تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3726626
شناسه : 3726626
تاریخ :
مداحان رسالت خطیری در جریان سازی اعتقادی جامعه دارند اقتصاد ایران: قزوین- مداح برجسته استان قزوین گفت: مداحی هنر است چون که آمیخته‌ای از احساس، عاطفه و حقایق تاریخی است و طبیعتاً مداحان امروزه رسالت خطیری در جریان سازی اعتقادی جامعه دارند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

داوود اسماعیل پود در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: یکی از اهدافی که در تاریخ ما به دنبال آن هستیم، این است که عبرت‌ها تکرار نشود و طبیعتاً انسان آنقدر فرصت ندارد که آزموده‌هایش را دوباره مورد آزمایش قرار بدهد که البته این عبرت‌های تاریخی بسیاری از نقاط ابهام و تاریکی که در مسیر تشخیص انسان وجود دارد را روشن می‌کند.

مداح استان قزوین بیان کرد: از جمله موضوعاتی که می‌تواند به عنوان یک عبرت تاریخی برای عدم تکرار تاریخ با آن کیفیتی که حق را به معنای کامل ذکر کند روایت عاشورا است. اینکه چه اتفاقی افتاد که ۱۸ هزار نفر از مردم نامه دادند و حضرت سیدالشهدا (ع) را دعوت کردند و همان‌ها کسانی شدند که به قصد جان امام معصوم (ع) وارد میدان شدند، اگر این‌ها ریشه یابی شود و به ریشه‌های تاریخی این موضوع بپردازیم، طبیعتاً در مسیر امروزه بشریت که با همان تفکرات حق و باطل در طول تاریخ مواجه بودیم و انسان‌ها در مسیر تشخیص حق و باطل و قرار گرفتند سبب می‌شود تا انسان در مسیر درست تاریخ حرکت کند.

وی افزود: به نظر می‌رسد یکی از مسائل مهم و اجتناب ناپذیر در ایجاد تشخیص درست، توجه به عبرت‌های تاریخی خصوصاً موضوع عاشورا است که مصاف تمام نمای حق و باطل بود و عللی که این حادثه عظیم و جانسوز را ایجاد کرد و این عبرت‌ها باعث شد در طول مسیر بشریت که حق و باطل همواره در جدال است، انسان هیچ موقع آن آزادگی‌ای که امام حسین (ع) دستورش را در جمله «گر دین ندارید لااقل آزاده باشید» فرمودند جدا نشود که البته امروزه تدابیر غلطی هم از این جمله می‌شود اما معنی صحیح این است که اگر شما الزام به مبانی اسلامی ندارید الزام به مبانی انسانی داشته باشید.

اسماعیل پور در خصوص اینکه مداح چگونه می‌تواند نقش تبیین را در فضایی که قرار دارد انجام بدهد عنوان کرد: مداحی بنا به گفته مقام معظم رهبری هنر است چون که آمیخته‌ای از احساس، عاطفه و حقایق تاریخی است و طبیعتاً مداحان امروزه رسالت خطیری در جریان سازی اعتقادی جامعه دارند.

وی ابراز کرد: اولین چیزی که لازم داریم تا یک موجود مؤثر واقع شود این است که ظرفیت تأثیرگذاری خودش را بالا ببرد، حال این ظرفیت‌های تأثیر گذاری در زمان‌هایی می‌تواند خودش را نشان بدهد که شامل روایت صحیح تاریخ، آشنایی به علل حوادث و واقع تاریخی، مجهز شدن به علوم روز باشد یعنی امروزه باید با زبان روز دنیا صحبت کنیم یعنی فرآیند اینکه ما منبری داشته باشیم که یک نفر سخن بگوید و بقیه گوش کنند منسوخ شده، منبر و کارکرد رسانه فاخر منبر فراتر از حوزه‌های جغرافیایی است که فضای مجازی حوزه‌های جغرافیایی را دریده است.

توجه بیش از حد به حوزه احساس آفت مداحی است

اسماعیل پور در ادامه افزود: بنابراین محتواسازی درست با هنر و علم از طرف دیگر تلاش در جهت انتقال پیام‌های عاشورا نه صرفاً پیام‌های احساسی بلکه پیام‌های ادراکی به این معنی که امام حسین (ع) در عاشورا به دنبال پیام‌هایی بودند که احساس و عاطفه هم چاشنی هستند، برای القا ادراک و حال ادراک چیست؟ ما باید بدانیم که حقیقتاً داستان عاشورا چه بود و چه دلیلی باعث شد که این واقعه به وجود بیاید.

وی تصریح کرد: اهدافی که امام حسین (ع) فرمود من برای احیای امت جدم رسول‌الله (ص)، امربه‌معروف و نهی از منکر و بسیاری از شعارهایی که مملو از شعور است قیام کردند در مثالی دیگر می‌توان به پیام خطبه حضرت زینب (س) کبری در مجلس یزید اشاره کرد که اگر این موارد مطالعه شوند محتواهای بسیار فاخری ایجاد می‌کنند، یکی از این محتواها که امروز هم می‌تواند در مسیر راهبرد سیاست داخلی و خارجی کشور برای دولت‌مردان هم چراغ راه باشد قاعده نفی سبیل است که امام حسین قاعده نفی سبیل که به معنای بیگانه اعتقادی است، به این معنا که من حاضرم بمیرم اما زیر بار حکومت ظلم نرم و موضوعات این‌چنینی می‌طلبد در مباحث مختلف تاریخی به‌صورت دقیق و مستند مطرح شود.

این مداح گفت: توجه زیادی به حوزه احساس یکی از آفت‌هایی است که امروزه متأسفانه دامن‌گیر حوزه مداحی ما شده، البته امروزه برخی که مجهز به علوم این مسیر هستند خوش درخشیدند اما باید که یک حرکت جمعی در این مسیر اتفاق بیافتد تا ما بتوانیم جلسات خود را به جلساتی مملو از آگاهی و ادراک تبدیل کنیم.

وی در پایان با توصیه به مداحان جوان که تازه پا به این عرصه گذاشتند و پیشکسوتان این عرصه بیان کرد: جوان‌هایی که پا به این عرصه می‌گذارند باید آن‌ها را در یک مسیر درست مداحی، استدلالی و علمی هدایت بکند تا دوستان مداح بتوانند در فضایی که رسانه‌های معاند جریان سیدالشهدا و مفاهیم اسلامی را مورد هدف قرار دادند، مداحان هم بتوانند به سبب رشد استدلالی که انجام می‌دهند در مقابل این عده پاسخگو باشند و از عزیزان پیشکسوت عاجزانه خواستارم که این مداحان جوان را تحت تعلیم و تعلم خود قرار بدهند و تجربه‌ای که خودشان در این مسیر آموخته‌اند را به نسل جوان منتقل کنند و ضرورت دارد که امروز این کار سازی به معنای حقیقی انجام شود.