تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3726336
شناسه : 3726336
تاریخ :
المپیاد جهانی فیزیک از آسیب‌های سیاسی مصون بماند اقتصاد ایران: اصفهان- وزیر آموزش و پرورش گفت: دانشمندان و فرهیختگان برخی کشورها تلاش کنند المپیاد جهانی فیزیک از آسیب‌های سیاسی مصون بماند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، رضا مراد صحرایی پیش از ظهر دوشنبه در مراسم افتتاحیه المپیاد فیزیک اظهار داشت: مدیران جهان امروز بر نقش بی بدیل فیزیک دان‌ها در توسعه جهان و تعالی نحوه زندگی بشر، بخوبی آگاهند و تجربه‌های گذشته به برنامه ریزان جوامع پیشرفته نشان داده است که باید برای اندیشه دانشمندان علوم پایه و به ویژه فیزیک دان‌ها احترام قائل باشند.

وی با بیان اینکه سیاستمداران از درک زیبایی‌های آنچه شما درک می‌کنید محرومیم، اما برای اندیشه‌های شما احترام قائل هستیم، افزود: ما به تجربه دریافته ایم که آنچه شما برای ارضای حس کنجکاوی و دانش طلبی خود انجام می‌دهید دیر یا زود منجر به رشد و توسعه جامعه‌ای که شما در آن زندگی می‌کنید و حتی جامعه بشری می‌شود. بنابراین وظیفه ماست که برای شما ابزار اندیشیدن بهتر را فراهم کنیم و جامعه را به ارزش آنچه شما خالق آن هستید واقف کنیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از زمانی که نخستین دانش آموختگان فیزیک در کشور ایران به فعالیت پرداختند کمتر از یک قرن می‌گذرد، کمی کمتر از عمر آموزش عالی دانشگاهی در ایران. اما خوشبختانه در طی زمانی کمتر از عمر سه یا چهار نسل، جامعه فیزیک ایران رشد قابل توجه کمی و کیفی داشته است.

وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از چند هزار دانش آموخته فیزیک در مقطع دکتری در ایران داریم و آمار رشد مقالات ایران و شاخص میانگین ارجاعات این کشور در رشته فیزیک در وضعیت قابل قبولی در مقایسه با جمعیت ایران است، ادامه داد: در این میان وزارت آموزش و پرورش ایران، که عهده دار آموزش‌های دوره ابتدایی و متوسطه است، سهم به سزایی در توسعه دانش‌های بنیادی، به ویژه فیزیک بر عهده داشته است.

صحرایی، ریاضیات، فیزیک، شیمی و زیست شناسی را به عنوان دروس پایه از ارکان اصلی آموزش دوره متوسطه ایران نام برد و افزود: به جرأت می‌توانم بگویم سطح دانش و درک عمومی دانش آموختگان مقطع متوسطه ایران، سطحی قابل قبول و نزدیک به استاندارد است، به طوری که پذیرفته شدگان ایرانی در دانشگاه‌های سراسر دنیا اغلب جزو رتبه‌های برتر محل تحصیل خود هستند.

وی اضافه کرد: برنامه ریزان آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران از دهه‌های آخر قرن گذشته میلادی به ضرورت پیوستن به رقابت‌ها و مسابقات استاندارد جهانی پی برده اند و به همین منظور دانش آموزان ایرانی پای ثابت چندین المپیاد علمی معتبر جهانی هستند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: پیوستن ایران به المپیاد جهانی فیزیک حاصل تلاش‌های دانش آموزان ما در طی چهار دهه اخیراست که موفق به کسب ۳۶ مدال طلا، ۶۸ مدال نقره، ۳۹ مدال برنز و ۱۲ دیپلم افتخار در این رقابت هاست.

وی افزود: برنده مطلق المپیاد جهانی فیزیک در سال ۱۹۹۷ از ایران بود. همچنین به کرات جزو ۵ تیم یا ۱۰ تیم اول جهان بوده است. هم اکنون مدال- آوران ایرانی در المپیاد جهانی فیزیک یا جزو استادان برجسته این رشته در دانشگاه‌های ایران و برخی کشورهای دیگر هستند و یا جزو چهره‌های خالق اقتصاد و صنعت کشور ایران به حساب می آیند و من به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران به تک تک آنان افتخار می‌کنم.

وی گفت: ایران میزبان ۷۸ کشور جهان در سی و هشتمین المپیاد جهانی فیزیک بود. سپس در سال ۲۰۰۹ میزبان المپیاد نجوم، در سال ۲۰۱۷ میزبان المپیاد کامپیوتر و در سال ۲۰۱۸ میزبان المپیاد زیست شناسی بوده است. گزارشهای موجود همگی حاکی از حسن برگزاری این رویدادها و خاطره خوش شرکتکنندگان آنها از حضور در ایران است.

صحرایی خاطرنشان کرد: دومین میزبانی ایران از المپیاد جهانی فیزیک قرار بود در سال ۲۰۲۳ باشد که به دلیل وقوع کوید ۱۹ یک سال به تاخیرافتاد. همکاران من با اتکاء به تجربیات ارزشمند برگزاری المپیادهای قبلی از حدود ۲ تا ۳ سال پیش در تدارک این رویداد هستند و من بر تلاش خستگی ناپذیر و عاشقانه آنها گواهی می‌دهم. در همین مسیر، وزارت آموزش و پرورش به عنوان اصلی ترین پشتیبان این رویداد از طرف دولت جمهوری اسالمی ایران تعیین شده است.

وی افزود: آنطور که گزارش شده است، کم لطفی و بی مهری برخی از کشورها در ممانعت از حضور دانش آموزان کشورشان در این رویداد، پاسخ مناسبی به آن همه گذشت و فداکاری برپاکنندگان این المپیاد نبوده است. ماده ۲ اساسنامه المپیاد

جهانی فیزیک به کشورها اجازه چنین کاری را نمی‌دهد. ما در جایگاه خود تلاش کردیم فقط خدمتگزار این رویداد باشیم و درصدد هیچ نوع بهره‌برداری از آن نباشیم. انتظار ما از دانشمندان و فرهیختگان کشورها این بود که آنها نیز تلاش کنندالمپیاد جهانی فیزیک از آسیب موجه‌ای سیاسی مصون بماند.