی حدود ۴ هزار تن در سال است و ۵۵۰ هزار تن نیز بذر سیب‌زمینی نیاز داریم که بیش از ۹۹ درصد بذر سیب‌زمینی در داخل کشور تولید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از ۴ هزار تن بذر سبزی و صیفی، ۷۰۰ تا ۷۵۰ تن از طریق واردات و باقی از تولیدات داخلی تأمین می‌شود و به عبارت دیگر بیش از ۸۰ درصد بذر مورد نیاز سبزی و صیفی کشور داخلی است.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی در مورد نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید بذرهای هیبرید سبزی و صیفی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید انواع بذر سبزی و صیفی فعالند و امیدواریم با معرفی کالاهای داخلی به کشاورزان سهم بذور داخلی در بازار بذر افزایش یابد.

وی افزود: این شرکت‌ها در زمینه تولید کودهای تخصصی نیز فعالیت می‌کنند و این کودها را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند.

اصغری توسعه سیستم‌های هوشمند در مزارع و باغات و ساخت ماشین‌آلات مورد نیاز بخش کشاورزی را از دیگر زمینه‌های فعالیت این شرکت‌ها دانست که باید از آنان حمایت کرد.