تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3726374
شناسه : 3726374
تاریخ :
چرا با وجود تولید بالا محصولات باغی قیمت ها بالا است؟ اقتصاد ایران: تابستان تنوع میوه و سبزیجات به نسبت سایرفصول بیشتر است اما این فراوانی سبب نشده تا قیمت‌ها کاهشی باشد؛ ضمن این که براساس اعلام مسؤولان وزارت جهادکشاورزی تولید محصولات کشاورزی امسال زیاد است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، رصد هفتگی بازار میوه و صیفی‌جات انجام شد. امسال نرخ میوه نسبت به دو سال اخیر افزایش زیادی داشت و گویا خیال کاهش ندارد. تابستان تنوع میوه و سبزیجات به نسبت سایر فصول بیشتر است اما این فراوانی سبب نشده تا قیمت‌ها کاهشی باشد؛ ضمن اینکه بر اساس اعلام مسؤولان وزارت جهاد کشاورزی تولید محصولات کشاورزی، باغی و زراعتی امسال روند افزایشی داشته است.

بازار میوه

عرضه میوه از سوی وانت بارها با قیمت پایین‌تری است اما خرید به این شکل کنار مزیت قیمتی معایبی نیز دارد. کیفیت این محصولات عموماً پایین‌تر بوده و عموماً اعلام می‌شود این قیمت مربوط به خرید جعبه‌ای است. همچنین وسیله اندازه‌گیری که آنها برای وزن محصولات مورد استفاده قرار می‌دهند خیلی دقیق نیست.

محصولات دو بازار میوه و صیفی‌جات در تهران بالاترین و پایین‌ترین قیمت را به خود اختصاص داده‌اند؛ بازار تجریش و امام حسین (شهرستانی). در این دو بازار معمولاً فاکتور خرید داده نمی‌شود.

محصولات این دو بازار از تنوع بالایی برخوردار است و تفاوت قیمتی آنها گاهی به ۱۰۰ درصد می‌رسد به ویژه این موضوع درباره میوه‌های وارداتی بیشتر صدق می‌کند. به عنوان مثال هر بسته ۲۰۰ گرمی بلوبری در بازار تجریش بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده اما همین میوه خارجی اگر در بازار امام حسین موجود باشد بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان قابل خرید است.

در بازار میوه‌های تولید داخل نیز در میوه فروشی‌های سطح شهر سیب گلاب هر کیلو گرم معمولاً کمتر از ۵۰ هزار تومان نیست اما می‌توان همین میوه را در بازار شهرستانی با نرخ ۳۹ هزار تومان نیز پیدا کرد. همچنین انگور بی دانه در خرده فروشی‌ها بالاتر از ۶۰ هزار تومان در هر کیلو گرم قیمت گذاری شده اما همین میوه به نرخ ۴۰ هزار تومان در بازار امام حسین قابل تهیه است.

یکی از معایب بازار شهرستانی این است که اگر محصولی قیمت پایین داشته باشد به عنوان مثال خیار که هر کیلو گرم به مبلغ ۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود، فروشنده کمتر از یک کیلو گرم نمی‌دهد.

در ادامه قیمت انواع میوه‌های تولید داخل در بازار امام حسین و میوه فروشی‌های مناطق مرکزی رو به پایین شهر می‌آید؛

هر کیلو گرم آلو زرد ۲۵ تا ۸۹، آلو سیاه ۲۵ تا ۱۲۰، انگور ۴۰ تا ۱۷۸، انجیر سیاه ۵۰ تا ۱۵۰، سیب گلاب ۳۵ تا ۱۳۹، گیلاس ۵۰ تا ۲۳۰، زردآلو ۴۱ تا ۱۹۸، هلو هسته جدا ۲۵ تا ۸۸، هلو انجیری ۳۵ تا ۱۲۰، گلابی ۱۵۰ تا ۴۰۰، توت فرنگی ۸۸ تا ۱۵۰، پرتقال جنگلی ۸۰، شاه توت ۲۰۰، زغال اخته ۲۸۰، شلیل ۲۵ تا ۱۲۰، گوجه سبز ۱۷۸ و آلبالو ۶۰ تا ۱۲۵ تومان است.

در این هفته بادام تازه نیز میوه نوبرانه بوده که هر کیلو گرم آن به مبلغ ۱۸۹ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین هر کیلو گرم گردو تازه ۸۰ هزار تومان در بازار شهرستانی قابل خرید است.

در بازار میوه‌های آبدار هر کیلو گرم هندوانه بین ۱۵ تا ۲۱.۸۰۰، خربزه ۲۵ تا ۳۹، ملون ۲۷، طالبی ۲۰ تا ۴۳ و جانا ۲۰ تا ۴۴.۸۰۰ تومان قیمت گذاری شده است.

در بازار میوه‌های وارداتی هم موز هر کیلو گرم ۶۰ تا ۱۰۰، انبه ۱۱۰ تا ۲۵۰، آناناس ۱۳۰، سیب ترش ۱۲۰، ۲۰۰ گرم بلوبری ۱۳۰ تا ۳۰۰ و هر بسته تمر هندی ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

بازار سبزیجات

قیمت انواع سبزیجات تولید داخل در بازار امام حسین و میوه فروشی‌های مناطق مرکزی رو به پایین شهر به شرح زیر است؛

هر کیلو گرم گوجه فرنگی ۲۰ تا ۲۶.۸۰۰، گوجه گیلاسی ۳۲ تا ۷۵، هویج ۲۵ تا ۲۹.۸۰۰، کاهو رسمی ۲۷۹.۸۰۰، کاهو سالادی ۳۵ تا ۴۴.۸۰۰، کلم پیچ ۱۲.۵۰۰ تا ۱۹.۸۰۰، کدو مسما ۲۲، ذرت شیرین ۳۰ تا ۴۵، سیر ۱۰۲ تا ۲۰۰، فلفل دلمه ۲۶ تا ۳۵، خیار ۲۴ تا ۳۵، خیار مینی اصفهان ۲۰ تا ۲۷.۸۰۰، بامیه ۲۰ تا ۵۰ و لیمو ترش ۴۵ تا ۸۰ هزار تومان تعیین شده است.

سیب زمینی در این بازار هر کیلو گرم ۱۳ تا ۲۵، پیاز قرمز ۲۳ تا ۴۵، پیاز سفید ۲۰ تا ۳۵ و پیاز زرد ۲۵ تا ۳۲.۸۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

گفتنی است؛ در این هفته انواع میوه ۳۷ درصد و سبزیجات ۳۳ درصد ارزان‌تر در میادین و بازارهای میوه و تره بار به فروش می‌رسد.

چرا با وجود تولید بالا محصولات باغی قیمت ها بالا است؟