تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3726150
شناسه : 3726150
تاریخ :
این پهپاد سبک‌وزن تا لحظه مرگ خورشید می‌تواند پرواز کند اقتصاد ایران: پهپاد سبک و پیشرفته‌ی چینی‌ها می‌تواند بی‌وقفه و با استفاده از انرژی خورشیدی در طول روز پرواز کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

دانشمندان چینی ادعا می‌کنند که کوچک‌ترین و سبک‌ترین پهپاد خورشیدی جهان را تولید کرده‌اند. پهپاد CoulombFly تنها ۴٫۲۱ گرم وزن دارد و طول‌ پره‌هایش به ۲۰۰ میلی‌متر می‌رسد. به‌گزارش IEEE Spectrum، پهپاد جدید چینی‌ها از جدی‌ترین رقیبش که تا چندی پیش عنوان «سبک‌ترین پهپاد خورشیدی جهان» را یدک می‌کشید، ۱۰ برابر کوچک‌تر و ۶۰۰ برابر سبک‌تر است.

پهپاد چینی می‌تواند بی‌وقفه در طول روز و تا لحظه‌ای که خورشید می‌تابد، پرواز کند. به‌نظر می‌رسد به‌کارگیری موتور الکترواستاتیک، مهم‌ترین وجه تمایز پهپاد CoulombFly با سایر رقبایش است. پهپاد‌های قبلی از موتور الکترومغناطیسی استفاده می‌کردند. ازآنجاکه این موتور‌ها برای قرارگیری روی پهپاد‌های مینیاتوری (MAV) سبک‌تر و کوچک‌تر می‌شدند، از کارایی بالایی برخوردار نبودند.

پهپاد چینی در حال تست
Nature

تا قبل از پهپاد CoulombFly، استفاده از موتور الکترواستاتیک برای پهپاد‌های مینیاتوری رایج نبود. موتور ۱٫۵۲ گرمی به‌کاررفته در این پهپاد قادر است ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد راندمان بالاتری را برای پرواز ایجاد کند.

در پهپاد جدید چینی‌ها به‌جای استفاده از آهن‌ربا‌های سنگین، از نوار‌های سبک فیبر کربن و حلقه‌های آلومینیومی استفاده شده است. این پهپاد از سلول‌های خورشیدی ۴۰ × ۶۰ میلی‌متری آرسنید گالیم با چگالی بالا بهره می‌برد. وزن سلول‌های خورشیدی در مجموع به نیم گرم هم نمی‌رسد.

پهپاد CoulombFly در زمان مواجهه با نور خورشید، می‌تواند در کمتر از یک ثانیه از زمین برخیزد. محققان اعتقاد دارند که می‌توان از این دستگاه برای شناسایی و بررسی وضعیت هوا در مسافت‌های طولانی استفاده کرد. پهپاد چینی‌ها می‌تواند تا ۱٫۶ گرم بار حمل کند. همچنین دانشمندان می‌توانند با افزودن باتری قابل شارژ به پهپاد، مدت‌زمان پرواز پس از غروب خورشید را افزایش دهند.

مقالات مرتبط
  • پهپاد ۲۵۰ گرمی Mini 4 Pro با دوربین 4K از راه رسید
  • پهپاد پستچی DJI در بازارهای جهانی عرضه می‌شود

پهپاد CoulombFly دستاورد بزرگی برای چینی‌ها محسوب می‌شود؛ زیرا پروژه‌ای است که راه را برای دستیابی به پهپاد فوق سبک نهایی هموار می‌کند. دانشمندان چینی در حال توسعه‌ی پهپادی به اندازه‌ی یک «پشه» هستند که ۸ میلی‌متر عرض دارد. وزن این پهپاد احتمالاً ۹ میلی‌گرم باشد.

آزمایش‌های صورت‌گرفته روی پهپاد خورشیدی پشه‌مانند، نشان می‌دهند که این پهپاد هنوز نمی‌تواند به‌صورت مستقل و با نیروی خود پرواز کنند. دانشمندان امیدوارند که به‌زودی با پیشرفت علم ریزمدار بتوانند به این هدف دست یابند.