تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3726720
شناسه : 3726720
تاریخ :
همکاری گسترده ایران و چین در صادرات و واردات اقتصاد ایران: سفیر جدید چین در این نشست گفت: طرف چینی چند سال است به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران قرار گرفته است و همین‌طور مهم‌ترین مقصد صادرات محصولات ایرانی به حساب می‌آید.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، قدرتعلی حشمتیان رئیس خانه احزاب در وزارت کشور در جلسه مشترک با «زنگ پی وو» سفیر چین گفت: در بهمن ماه گذشته به اتفاق ۱۵ نفر از دبیران کل احزاب به دعوت چین خدمت وزیر بین‌الملل و سه استاندار چین رفتیم و وزیر بین‌الملل نیز در گذشته در همین مکان با احزاب ایران دیدار کرده بود. ۱۵ نفر دیگر از اعضای شورای مرکزی خانه احزاب سال ۲۰۲۴ به چین سفر می‌کنند. همین‌جا از مهمان نوازی حزب کمونیست چین در سفر گذشته‌ای که داشتیم تشکر می‌کنم.

وی افزود: در یک سال گذشته ۴ مسئول از کشور چین به خانه احزاب ایران آمدند و معاون بین‌الملل و وزیر بین‌الملل همچنین سفیر سابق و سفیر جدید که امروز آمده است. اعضای شورای مرکزی خانه احزاب با سوابق وزارتخانه، نظرات کارشناسی دارند و می‌توانند راجع به تعاملات ایران و چین اظهار نظر کنند.

چهار مسئول کشور چین در یک سال گذشته به خانه احزاب ایران آمدند

در ادامه «زنگ پی وو» سفیر جدید چین در جلسه خانه احزاب اظهار کرد: این اولین بار است که من به ایران آمدم و تا به حال در عمرم به این کشور سفر نکرده بودم و با فرهنگ و تمدن باشکوه ایران و مردم ایران آشنا شدم که برای من بسیار مطلوب بود.

وی افزود: همکاران من در سفارت چین در ایران به من گفتند که خانه احزاب در سیاست ایران نقش مثبتی دارد. و رئیس این مجموعه آقای حشمتیان در روابط ایران و چین نقش مثبتی ایفا می‌کند.

سفیر جدید چین ارتباطات حزبی را بخش مهمی از روابط ایران و چین دانست و گفت: طرف چینی تمایل دارد که روابط احزاب ایران با احزاب چین را ادامه بدهد. تقویت همکاری حزبی ایران و چین باید به نحوی باشد که همکاری‌های خود را تقویت کنیم و می‌توانیم از تجربیات هم استفاده کنیم.

«زنگ پی وو» ادامه داد: در هفته گذشته سومین نشست بیستمین دوره حزب کمونیست برگزار شد و این نشست توانست سیاست درهای باز را نشان دهد. اول اینکه در این نشست ما جهت توسعه را مشخص کردیم و اهداف اصلی اصلاحات برای داشتن جامعه عمیق‌تر را مشخص کردیم.

وی افزود ما باید جامعه‌گرایی را توسعه بدهیم و سیستم حکمرانی کشور را به این سو ببریم. در نیمه اول سال جاری اقتصاد چین از چالش‌ها عبور کرده و در مقایسه با سال گذشته ۱۰۰ افزایش یافت. این یعنی چین پیشتاز اقتصادهای جهان شده است اما اعتقاد داریم تولید با کیفیت جدید را ادامه دهیم.

وی همچنین بیان کرد: ۳۰۰ نوع اصلاحات را در نظام سیستمی طراحی کرده‌ایم. ما باید سیستم قانونی جامعه‌گرایی را با ویژگی‌های چینی را مکمل کنیم و باید قانون اساسی را به طور کامل اجرا کنیم. باید سیستم قانونی برابری را مکمل کنیم و باید همه کارها را در چهارچوب قانون اجرا کنیم.
سفیر جدید چین ادامه داد: ما سیاست‌هایی درهای باز را مشخص کردیم و این یک نشان به سبک چینی است و این یک سیاست اصلی در کشور چین است. درهای باز سیستمی را گسترش می‌دهیم و اصلاحات سرمایه‌گذاری خارجی در چین را اصلاح می‌کنیم و الگوهای استانی را هم بهبود می‌بخشیم. فکر می‌کنم این‌ها فرصت‌های همکاری میان ایران و چین را هم فراهم می‌کند.

«زنگ پی وو» با اشاره به اصلاحاتی که در مسیر توسعه انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: باید پیشبرد جهانی شدن اقتصاد بر پایه گسترش را محقق کنیم و از ایده‌های طرف ایرانی برای بهره‌گیری از جامعه بشری کمک گرفته‌ایم. فکر می‌کنیم که تقویت تبادل نظر بین کشورها و تمدن‌های مختلف بسیار مهم است.
وی ایران را با شکوه درخشان خواند و ادامه داد: خوشحالم که امروز توانستم به خانه احزاب بیایم و از نظرات فعالان سیاسی خانه احزاب در ایران استفاده کنم.

«زنگ پی وو» در ادامه نشست عنوان کرد: از صحبت‌های اعضای خانه احزاب ایران تشکر می‌کنم و صحبت‌های شما بیانگر این بود که به توسعه روابط ایران و چین بسیار اهمیت می‌دهید. سعی می‌کنم در این زمان محدود به پرسش‌های شما پاسخ دهم. امیدواریم برای گفتگو در آینده فرصت‌های بیشتری به ما دست دهد.

وی افزود: برخی از دوستان شکایت کردند و ما فکر می‌کنم ما به عنوان دوستان قدیمی می‌توانیم از هم گلایه داشته باشیم، من قبلاً سفیر چین در کانادا بودم ما آنجا اهل گلایه نبودیم و بیشتر با هم دعوا می‌کردیم. البته وزیر خارجه کانادا هم به چین آمد و دو طرف حالا روابط خوبی با هم داشتند امیدوار بودند که روابط دو کشور بهبود پیدا کند.

سفیر جدید چین در ایران همچنین با اشاره به اینکه حدود یک ماه است که در ایران است بیان کرد: دوستی دو کشور چین و ایران حکایت از سطح روابط صمیمی آنها دارد. ما از حمایت قوی طرف ایرانی در موضوع تایوان تشکر می‌کنیم.

«زنگ پی وو» گفت: شاید برخی از دوستان ایرانی توجه کردند که طرف چینی چند بار در صحنه‌های مختلف تاکید کرده است که پشتیبانی خود را برای دولت و ملت ایران برای حفظ استقرار حاکمیت و ثبات و توسعه انجام می‌دهد. در آینده نیز همینطور خواهد بود. همکاری چین و ایران می‌تواند به نفع هر دو ملت است.

وی تصریح کرد: طرف چینی چند سال است به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران قرار گرفته است و همین‌طور مهم‌ترین مقصد صادرات محصولات ایرانی به حساب می‌آید. برنامه ۲۵ ساله ایران و چین برای ما بسیار مهم است دو طرف چینی برخی از آنها را اجرا کرده و در آینده نیز موارد دیگری را اجرا خواهد کرد.

سفیر جدید چین در ایران در بخشی از سخنانش عنوان کرد: در خصوص رابطه از طریق راه آهن، دیروز یک مراسمی برگزار شد که یک قطار از ایران به چین اعزام شد. ما برخی از محصولات با کیفیت از کشاورزی ایران را خریداری می‌کنیم، همینطور می‌توانم به همکاری که با شرکت‌های ایرانی می‌توانیم داشته باشیم اشاره کنم که باید از شرکت‌های خصوصی ایران حمایت کنیم و می‌توانیم در حوزه نوآوری با شرکت‌های چینی بیشتر همکاری داشته باشیم.

«زنگ پی وو» با اشاره به کیفیت محصولات چینی که در جلسه مطرح شد عنوان کرد: قبلاً بعضی از مردم چین دوست داشتن برند خارجی خریداری کنند اما آن‌ها توجه کردند که همه این محصولاتی که می‌خرند از چین به آن کشورها رفته است. اما امید دانیم که در همه کشورها محصولات با ارزش و یا حتی بی‌کیفیت وجود دارد. ما در پانزدهم مارس یک روز عمومی در چین داریم برای مصرف کنندگان که در آن روز همه محصولات با کیفیت پایین را احتکار می‌کنیم به این امید که این محصولات کم و کمتر شود.

وی گفت: ما امیدواریم که محصولات با کیفیت بالا را میان یکدیگر تبادل کنیم. همچنین برای ایجاد راه ابریشم معتقد هستیم که باید ساخت و ساز با کیفیتی صورت بگیرد و بر این باور هستیم که با تکیه بر دانش و فناوری می‌توانیم تعاملات خوبی داشته باشیم و البته همیشه با ایران روابط خوبی داشتیم. در این همکاری‌ها به مسئله فلسطین و افغانستان خواهیم پرداخت و تمایل داریم در آینده در ارتباطاتمان این موضوعات را تقویت کنیم.

سفیر جدید چین در ایران اظهار کرد: با حمایت طرف چینی ایران عضو سازمان همکاری‌های شانگهای و بریکس شده است. معتقدیم در این سازمان‌ها می‌توانیم همکاری‌های خوبی داشته باشیم. ما همچنین باید تبادلات فرهنگی میان خودمان را افزایش دهیم و فکر می‌کنیم این برای ارتقا روابط خیلی مهم است.

«زنگ پی وو» به نقش بانوان در سیاست چین اشاره کرد و گفت: در چین یک ضرب المثل داریم که می‌گوئیم بانوان مثل آسمان هستند. بعضی از بانوان در نظام سیاسی چین سمت بالایی داشتند مانند معاون نخست وزیر که یک خانم بود و به ایران هم سفر کرده بود و سفر او برای روابط دو کشور مفید بود. به عنوان دو کشور می‌توانیم همکاری‌های بیشتری با هم داشته باشیم.

وی عنوان کرد: ما هرگز خواستار خشونت نیستیم و همیشه در مسیر امور صلح‌آمیز هستیم و در آینده ممکن است طول ناخالص چین رتبه اول جهان را به خود کسب کند و ما هرگز خشونت را دنبال نمی‌کنیم. چین و ایران دو کشور هستند که تحت تأثیر آمریکا هستند برای مقابله گرایی اجماع زیادی داریم. این نشان از راهبرد روابط دو کشور است.

سفیر جدید چین در ایران عنوان کرد: مقامات چینی در پیام تبریک به رئیس جمهور جدید ایران اعلام کردند که می‌خواهند مشارکت‌های راهبردی با ایران را افزایش دهند. در مراسم تحلیف رئیس جمهور شما طرف چینی با یک هیئت عالی رتبه وارد ایران خواهد آمد و تمایل داریم با تشریک مساعی با طرف ایرانی روابطمان را توسعه دهیم.

«زنگ پی وو» به سفر خانه احزاب ایران در سال گذشته به چین اشاره کرد و افزود: ما می‌توانیم این ارتباطات را ادامه دهیم و خوشحالم که امروز به خانه احزاب ایران آمدم.