تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3726187
شناسه : 3726187
تاریخ :
جشنواره «اتقان» به نویسندگان تلنگر زد اقتصاد ایران: دبیر بخش داستان جشنواره «اتقان» می‌گوید این جشنواره و مطرح شدن مضمون «کار» و «فرهنگ کار» به نویسندگان و هنرجویان تلنگری وارد کرد که پی به اهمیت و ضرورت آن ببرند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

سارا عرفانی دبیر بخش داستان و داستان کوتاه جشنواره «اتقان» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره فرایند برنامه‌ریزی برای تولید آثار ادبی با موضوع «فرهنگ کار» گفت: در نشستی که با حضور مجتبی نورانی دبیر ستاد نهضت ملی ارتقا فرهنگ کار و احسان عباس‌لو برگزار شد، به موارد و آیتم‌هایی که لازم است تا در داستان‌ها با موضوع «کار» مورد ملاحظه قرار گیرد، اشاره شد و رویکردهایی چون ارتقای فرهنگ کار که باید در قالب داستان‌ها مورد توجه قرار گیرد مطرح شد.

وی افزود: در آن‌جلسه متوجه شدم اولویت جشنواره، کودکان کار یا موضوع کارگری نیست بلکه باید نتیجه تولیدات به بالا رفتن «فرهنگ کار» منتهی شود. آقای عباسلو به داستان‌هایی با مفهوم کار و داستان‌های کارخانه‌ای اشاره داشت و به ویژگی داستان‌هایی که به فرهنگ «کار» توجه دارند، پرداخت. مطرح شدن این موضوع و انتشار فراخوان جشنواره فرهنگی هنری اتقان با استقبال دوستان مواجه شد و توجه‌ها به این موضوع جلب شد که «کار» می‌تواند سوژه خوبی برای داستان‌نویسی باشد.

این‌نویسنده در ادامه گفت: جشنواره «اتقان» و مطرح شدن مضمون «کار» و «فرهنگ کار» به نویسندگان و هنرجویان تلنگری وارد کرد و دوستان هنرمند و هنرجو با مطرح شدن این جشنواره به اهمیت این مفهوم و ضرورت پرداختن به آن پی بردند. به عبارتی دیگر رویداد «اتقان» باعث شد نویسندگان متوجه شوند که «کار» موضوع مهمی است و می‌توان برای فرهنگ‌سازی آن، داستان‌هایی برای نوجوانان نوشت.

عرفانی با انتقاد به اینکه امروزه موضوع کار نوجوانان یک ضدارزش شده است گفت: در گذشته نوجوانان، تابستان‌ها هنر یا مهارت کسب می‌کردند ولی مدتی است که این نگاه به وجود آمده که کارکردن نوجوانان ارزش نیست و همین باعث عدم کسب مهارت در سنین جوانی شده است.

وی درباره آثار رسیده به دبیرخانه این رویداد گفت: برخی از داستان‌ها را خوانده‌ام و به نظرم آثار خوبی هم تاکنون به دبیرخانه ارائه شده البته نویسندگان و نوقلمانی که تاکنون اثر ارسال نکرده‌اند هم می‌توانند در مدت زمانِ باقیمانده، داستان‌هایی تولید کنند. عموماً نویسندگان باسابقه و پرکار راه را برای نویسندگان نوقلم باز می‌‎کنند. حتی در مطرح کردن پیشنهاد داستان‌نویسی برای این جشنواره، بسیاری از افراد به این نکته اشاره کردند که اجازه دهید نوقلمان شرکت کنند تا برگزیده شدنشان برای آنها شیرینی و حلاوت بیشتری داشته باشد و به همین دلیل هم نویسندگان پرکار کمتر در رویدادها شرکت می‌کنند.

دبیر بخش داستان و داستان کوتاه جشنواره «اتقان» در ادامه گفت: همیشه به نویسندگان توصیه می‌کنم نسبت خود را با یک موضوع در نظر بگیرند و بر اساس آن داستان بنویسند چون تجربه‌های افراد باارزش‌ترین سرمایه‌های آنها هستند. اینکه یک فرد به سمت دستیابی به ایده نباشد و بر این‌نکته تمرکز کند که خودش چه نسبتی با موضوع کار داشته است در خلق داستانی نو و خوب، بسیار راهگشاست. ما از نوجوانی به بحث کار فکر کرده‌ایم بنابراین اگر من به عنوان نویسنده ببینم خودم چه مشکلاتی داشته‌ام و چطور دنبال کار گشته‌ام و با تجربه شخصی که به واسطه عدم تعهد یک فرد یا کم کاری که داشته، به داستان‌نویسی بپردازم بسیار موفق‌تر خواهم بود.

عرفانی گفت: ما اگر بخواهیم در زندگی خودمان دنبال سوژه برای داستان‌نویسی با موضوع کار باشیم، به قدری اتفاقات زیاد است که حتی نمی‌توان به تمام آنها پرداخت. بر همین اساس هم من نویسنده‌ها را دعوت به سوژه‌یابی در زندگی خود و اطرافیانشان می‌کنم و از آنها می‌خواهم با نگاه هنرمندانه و غیرکلیشه‌ای به ماجراها بپردازند. من معتقدم آنچه نویسنده خود تجربه کرده به شکل باورپذیرتری در قالب داستان بیان می‌شود چراکه حس از درون نویسنده به مخاطب منتقل خواهد شد. اینکه تولیدات، مخاطب را به حرکت وادارد اتفاق مهمی است که می‌تواند در بستر جشنواره فرهنگی هنری اتقان به وقوع بپیوندد و با تعامل حوزه هنری و وزارت کار ادامه پیدا کند.

وی در خصوص اهمیت نهادینه شدن فرهنگ کار به ضرورت مهارت‌اندوزی نوجوانان بر اساس استعدادهایشان اشاره کرد و افزود: بچه‌ها دوست دارند که چیزهای جدیدی بیاموزند. کلاس‌های آموزشی عملاً یک بازی و تجربه‌ای جدید و فوق‌العاده جذاب برای نوجوانان است که آنها دوستش دارند.

این‌نویسنده در پایان درباره انتشار آثار بخش داستان و داستان کوتاه در قالب کتاب گفت: تصمیم‌گیری‌ها بر این است که داستان‌ها و آثار ارسالی سطح کیفی خوبی داشته و به حد نصاب برسند.