تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3725882
شناسه : 3725882
تاریخ :
ظریف: ایران همواره با تهدید مواجه بوده است اقتصاد ایران: محمدجواد ظریف در نشست «واکاوی گفتمان دولت چهاردهم» گفت: ایران همواره با تهدید مواجه بوده. ما نیاز نداریم تهدیدهای خود را فراموش کنیم اما نیاز داریم آن را به فرصت تبدیل کنیم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد ظریف رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم عصر امروز (یکشنبه) در نشست «واکاوی گفتمان دولت چهاردهم» که در محل فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، اظهار داشت: به احترام همه عزیزانی که ابستادند، ایستاده صحبت می‌کنم. عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت همه عزیزان و بسیار سپاسگزارم از فرصتی که به بنده دادید تا امروز دقایقی را در خدمت شما باشم. از بحث‌های خوب همکاران خود بسیار بهره بردم.

وی عنوان کرد: چه خوب بود فرصت داشتیم می‌نشستیم و گوش می‌کردیم و شما صحبت می‌کردید. ان شاء الله در فرصت‌های بعدی از ضرورت شنیدن بیشتر استفاده می‌کنیم. شنیدن آغاز گفت‌وگو است. شنیدن یعنی آمادگی برای دیدن طرف مقابل و اینکه خود را جای او بگذارید و راه حل مشترک پیدا کنید.

رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم تاکید کرد: اگر امروز به دنبال رسیدن به گفتمان دکتر پزشکیان باشیم، مبنایش دوگانه نگرش تهدید محور و نگرش فرصت محور است. اگر با تغییر پارادایم نگرش تهدید محور را در تعامل داخلی و خارجی به تعامل فرصت محور تغییر دهیم راه را پیدا کردیم. نگرش تهدید محور یعنی جوانان و زنان خود را و مردم و انتخابشان را تهدید ببینیم. وقتی آنها را تهدید ببینیم اینترنت و فرصت انتخاب و مردم را محدود کنیم.

رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم تصریح کرد: این مردم هستند که تحریم را تحمل کردند نه ما و لذا ما نباید این مردم را تهدید ببینیم. دکتر پزشکیان شما را تهدید نمی بیند و این شروع مهمی است. ما باید مردم و زنان و جوانان را فرصت ببینیم. اگر این فرصت وجود نداشت ۲۰ واحد درصد به انتخابات دور دوم انتقال پیدا نمی‌کرد. عدم حضور مردم در دور اول پیام نارضایتی داشت. ما در برابر این پیام باید با مردم آشتی کنیم و از آنها پوزش بخواهیم و با آنها همدل باشیم.

ظریف خاطرنشان کرد: در روابط بین المللی و داخلی از آتش بس شروع می‌شود با پوزش نهادینه می‌شود و به دوستی می‌رسد. صبح به معنای آمادگی برای بخشش است. شرط بخشش، پوزش است و من با تمام وجود از مردم ایران برای تحمل سختی‌ها پوزش می‌طلبم.

وی افزود: ما حتی باید مخالفین خود را هم فرصت ببینیم. ایران همواره با تهدید مواجه بوده و دلیل نمی‌شود نگاه ما هم تحدید محور باشد. ایران بارها مورد تهاجم قرار گرفته اما ما بارها آنها را به فرصت تبدیل کردیم و جای اینکه ما به رنگ مهاجم در بیاییم مهاجم را به برنج خود درآوردیم. ما نیاز نداریم تهدیدهای خود را فراموش کنیم اما نیاز داریم آن را به فرصت تبدیل کنیم.

رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم ادامه داد: اگر به همسایگان نگاه تهدید محور داشته باشیم با آن‌ها وارد رقابت نظامی، سیاسی و مخرب می‌شویم. نگاه فرصت محور منجر می‌شود با همسایگان خود به سمت پیشرفت برویم. منابع خود را صرف دشمنی با هم استفاده نکنیم. ما می‌توانیم از امکانات دنیا استفاده کنیم. ما نیاز داریم از امکانات دنیا بهره‌مند شویم. نباید به هر چیز که از دنیا وارد می‌شود به دید تهدید و دشمنی نگاه کنیم.

ظریف با بیان اینکه با شکستن سد اف ای تی اف و هسته‌ای می‌توانیم موفق باشیم، گفت: آنهایی که از مذاکره می‌ترسند خودشان را باور ندارد. نگاه تهدید محور ناشی از عدم خودباوری است. دولت آقای پزشکیان دولت صلح و دولت فرصت محور است نه دولت تهدید محور. همه چیز باید برای ما فرصت باشد. برای اینکه مردم به فرصت تبدیل شوند باید همه جناح‌ها پای کار باشند. همه ما اشتباه کردیم و فقط یک جناح مقصر نبوده است. همه باید خودمان را اصلاح کنیم.

وی در پایان بیان کرد: تو مگو همه به جنگند و ز صلح من چه آید؛ تو یکی نه‌ای هزاری تو چراغ خود برافروز

غلام رضا ذکیانی استاد دانشگاه در نشست «واکاوی گفتمان دولت چهاردهم» اظهار داشت: آنچه در مورد پزشکیان توجه من را جلب کرد این بود که در محیطی که از او انتظار واکنش رادیکال داشتند، گفت که من ذوب در ولایت هستم. برداشت ما این بود که این عبارت رأی‌ها را می‌ریزد. اما مهم این است که پزشکیان به دنبال احیای اصلاحات نیست. او آمده تا ایران را زنده کند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: ولایتی مشاور سیاسی رهبری موضعی گرفت که بیشترین مخالفت را با جلیلی داشته. در مناظرات این دوره پورمحمدی بیشترین موضع را در مورد جلیلی داشته. پزشکیان فردای اعلام نتایج گفت اگر حمایت رهبری نبود اسم من از صندوق‌ها بیرون نمی‌آمد.

ذکیانی افزود: این نکات مهم است. همه کسانی که دلشان برای ایران می‌سوزد باید خدمت کنند. وقتی مقام معظم رهبری از دولت جدید حمایت کردند تا برای روی کار آمدن دچار حاشیه نشوند بیانگر آن است که پزشکیان با ملاحظه همه این نکات و نکات پشت پرده به درستی به میدان آمدند و ما باید حواسمان باشد همه جناح‌ها و البته بی‌خیال رادیکال‌ها (چه راست و چه چپ) بشویم. اعتدالیون که جمعیت زیادی را تشکیل می‌دهند مخاطب پزشکیان هستند.

وی خطاب به محمد جواد ظریف تصریح کرد: شاید جملاتی که ظریف در دوران انتخابات بیان کردند جنبه احساسی داشته باشد اما اتفاقی که افتاده این است که هر کدام از ما به میزانی که از اوضاع بین الملل و منطقه درک داریم، این اتفاق کم از معجزه ندارد و بی شک این دیپلماتی که همه دنیا آن را می‌شناسند به این شکل وارد میدان شدند، همه تعجب می‌کردند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: روز جمعه در نماز جمعه اتفاقی افتاد که به ما نشان داد جلسات ما زیر ذره بین است. خواهش می‌کنم به مجموعه حرف‌ها دقت کنید. ما معتقد هستیم اینکه ظریف با کنش سیاسی دور از انتظار، درصد زیادی را برای ورود به انتخابات ترغیب کرد در آینده با بزرگانی چون امیرکبیر مقایسه خواهد شد.

یکی از حاضرین در این نشست گفت: پزشکیان نماینده حزب خاصی نیست بلکه نماینده مردم خسته از تبعیض و خسته از اشرافیت متظاهر به مذهب است. در تمام دولت‌ها و حکومت‌های هر جا قدرت و ثروت پا می‌گیرد انسان نماهای بوقلمون صفت دور حلقه‌های خدمت قرار می‌گیرند. من به عنوان یک مسلمان. ایرانی به اردوگاه پزشکیان ورود پیدا کردم از ایشان و تیم همراهشان مراقب آفتاب پرستان باشند که رنگ عوض می‌کنند. نگذارید بعد از چهار سال یا هشت سال بگویند پزشکیان از کسانی که رنگ عوض کردند آسیب دید.

یکی دیگر از حاضرین در نشست گفت: نماینده بازنشستگان ارتش هستم. صحبت‌های ظریف را در تمام این سال‌ها از شبکه‌های اجتماعی دنبال کردم. از ظریف و پزشکیان درخواست دارم به خاطر کشور و به خاطر ۱۱ میلیون آذری زبان مستقر در تهران، جریان حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری را پیگیری کنند و من را به عنوان سفیر بازنشستگان بازی دهید تا از حق ملت بزرگ ایران دفاع کنیم.

نماینده دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی در این جلسه بیان کرد: اندازه چهار سال صدای ما توسط هیچ نهادی شنیده نشد. به این امید که پزشکیان صدای ما را بشنوند آمدیم بگوییم اگر عدالت شعاری نیست باید حکم برائتی که یک سال پیش از دیوان عدالت اداری گرفتیم اجرایی شود و اگر نشود باید در همه نهادهای مقننه و مجریه و قضائیه تخته شود. شما با رأی ما اینجا هستید و آن زمان شما باید این پایین باشید ما آن بالا و جای ما عوض می‌شود.

شخص دیگری از میان جمعیت خطاب به ظریف گفت: دیدن شما آرزوی ده ساله من بود. ۱۸ روز تمام قدرت خود را به کار گرفتند و هزار کار کردند، انتظار داریم این‌هایی که تا دیروز شما را تخریب می‌کردند و امروز دور گردن شما دست می‌اندازند را بشناسید.