تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3726743
شناسه : 3726743
تاریخ :
مهار بیمار سفیدک دروغی در مزارع سیب‌زمینی اردبیل اقتصاد ایران: اردبیل- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از کنترل و مهار بیماری سفیدک دروغی در مزارع سیب‌زمینی اردبیل خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، نوبخت اژدری عصر دوشنبه در جریان بازدید از مزارع سیب‌زمینی در اردبیل، اظهار کرد: به دنبال بارش‌های بهاری و اوایل تابستان و همچنین هوای مرطوب شاهد گسترش بیماری قارچی سفیدک دروغین در مزارع سیب‌زمینی بودیم که با اقدام به موقع سعی کردیم از گسترش و ضرر و زیان کشاورزان از بابت شیوع این بیماری جلوگیری کنیم.

وی تصریح کرد: با راهکارهای کارشناسان جهاد کشاورزی، استفاده از سموم و راهکارهای پیشگیرانه سعی شد تا از گسترش این بیماری قارچی جلوگیری شده و زمینه پاکی و تمیزی مزارع سیب‌زمینی فراهم آید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در حال حاضر در بسیاری از مناطق دشت اردبیل بیماری سفیدک دروغی در مزارع سیب‌زمینی کنترل شده و آسیب‌های آن به حداقل رسیده است.

اژدری افزود: با بهره‌گیری از کودهای ازت، پتاسه و همچنین بهره‌گیری از روش‌های توازن آبیاری و کوددهی امیدواریم شرایط پایدار کنترل این بیماری را در کاهش آسیب‌ها در مزارع سیب‌زمینی شاهد باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این است تا زارعان دشت اردبیل با بهره‌گیری از نظرات علمی، تخصصی و کارشناسی بتوانند از گسترش بیماری جلوگیری کرده و به نوعی به بهبود وضعیت تولید و کیفیت آن کمک کنند.

اژدری همچنین در بازدید از مرکز در حال احداث پرتودهی گامای محصولات کشاورزی در اردبیل نیز اضافه کرد: پرتودهی مواد غذایی علاوه بر اینکه از جوانه زدن و بیرون رفتن مواد غذایی جلوگیری می‌کند بلکه سبب از بین رفتن باکتری‌های بیماری‌زا شده و به حفظ مواد اولیه و سلامت آنها کمک می‌کند.

وی بیان کرد: پرتودهی فرآیند فیزیکی است که با استفاده از پرتوهای گاما و الکترون به نابودی باکتری‌های بیماری‌زا در مواد غذایی و محصولات کشاورزی کمکی جدی خواهد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: این روش بهبود معیارهای بهداشتی و کیفیتی مواد غذایی را فراهم آورده و از فساد غذاها و محصولات کشاورزی جلوگیری خواهد کرد.