تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3726751
شناسه : 3726751
تاریخ :
پس‌لرزه فاجعه صفحه آبی مرگ ویندوز؛ هواپیمایی «دلتا» هزار پرواز دیگر را لغو کرد اقتصاد ایران: لغو هزاران پرواز مختلف، تنها گوشه‌ای از تبعات فاجعه‌ی جهانی نمایش صفحه‌ی آبی مرگ ویندوز است که شرکت‌های هواپیمایی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

قطع‌شدن سرویس‌های CrowdStrike و انتشار به‌روزرسانی معیوب که از اواخر پنجشنبه‌ی قبل آغاز شد، باعث نمایش صفحه‌ی آبی مرگ روی میلیون‌ها کامپیوتر ویندوزی در سراسر دنیا شد.

به‌گزارش رویترز، در موج جدید تبعات این مشکل سراسری، شرکت هواپیمایی دلتا علاوه‌بر ۳٬۵۰۰ پرواز قبلی، ۱٬۲۵۰ پرواز جدید خود را نیز لغو کرد. این اتفاق باعث سرگردانی ده‌هاهزار هواپیمای این شرکت در فرودگاه‌ها شد؛ روندی که ممکن است روزها طول بکشد تا رفع شود.

از روز جمعه، دلتا با لغو ۱٬۷۰۰ پرواز از مجموع ۵٬۰۰۰ پرواز خود، یک‌سوم پروازهای برنامه‌ریزی‌شده‌ی خود را کاهش داده است. به‌گفته‌ی اد باستیان، مدیرعامل دلتا، ابزارهای ردیابی خدمه‌ی این شرکت به‌دنبال فاجعه‌ی صفحه‌ی آبی مرگ ویندوز، دچار مشکل شده است و این شرکت نمی‌تواند تغییرات ناشی از خاموشی سراسری سرویس‌هایش را به‌طور مؤثر پردازش کند.

انتشار به‌روزرسانی معیوب نرم‌افزار شرکت CrowdStrike، حدود ۸٫۵ میلیون دستگاه ویندوزی را در سراسر دنیا تحت‌تأثیر قرار داد و این دستگاه‌ها را در حلقه‌ی ری‌استارت مداوم گیر انداخت.

۸٫۵ میلیون دستگاه ویندوزی قربانی اشتباهی به‌ظاهر کوچک، اما فاجعه‌آفرین شرکت CrowdStrike

به‌گفته‌ی CrowdStrike، این مشکل در اثر عملکرد حسگر معیوب رخ‌ داده است و به‌دلیل ایجاد خطای منطقی، سیستم‌عامل ویندوز را خراب کرد که در‌نهایت، به نمایش صفحه‌ی آبی مرگ منجر شد.

از میان شرکت‌های هواپیمایی آمریکا، دلتا بزرگ‌ترین ضرر مالی را به‌دلیل لغو پروازهایش متحمل شد. پس از این شرکت، یونایتد ایرلاینز با ۲۶۶ پرواز لغو‌شده در روز یکشنبه (۹ درصد از کل حجم پروازهای این شرکت)، در جایگاه دوم شرکت‌های هوایی درگیرشده با تبعات فاجعه‌ی CrowdStrike قرار گرفت.

شرکت‌های یونایتند ایرلاینز و دلتا در پی لغو پروازهای خود، با اشاره به اینکه مشکل ایجادشده‌ی CrowdStrike در کنترل آن‌ها نبوده است، از پرداخت هزینه‌های غذا، حمل‌ونقل و اسکان مسافران پروازهای لغوشده سر باز زدند.

با پیگیری وزیر حمل‌ونقل آمریکا، پیت بوتیگیگ، هر دو شرکت یونایتند ایرلاینز و دلتا، موظف شدند که هزینه‌های غذا و حمل‌ونقل و اسکان مسافران تمام پروازهای لغو‌شده را با استناد به قانون مربوط به تأخیر بیش از سه ساعت در پروازها پرداخت کنند.

مقاله‌های مرتبط
  • چطور مشکل صفحه آبی مرگ ویندوز ناشی از باگ به‌روزرسانی CrowdStrike را حل کنیم؟
  • دنیا در کام صفحه آبی مرگ؛‌ چطور یک‌ به‌روزرسانی ساده جهان را به آشوب کشید

به‌گفته‌ی CrowdStrike، تعداد زیادی از دستگاه‌های ویندوزی که از صبح جمعه از دسترس خارج شده بودند، دوباره آنلاین شدند. این شرکت می‌گوید که در آستانه‌ی انتشار راه‌حلی خودکار برای رفع این مشکل است.

علاوه‌بر شرکت‌های هواپیمایی و صنایع بزرگ در سراسر دنیا، بخش خدمات عمومی و مراقبت‌های بهداشتی در آمریکا و انگلستان نیز با تبعات مختلف این قطعی سراسری روبه‌رو شدند.