تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3725876
شناسه : 3725876
تاریخ :
نیکبخت: ذخایر کالاهای اساسی کشور تا ۵ ماه تامین است اقتصاد ایران: وزیر جهاد کشاورزی گفت: وضعیت تامین نهاده‌ها و کالاهای اساسی به گونه‌ای است که در صورت توقف واردات از امروز، بین ۴ تا ۵ ماه نهاده داریم و نیازی به واردات نیست.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی وزیر جهاد کشاورزی امروز (یکشنبه) در جلسه ارائه گزارش از عملکرد سه ساله حوزه تحت مدیریت خود، گفت: تولید محصولات کشاورزی در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱۰ میلیون تن بود که این میزان در سال ۱۴۰۲ به ۱۳۱ میلیون تن رسیده است.

وی افزود: دولت سیزدهم ۵ راهبرد حداکثر سازی تولید در حوزه‌های مختلف با تکیه بر حفاظت از منابع پایه آب و محیط زیست، راهبرد دوم یکنواختی در تولید محصولات کشاورزی (کاهش ضرر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان)، راهبرد سوم توازن بخشی در تولید (متناسب سازی تولید با سهم‌بری هر یک از محصولات یا حوزه‌ها از منابعی که استفاده می‌شود)، راهبرد چهارم تولید صادرات محور برای ارزآوری و توسعه سرمایه‌گذاری و اشتغال و حمایت از تولید و تولیدکننده و راهبرد پنجم کشاورزی دانش بنیان و افزایش بهره‌وری و استفاده از شرکت‌های دانش بنیان و مؤسسات علمی و نخبگان بخش کشاورزی مدنظر قرار داد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: اکنون در یکی از مؤسسات حوزه کشاورزی بیش از ۳۰ شرکت دانش بنیان به صورت مشترک کارهای علمی و تولیدی انجام می‌دهند.

نیکبخت یکی دیگر از اقدامات دولت سیزدهم در بخش کشاورزی را ۶ اولویت‌بندی در بخش زیرساخت و سرمایه‌گذاری دانست و گفت: در بخش زیرساخت‌ها آبخیزداری و آبخوان‌داری و کارهای کوچک تأمین آب به اضافه طرح‌ها و پروژه‌های آب و خاک به عنوان زیرساخت‌های مهم حوزه‌های مختلف کشاورزی مورد توجه قرار گرفت.

وی اضافه کرد: همچنین ۴ اولویت دیگر در بخش سرمایه‌گذاری کشاورزی در حوزه‌های شیلات (صید و صیادی و آبزی‌پروری)، صنایع تبدیلی، تکمیلی و صنایع غذایی، توسعه گلخانه‌ها و گیاهان دارویی و دامپروری تعریف شده است.

بهبود ۲ میلیارد دلاری تراز تجاری بخش کشاورزی در دولت سیزدهم

وزیر جهاد کشاورزی به تعدادی از شاخص‌ها و آمارهای بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از یک میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی با توجه به راهبرد چهارم نسبت به سال قبل افزایش داشت که بیش از ۲ میلیارد دلار تراز تجاری بخش کشاورزی بهبود پیدا کرد و نرخ رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی از منفی ۴.۶ درصد در بهار سال ۱۴۰۲ به ۶ دهم درصد مثبت در زمستان ۱۴۰۲ رسید که امسال از رکود خارج خواهد شد و شرایط بهتری رقم می‌خورد.

نیکبخت درباره محصول استراتژیک گندم اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰، ۴ میلیون تن گندم خریداری و حدود ۷ میلیون تن گندم وارد شد که این رقم خرید در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم با یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن واردات بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خرید گندم از مرز ۸.۲ میلیون تن عبور کرده است، گفت: میزان خرید نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد و به طور قطع با این روند خرید، امسال میزان خرید تضمینی گندم دولت از کشاورزان از ۱۱.۵ میلیون تن عبور خواهد کرد که نشان‌دهنده صرفه‌جویی ارزی است.