تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3726355
شناسه : 3726355
تاریخ :
سفرهای بحث برانگیز اوربان در دستورکار وزرای اروپایی اقتصاد ایران: رسیدگی به سفرهای بحث برانگیز ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان بعد از عهده داری ریاست دوره‌ای بر اتحادیه اروپا در دستورکار نشست امروز وزرای خارجه این اتحادیه در بروکسل قرار گرفته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "تاگس شاو" آلمان در مطلبی با اشاره به سفرهای بحث برانگیز "ویکتوراوربان"، نخست وزیر مجارستان بعد از روی کار آمدن به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا که موجبات خشم مقام های اروپایی را فراهم کرده است نوشت: وزیران امور خارجه 27 کشور اتحادیه اروپا امروز در بروکسل گرد هم می آیند تا از جمله درباره وضعیت خاورمیانه و اوکراین گفتگو کنند. همچنین در آخرین نشست عادی قبل از تعطیلات تابستانی، کنفرانس ویدئویی با دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین نیز برنامه ریزی شده است.

در ادامه این مطلب آمده است: این نشست تحت الشعاع اختلافات داخلی اتحادیه اروپا بر سر نحوه واکنش به سفرهای برنامه ریزی نشده ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان قرار گرفته است. وی اخیرا برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، شی جین پینگ، رهبر چین و دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا سفرهایی را به کشورهای مربوطه انجام داده است.

به دلیل این تلاش های انفرادی و تک روی های مجارستان برخی از کشورهای عضو این اتحادیه مایلند نشست غیررسمی وزرای خارجه که برای پایان ماه آگوست در بوداپست، پایتخت مجارستان برنامه ریزی شده است را لغو یا حداقل به تعویق بیاندازند. با این حال، کشورهایی مانند آلمان با این مسئله مخالفند از جمله به این دلیل که ترجیح می‌دهند در محل به این موضوع بپردازند که چرا مذاکرات اوربان با پوتین، شی و ترامپ را اشتباه می‌دانند.

این سفرها به ویژه برای مقام های اروپایی آزاردهنده تلقی می شود زیرا مجارستان ریاست دوره ای شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد. به زعم مقامات بروکسل در کشورهای غیر اتحادیه اروپا، ممکن است این تصور ایجاد شود که اوربان به نمایندگی از اتحادیه اروپا در این جلسات صحبت می کند.

این در حالی است که از دیدگاه کمیسیون اتحادیه اروپا، اوربان همچنین به تلاش های اتحادیه اروپا برای ارائه یک جبهه متحد در سیاست اوکراین آسیب زده است. از نظر محتوایی، انتقاد اصلی از طرف بروکسل این بود که سفر اوربان برای دیدار با پوتین می تواند به عنوان یک امتیاز تلقی شود.

در پاسخ به این تکروی های "اوربان"، اورزو لا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرده که نمایندگان ارشد نهاد او دیگر به جلسات وزرای سازماندهی شده توسط ریاست شورای اتحادیه اروپا در مجارستان سفر نخواهند کرد.

اوربان در مقابل از این سفرهای خود در برابر انتقادها حمایت کرده و از نظر او مذاکرات صلح باید هر چه سریعتر انجام شود. مجارستان مدت‌هاست که این موضع را حفظ کرده است که مسیر سیاسی اتحادیه اروپا و ناتو می‌تواند منجر به گسترش جنگ فراتر از اوکراین شود. اما از دیدگاه اوکراین، تا زمانی که روسیه آمادگی خروج از سرزمین های اشغالی را نداشته باشد، مذاکرات بیهوده است.

نمایندگان پارلمان اروپا هم اخیرا انتقاد شدیدی به مواضع دولت مجارستان به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا در قبال تحولات بین‌المللی از جمله جنگ اوکراین وارد کردند.

پارلمان اروپا در قطعنامه ای سفرهای اخیر "ویکتور اوربان"، نخست وزیر مجارستان را نقض فاحش معاهدات و سیاست خارجی مشترک اتحادیه اروپا توصیف کرده و خواستار در نظر گرفتن عواقبی برای آن شد. البته این قطعنامه الزام آور نیست، اما یک سیگنال مهم در نظر گرفته می شود.

در این قطعنامه تاکید شده است که نخست وزیر مجارستان در صورت مخالفت با مواضع اتحادیه اروپا نمی تواند به نمایندگی اتحادیه اروپا تظاهر کند.

در این بیانیه آمده است: نخست وزیر مجارستان در صورت نقض مواضع مشترک اتحادیه اروپا نمی تواند ادعا کند که نماینده این اتحادیه است. نمایندگان پارلمان اروپا همچنین خواستار این هستند که رفتار مجارستان باید عواقبی داشته باشد. نمونه هایی از چنین پیامدهایی دراین قطعنامه غیرالزام آور قانونی ذکر نشده است.

البته درخواست برای پایان زودهنگام ریاست شورای مجارستان غیرممکن تلقی می شود زیرا به گفته وکلای اتحادیه اروپا، چنین رویکردی قوانین اروپا را نقض می کند.

در همین حال، آلمان و دیگر شرکای اتحادیه اروپا در حال افزایش فشارها بر بوداپست هستند. در نشست وزرای دارایی اخیر در بروکسل، اکثر کشورهای عضو از مجارستان خواستند تا کمک به اوکراین را در اولویت قرار دهد. "کریستین لیندنر"، وزیر دارایی فدرال آلمان هم اوربان را متهم کرد که به تنهایی پیش می رود.

سوئد هم درباره مواضع مجارستان ابراز خشم کرده است. به گفته وزیر دارایی این کشور این واقعیت که اوربان به تنهایی به روسیه و به نزد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بر خلاف همه توافق‌ها سفر کرد، "توهینی نه تنها به اوکراین، بلکه به تمامی 26 کشور عضو دیگر" بود.

بهر حال موضع گیری‌های مجارستان در اولین روزهای عهده داری ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا که به مذاق بروکسل خوش نمی‌آید خشم بسیاری مقام‌های اروپایی را برنگیخته و طرح‌هایی برای سلب این مسئولیت از بوداپست در دستورکار قرار گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان هم اخیرا در این باره گفت: اوربان در سفرهای خود از طرف اتحادیه اروپا صحبت نمی کند، بلکه فقط برای خودش صحبت می کند.

مجارستان از اول ژوئیه ریاست شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد که هر شش ماه یکبار بین 27 کشور عضو اتحادیه اروپا به صورت چرخشی انجام می شود. این همچنین به این معنی است که مجارستان یک سری جلسات غیررسمی وزیران را در بوداپست برگزار خواهد کرد. به عنوان یک قاعده، وزرای مربوطه از هر کشور برای این منظور دور هم جمع می شوند.

پارلمان اروپا هم پیش از این بیش از یک سال پیش در قطعنامه‌ای نسبت به دادن این سمت به اوربان هشدار داده بود. در این قطعنامه آمده است که مجارستان در موقعیتی نیست که بتواند این وظیفه را به شیوه ای معتبر انجام دهد.

این قطعنامه با 442 رای، 144 رای مخالف و 33 رای ممتنع به تصویب رسید.

بعد از آن از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته شد تا در اسرع وقت "راه حل مناسب" بیابند - اما هیچ اتفاقی نیفتاد زیرا قطعنامه الزام آور نبود.

انتهای پیام/