تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3726624
شناسه : 3726624
تاریخ :
قیمت" ری را" این هفته اعلام می‌شود اقتصاد ایران: مدیرعامل ایران خودرو گفت: چهارشنبه هفته جاری قیمت ری را اعلام خواهد شد و محصول وارد مرحله فروش و عرضه به بازار می شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علیمردان عظیمی کاهش بهای تمام شده و اصلاح قیمت را دو ضرورت صنعت خودرو و رویکردهای اصلی ایران خودرو دانست و اظهار کرد: برنامه ایران خودرو در سال جاری کاهش شش درصدی بهای تمام شده محصولات است که می تواند در کنار اصلاح قیمت، به سودآوری ایران خودرو کمک کند. دست کم 30 درصد از زیان انباشته ایران خودرو از محل بهای تمام شده بالای تولید محصولات است.

مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به چابک‌سازی سازمان و مدیریت تخصیص بهینه نقدینگی به عنوان سومین رویکرد ایران خودرو در سال جاری، افزود: برای نخستین بار در هیات مدیره تصمیم گرفته شد تا بیش از 40 شرکت زیرمجموعه تعیین تکلیف شوند و در این راستا برخی از شرکت‌ها ادغام و برخی به مزایده گذاشته شد و برخی نیز در بورس به فروش خواهند رفت. این‌که بدنه محصول در شرکت ایران خودرو تولید و رنگ شود و برای مونتاژ قطعات به سایتی در 600 کیلومتری این مجموعه ارسال شود تا تبدیل به خودرو شود، اقتصادی نیست. شرکت های موازی و شرکت هایی که سودده نیستند، طبق مصوبه هیات مدیره تعیین تکلیف خواهند شد. 

عظیمی با اشاره به مدیریت جریان تعهدات به عنوان چهارمین رویکرد سال 1403، گفت: سامانه ثبت نام خودرو موجب گرفتاری خودروساز، صنعت خودرو و مردم شده است. مردم بر اساس منافع اقتصادی خودرویی را ثبت نام کردند، اما تولیدکننده بر اساس توانایی و با در نظر گرفتن منافع سهام‌دار، خودرو تولید کرده است. با این که از منظر قانونی تعهدی برای ثبت نام کنندگان در سامانه یکپارچه ایجاد نشده بود، اما خود را متعهد دانسته و برای همه افرادی که در سامانه ثبت نام کردند دعوت نامه صادر کرده و خودرو تحویل داده ایم.

عظیمی، گفت: چهارشنبه هفته جاری قیمت ری را اعلام خواهد شد و محصول وارد مرحله فروش و عرضه به بازار می شود. تلاش ما خارج کردن ری‌را از قیمت‌گذاری دستوری است، اما حتی در صورت قیمت گذاری، ری‌را حاشیه سود بسیار خوبی داشته و بخشی از مشکلات آینده ایران خودرو را حل خواهد کرد.

عظیمی با بیان این‌که طی شش سال گذشته، ایران خودرو 51 همت زیان از تولید فقط یکی از محصولات زیان‌ده متحمل شده است، بیان کرد: در سال 1402، حدود 12 هزار میلیارد تومان زیان ناشی از یک محصول زیان‌ده بوده است. 

وی با اشاره به پروژه های توسعه محصول در ایران خودرو، عنوان کرد: در حال حاضر تولید محصولات زیان ده متوقف شده و خودرو هایما 8S به سبد محصولات ایران خودرو اضافه شده است. در سبد محصولات داخلی، خودروی ری را و 207 صندوق‌دار در نیمه دوم سال جاری عرضه خواهد شد. هم چنین تارا توربواتوماتیک و سورن توربوگازسوز در سبد تولیدات امسال قرار دارد که می توانند در زمینه حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار گیرند.

عظیمی با بیان این‌که همه شرکت های دنیا به سمت برقی سازی و هیبرید پیش می روند و ما نیز باید در این مسیر حرکت کنیم، اظهار کرد: در نیمه اول سال 1404 ری رای برقی و تارای هیبرید به تولید خواهند رسید.

وی با اشاره به اقداماتی که برای مدیریت سود و زیان باید صورت گیرد، اظهار کرد: بهینه سازی ترکیب تولید یکی از اقدامات مهم در این زمینه است. با توجه به این‌که فروش خودرو در سامانه یکپارچه متوقف شده است، افزایش تیراژ محصولات سودده باید در دستور کار قرار گرفته و تیراژ محصولاتی که زیان ده هستند کاهش یافته یا متوقف شود.

انتهای پیام/