تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3726052
شناسه : 3726052
تاریخ :
یاندکس، معروف‌ به گوگل روسیه، رسماً از این کشور خارج شد اقتصاد ایران: یاندکس پس از خروج از روسیه، در هلند مستقر شده و تغییر نام داده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

یاندکس، معروف به گوگل روسیه، خروج خود را از این کشور نهایی کرد. به‌گزارش رویترز، سرمایه‌گذاران روس، آخرین دارایی‌های یاندکس در روسیه را خریداری کرده‌اند و این شرکت اکنون به Nebius Group مستقر در هلند تغییر نام داده است.

یاندکس به‌دلیل تحریم‌های آمریکا علیه روسیه از خرید کارت گرافیک انویدیا محروم بود و اکنون در تلاش است تا تعداد دیتاسنترهای خود را به‌کمک پردازنده‌های انویدیا سه برابر کند.

تکمیل این معامله حدود دو سال طول کشید و به پرداخت ۵٫۴ میلیارد دلار توسط سرمایه‌گذاران روس برای ۲۸ درصد باقی‌مانده از سهام یاندکس انجامید که هنوز هم برای خریداران معامله‌ای بصرفه تلقی می‌شود. دولت روسیه درخواست تخفیف حداقل ۵۰ درصدی برای فروش دارایی‌های خارجی کرده بود.

یاندکس (نبیوس گروپ) ادعا می‌کند که در حال حاضر مالک بزرگ‌ترین دیتاسنتر در اروپا است، اما می‌خواهد آن را گسترش دهد تا با آمازون، گوگل و مایکروسافت در زمینه‌ی هوش مصنوعی رقابت کند.

آرکادی وولوژ، بنیان‌گذار یاندکس، به فایننشیال تایمز گفت: «به نفع انویدیا است که دامنه‌ی مشتریان خود را گسترده کند؛ آن‌ها به رشد شرکت‌هایی مانند ما علاقه‌مند هستند و به‌واسطه‌ی سال‌ها همکاری، به ما اعتماد دارند.»

در سال ۲۰۲۲، اتحادیه‌ی اروپا ولووژ را به بهانه‌ی ارتباط در جنگ روسیه با اوکراین تحریم کرد؛ البته بعدها تحریم‌ها برداشته شد. این موضوع فرصتی را برای وولوژ فراهم کرد تا به‌عنوان مدیرعامل یاندکس (نبیوس گروپ فعلی)، در شکل جدید خود بازگردد. وولوژ در حال بازسازی شرکت در آمستردام است و رهبری تیمی متشکل از ۱٬۳۰۰ کارمند، عمدتاً از کارمندان سابق یاندکس را بر عهده دارد.

مقالات مرتبط
  • تغییرات بزرگ و اساسی در انتظار «گوگل روسیه»
  • سومین موتور جستجو محبوب دنیا به فروش گذاشته شد

نام یاندکس از ۳۱ جولای (۱۲ مرداد) منسوخ خواهد شد. جان بوینتون، رئیس YNV (شرکت مادر یاندکس) می‌گوید همه‌ی ارتباطات آن‌ها با روسیه اکنون قطع شده است.

گروه نبیوس برنامه دارد در چهار کسب‌وکار متمرکز بر هوش مصنوعی فعالیت کند: محاسبات ابری، برچسب‌گذاری داده‌ها، خودروهای خودران و فناوری آموزشی. یاندکس زمانی بر این کسب‌وکارها در روسیه تسلط داشت، بنابراین به خوبی آن‌ها را می‌شناسد.