تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3725912
شناسه : 3725912
تاریخ :
عبدی: انتخابات ۱۴۰۳ فرصتی برای حل شکاف دولت و ملت است اقتصاد ایران: فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: انتخابات ۱۴۰۳ مبنایی برای حل مسائل و شکاف درون قدرت و شکاف میان دولت و ملت است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مراسم تبیین گفتمان دولت چهاردهم که عصر امروز در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، طی عنوان بیان کرد: اتفاقی که در انتخابات دیدید، گمان نکنید که روز 15 تیر و هشتم تیر رخ داد؛ بلکه این یک فرایند خیلی قدیمی دارد و در حقیقت می‌توان گفت از سال 1400 که انتخابات برگزار شد این ذهنیت وجود داشت که دیر یا زود سیستم سیاسی ایران به بن‌بست می‌رسد که رسید.

وی ادامه داد: از حیث یک دست‌سازی پروژه پایان‌ناپذیری بود و می‌توانست ادامه پیدا کند و تقسیم بر دو شود. برخی‌ها خیال می‌کنند حکومت چین یک حکومت اقلیت است در حالی که اینگونه نیست؛ چند رهبری حکومت چین چند عضو شده است و با هم اختلاف اساسی هم دارند و یک دموکراسی در سطح دولت چین با چند صد میلیون عضو وجود دارد. اینگونه نیست فکر کنیم عده‌ای نشسته‌اند و تصمیم می‌گیرند و همه چیز را جلو می‌برند.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: حدی از دموکراسی حتی اگر محدود هم باشد کمک می‌کند به از بین رفتن اشتباهات و اینکه افراد شایسته بالا بیایند و این پیشرفتی که در چین می‌بینیم طی 50 سال که واقعاً باور نکردنی شده، محصول این فضایی است و اینگونه نیست که فکر کنیم یک حکومت مستبد آنجا نشسته باشد و اداره می‌کند.

عبدی با بیان اینکه بنابراین اگر فکر کنیم در صورتی که ما هم یکدست شدیم می‌توانیم اداره کنیم، این خیال خام است، خاطر نشان کرد: این اتفاق به نظر من اواسط سال گذشته نتیجه‌اش برای سیستم مشخص شده بود که نه حکومت توانست یک دست شود و نه موفق و کارآمد. برداشت من این بود که این مسیر متوقف خواهد شد حالا امسال به دلیل سقوط بالگرد، اگر این هم نبود در انتخابات سال آینده این اتفاق رخ می داد.

وی ادامه داد: بنیادن این اتفاق دو شکاف عمیقی است که در ساختار سیاسی ایران وجود دارد. یکی شکاف درون ساختار قدرت و دیگری شکافیست که به مرور به وجود آمده و بین ساختار قدرت و مردم تشریح شده است. صحبت‌های امروز رهبر انقلاب بسیار دقیق و روشن با ادبیاتی دیگری ساختار اول را توضیح می‌دهند. شما یک صندلی را در نظر بگیرید که چهار پایه دارد و این چهارپایه مکمل هم هستند. اگر یکی نباشد نمی توان روی سه پایه دیگر نشست. قوای حکومتی ایران مکمل هم نیستند بلکه مقابل هم هستند؛ یک زمانی سیستم قضایی جلوی دولت می‌ایستد و یک زمانی دولت جلوی دیگری و زمان دیگری مجلس جلوی دو قوه دیگر.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: اکنون چند مسأله در دنیا حل شده است مانند موضوع تورم، قیمت ارز و قیمت گذاری و چیزهایی که نباید وجود داشته باشد اما در ایران وجود دارد. سه بار در دولت روحانی قیمت بنزین اضافه شد. اکثر شما دو بار افزایش قیمت را از یادتان برده‌اید اما بار سوم را یادتان است و آن بحران 98 را ایجاد کرد. در دولت روحانی به محض اینکه قیمت ارز را تک نرخی کردند و کسی هم متوجه آن نشد و کسی به این موضوع توجهی نکرد اما ارز 4200 پاشنه آشیل آن دولت و دولت بعدی شد.

عبدی اظهار داشت: تا زمانی که این شکاف وجود دارد چه در سطح دولت و ملت و چه در سطح دولت، امکان ندارد بتوانید یک گام پیش رو بردارید. تاکنون انتخابات بوده اما پشت آن دعوا و ستیز هم بوده و هر کسی می‌خواسته آن یکی را حذف کند در همه انتخابات این قاعده وجود داشته اما از طریق انتخابات. از سال 1400 به بعد و قبل از آن یعنی اتفاقات 96 تا 1401، رابطه مردم را با این فرایند قطع کرد و تنها یک راه باقی مانده بود و اینکه آیا سیستم سیاسی ایران حاضر می‌شود انتخاباتی را آگاهانه بپذیرد. نه 92 و نه 96 سیستم سیاسی ایران انتظار این را نداشت که خاتمی یا روحانی سر کار بیایند اما آمدند.

وی افزود: انتخابات 1403 مبنایی برای حل این مسائل است؛ شکاف درون قدرت و شکاف میان دولت و ملت که همگی به این واقف هستید.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: انتخابات و اجرای آن معرف این اراده بود که سیستم سیاسی ایران به این نتیجه رسیده که باید این مسیر را برود اما این بار آگاهانه. من از همان ابتدا هم خبر دادم از نظر من سیستم سیاسی ایران کاملاً آگاهانه تن به این داده است که پزشکیان رئیس جمهور شود، البته برخلاف 92 و 96.

عبدی گفت: صحبت‌های امروز رهبر انقلاب به نظر من کاملاً مرحله بعدی را نشان داد که مجلس نمی‌تواند چوب لای چرخ دولت بگذارد. مجلس یک قدرت است، دولت هم یک قدرت و دستگاه قضایی هم یک قدرت و همه اینها باید مکمل هم باشند. 

انتهای پیام/