تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3726223
شناسه : 3726223
تاریخ :
فرشته های بی سرپرست در انتظار آغوش گرم خانواده اقتصاد ایران: بیرجند- کودکانی به معصومیت فرشتگان در شیرخوارگاه مجتمع حمایتی الزهرا(س) بیرجند در انتظار آغوش گرم خانواده هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: در گوشه گوشه این شهر خانواده‌هایی هستند که با گذشت سال‌ها از شروع زندگی مشترک و تمایل برای داشتن فرزند، هنوز صدای خنده و گریه فرزندی در کانون خانواده شأن به گوش نمی‌رسد.

از مطب یک دکتر شناخته شده به مطب دکتر دیگری می‌روند تا شاید دردهای جسمشان درمان شود و بتوانند لذت شیرین پدر و مادری را تجربه کنند.

اما روزگار همیشه آنگونه که ما می‌خواهیم رقم نمی‌خورد و در شهر و اطراف ما خانواده‌هایی هستند که علی رغم درمان‌های پزشکی و …هنوز پدر و مادر نشده‌اند.

کودکانی دورمانده از خانواده

از آن طرف دیگر در گوشه‌ای از شهر ما، بیرجند، در خیابان شیرین، مجتمع حمایتی الزهرا (س) شیرخوارگاهی وجود دارد که در آنجا کودکانی زندگی می‌کنند که ناخواسته به جای زندگی در آغوش گرم والدین باید در این شیرخوارگاه زندگی کنند. کودکانی که طلب یک خانه گرم هستند.

یک صبح گرم تابستانی را به شیرخوارگاه بهزیستی در شهرستان بیرجند می‌رویم. از همان ابتدای ورودی شیرخوارگاه از ما تقاضای ضدعفونی کردن دست‌ها را می‌کنند و تأکید دارند که به واسطه حفظ حرمت کودکان در عکس‌ها و تصاویر چهره‌ای از این فرشتگان آسمانی دیده نشود.

فرشته‌هایی که آرام و بی صدا در اتاق‌هایی مشغول بازی هستند و وقتی صدایشان می‌کنی با لبخند جوابت را می‌دهند.

فهیمه احمدی از شهروندان خراسان جنوبی که برای بازدید به شیرخوارگاه آمده است در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: حدود یک سال گذشته به همراه یکی از دوستان برای بررسی شرایط فرزند خواندگی به بهزیستی مراجعه کرده بودم.

موانع در مسیر فرزندخواندگی

وی ادامه داد: هر چند شرایط فرزندخواندگی سهل تر شده است و مواردی مثل ضرورت ثبت زمین یا خانه به نام کودک وجود ندارد ولی هنوز هم سخت گیری هایی مطرح است.

احمدی یادآور شد: به عنوان مثال یکی از بزرگواران مطرح کرده بود که معلم در مناطق مرزی است که همین موضوع را ایراد گرفته بودند که ما نمی‌توانیم کودک را به شما بدهیم که به مناطق مرزی ببرید.

فهمیه احمدی مشغول صحبت با یکی از مسئولان بهزیستی در زمینه شرایط فرزند خواندگی می‌شود.

وابسته این فرشتگان آسمانی می‌شویم

یکی از مربیان که کودکی را در آغوش دارد می‌گوید ما خواسته یا ناخواسته به این کودکان وابسته می‌شویم و از این جهت وقتی از شیرخوارگاه می‌روند دلمان برایشان تنگ می‌شود ولی در هر حال محیط خانواده برای کودک بهتر است.

خبرنگارانی که برای بازدید آمده‌اند، سوالات زیادی دارند، یکی از شرایط واگذاری کودک به بانوان مجرد می‌پرسد، دیگری این سوال را مطرح می‌کند که چه تعداد خانواده پشت نوبت فرزندخواندگی هستند و دیگری می پرسد آیا لازم است در صورت فرزندخواندگی زمین یا خانه‌ای را به نام کودک کنیم.

تعداد کودکان در شیرخوارگاه ثابت نیستند

حسن رحیمی معاون سلامت اجتماعی بهزیستی درباره تعداد کودکان در شیرخوارگاه اظهار کرد: در حال حاضر تعداد کودکان و نوزادان در شیرخوارگاه ۱۴ کودک است.

وی با بیان اینکه تعداد کودکان در شیرخوارگاه ثابت نیست، ادامه داد: این تعداد بسته به ورودی‌ها و تعداد کودکان واگذار شده به خانواده‌ها دارد.

معاون سلامت اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه تلاش ما بر این است که ماندگاری کودکان در شیرخوارگاه کوتاه باشد، گفت: بر این عقیده هستیم کودکانی که شرایط واگذاری سرپرستی به خانواده‌های متقاضی را دارند سریع واگذار شوند و در کانون خانواده به زندگی ادامه دهند.

رحیمی ادامه داد: کودکانی که شرایط واگذاری را ندارند به خانواده‌های میزبان واگذار می‌شوند.

وی یادآور شد: یک موضوع در اذهان هست که فرزند خواندگی نیاز به توان مالی بالایی دارد اما دقیق این است که نیاز به توان مالی معمولی دارند که امکان تأمین نیازهای کودک را داشته باشند.

سلامت رفتاری و اقتصادی خانواده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون سلامت اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی گفت: ما خانواده‌ها را از دو نظر سلامت رفتار و روانی و همچنین از دو نظر شغلی و اقتصادی مورد بررسی قرار می‌دهیم تا درباره واگذاری کودک به خانواده تصمیم نهایی گرفته شود.

رحیمی اظهار کرد: در سال گذشته تعداد ۷۱ کودک جامعه هدف بهزیستی خراسان جنوبی به عنوان فرزند خوانده و یا در قالب امین موقت واگذار شده‌اند.

معاون سلامت اجتماعی بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: در یک خانواده طبیعی وقتی والدین فوت می‌کند دارایی به عنوان ارث به فرزند می‌رسد.

رحیمی افزود: اما در صورت فرزند خواندگی موضوع ارث بردن به لحاظ قانونی وجود ندارد و از این نظر بهزیستی اطمینان از تأمین نیازهای مالی کودک در آینده را نیز مد نظر دارد.

بیشتر خانواده‌ها تقاضای سرپرستی نوزاد دختر دارند

حسن شرفی مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی نیز اظهار کرد: نکته قابل توجه این است که بیشتر خانواده‌ها تقاضای سرپرست کودک دختر را دارند.

وی یادآور شد: همچنین بیشتر خانواده‌ها تمایل به داشتن سرپرستی یک کودک زیر دو سال و شیرخواره هستند که این موضوع نیز کار را سخت می‌کند.

اینجا کودکانی نیاز به آغوش مادر و دست‌های گرم پدر دارند و در خانه‌هایی زوج‌های جوانی تنها در حسرت شیرین زبانی‌های یک کودک هستند که کانون خانواده شأن را گرم کند. چه زیبا که این پیوند و گره خانوادگی را سهل تر و آسان‌تر کنیم.

یادمان نرود که رسول مهربانی‌ها حضرت محمد مصطفی (ص) فرمود «من و سرپرست یتیم، در بهشت کنار یکدیگر هستیم».