تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3726433
شناسه : 3726433
تاریخ :
چند راهکار بسیار ساده برای حفظ سلامت مغز اقتصاد ایران: بهداشت و حفظ سلامت مغز چند راهکار بسیار ساده دارد که آگاهی از آنها می‌تواند حداقل از بروز 4بیماری شایع مربوط به مغز و اعصاب جلوگیری کند؛ یعنی انواع سردردها، صرع، سکته‌های مغزی و زوال عقل.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، اول مرداد (۲۲جولای) روز جهانی مغز است؛ یک عضو مهم از بدن، اما عوامل متعددی باعث شده که مردم اغلب سلامت آن را در اولویت قرار ندهند.

ازجمله برچسب‌های اجتماعی، باورهای غلط مبنی بر زوال پذیری مغز با افزایش سن، سبک زندگی پرشتاب یا حتی عوامل فرهنگی و بی‌توجهی به سلامت روان‌است. مجموع این شرایط می‌تواند وضعیت سختی‌ را برای مغز رقم بزند و منجر به بروز آسیب‌های جدی و کاهش کیفیت زندگی شود. درحالی‌که بهداشت و حفظ سلامت مغز چند راهکار بسیار ساده دارد که آگاهی از آنها می‌تواند حداقل از بروز 4بیماری شایع مربوط به مغز و اعصاب جلوگیری کند؛ یعنی انواع سردردها، صرع، سکته‌های مغزی و زوال عقل.



تحریک ذهنی


کتاب خواندن، حل کردن پازل، یادگیری مهارت‌های جدید و آموزش موسیقی ارتباطات عصبی را تحریک وحافظه را تقویت می‌کندو خطر زوال شناختی را هم کاهش می‌دهد.



خواب کافی


از تقویت حافظه پشتیبانی و مغز را سم‌زدایی می‌کند و عملکرد کلی شناختی را ارتقا می‌دهد. بزرگسالان باید 7 تا 9 ساعت در شب بخوابند چون مغز را سم زدایی می‌کند و عملکرد کلی شناختی را ارتقا می‌دهد. خواب مناسب و کافی به‌ویژه خواب شبانه هم اهمیت زیادی دارد که عامل مهمی برای کاهش سردردهاست وهم از بروز بسیاری از بیماری‌های مغز و اعصاب جلوگیری می‌کند.



ورزش


فعالیت‌های ورزشی جریان خون در مغز را بهبود می‌بخشد و توصیه می‌شود که حداقل 150دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط یا 75دقیقه ورزش شدید در هفته انجام شود. به همین دلیل یک پیاده‌روی ساده که چنین علائمی را در فرد ایجاد نمی‌کند جزو این توصیه‌ها نیست.



تغذیه


غذاهای مناسب برای مغز میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین‌های بدون چربی و چربی‌های سالم هستند. اسیدهای چرب امگا3 (موجود در ماهی)، آنتی‌اکسیدان‌ها (موجود در انواع توت‌ها و سبزیجات برگ‌دار) و ویتامین‌های E و B خوراکی‌های مفیدی برای مغز هستند.


تنها نمانید


برای سلامت مغز، خودتان را از احساس تنهایی و افسردگی رها کنید. تعامل داشته باشید، روابط دوستانه‌تان را حفظ کنید، در فعالیت‌های گروهی و رویدادهای اجتماعی حضورو شرکت داشته باشید.



6 نکته درباره سلامت مغز


محمدرضا عزیزی، مدیر آموزش سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه چند عامل خطر در بسیاری از بیماری‌ها ازجمله بیماری‌های مغز نقش دارند، به چند نکته درباره سلامت مغز اشاره می‌کند.


در تمام دنیا مصرف‌کنندگان سیگار 2 تا 4 برابر بیشتر از سایر افراد مبتلا به سکته مغزی می‌شوند که عدد بسیار بالایی دارد. افراد مبتلا به دیابت 4برابر بیشتر از سایر افراد در معرض سکته‌های مغزی هستند، به همین دلیل، پیشگیری از دیابت و کنترل قند خون اهمیت زیادی دارد.چربی خون بالا، چاقی و عدم‌تحرک میزان بروز بیماری‌های مغز و اعصاب را چند برابر افزایش می‌دهد.


سردرد شایع‌ترین دلیل مراجعه مردم به مراکز درمانی درباره بیماری‌های مغز و اعصاب و همچنین شایع‌ترین علت ناتوانی در افراد که باعث بیشترین دلیل غیبت آنها در محل کار می‌شود، به حساب می آید تغییر سبک زندگی می‌تواند سردردها را کاهش دهد که ورزش روزانه یکی از فاکتورهای مهم آن است. فرد در هنگام ورزش باید دچار تعریق و افزایش ضربان قلب شود.


سکته مغزی وابسته به عوامل مختلفی است؛ ازجمله سن. بعد از 55سالگی میزان بروز این بیماری 10برابر افزایش پیدا می‌کند. سن قابل دستکاری نیست و نمی‌توان مانع از افزایش آن شد اما می‌توان مانع از ابتلا به دیابت، پرفشاری خون شد و سبک زندگی مناسب با تغذیه سالم و ورزش منظم داشت.


سال گذشته در پایش فشار خون، بیش از 10میلیون نفر در کشور مبتلا به آن بودند و آمارها هم نشان می‌دهند که جمعیت دیابتی‌های کشور هم بیش از 10میلیون نفر است. همه این افراد در معرض بیماری‌های مغز و اعصاب ازجمله صرع، سکته مغزی، سردرد، ام‌اس، پارکینسون، آلزایمر و... هستند.