تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3726520
شناسه : 3726520
تاریخ :
بارش مونسون در مسیر جنوب کشور اقتصاد ایران: در فصل تابستان ایران در شرایط پرفشار قرار می‌گیرد و این حالت از صعود هوا جلوگیری می‌کند، به همین دلیل در مناطقی مانند بندرعباس و چابهار هوا شرجی می‌شود، اما بارشی رخ نمی‌دهد. بعضی سال‌ها شرایط دینامیکی جو تغییر پیدا می‌کند و از حالت پرفشار عقب‌نشینی می‌کند؛ در این هنگام هوا حالت صعودی پیدا می‌کند و باران تابستانی موسمی رخ می‌دهد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، بارش مونسون به بادهای فصلی گفته می‌شود که به دلیل افزایش گرمای زمین و تغییر اقلیم بخش‌هایی از نیمه جنوبی کشور را در بر می‌گیرد.

بارش مونسون از اواخر خرداد شروع می‌شود و همزمان با بادهای ۱۲۰ روزه در سیستان و بلوچستان فعالیت آن ادامه دارد. بارش مونسون به دلیل خشکسالی اتفاق می‌افتد و با ایجاد ابرهای جوششی کم ضخامت‌تر، طوفان گرد و خاک و افزایش نسبی دما پدید می‌آید.

دلیل شکل‌گیری این پدیده اثر دینامیکی هواست. در فصل تابستان ایران در شرایط پرفشار قرار می‌گیرد و این حالت از صعود هوا جلوگیری می‌کند، به همین دلیل در مناطقی مانند بندرعباس و چابهار هوا شرجی می‌شود، اما بارشی رخ نمی‌دهد. بعضی سال‌ها شرایط دینامیکی جو تغییر پیدا می‌کند و از حالت پرفشار عقب‌نشینی می‌کند؛ در این هنگام هوا حالت صعودی پیدا می‌کند و باران تابستانی موسمی رخ می‌دهد. البته نمی‌توان گفت که باران موسمی در ایران غیرمنتظره است، بلکه جزو ویژگی‌های اقلیمی جنوب شرق ایران و سواحل دریای عمان به‌شمار می‌رود. باران موسمی از دریای عمان نشات می‌گیرد و از رطوبت مطلوبی برخوردار است. در صورتی که شرایط اتمسفر مناسب باشد، بارش‌ها تا تهران و نواحی شمال ایران نیز ادامه پیدا می‌کند.