تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3725853
شناسه : 3725853
تاریخ :
۲۰ برابر شدن بودجه حوزه فرهنگ در دولت سیزدهم اقتصاد ایران: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:در دولت مردمی بودجه حوزه فرهنگ ۲۰ برابر شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی اسماعیلی روز یکشنبه در نشست هیأت دولت اظهار داشت: افتخار همه اعضای دولت همکاری با شهید رئیسی بود؛ همه اعضای هیأت دولت بزرگترین افتخار دوران همکاری، همکاری با این شهید والا مقام بوده است و امیدوارم در مسیر خدمتگزاری با عاقبت به خیری به این شهید عزیز و همراهان عزیزشان ملحق شویم.

وی افزود: حوزه فرهنگ، هنر، رسانه یکی از حوزه‌های مهمی است که از ابتدای حضور آیت الله شهید رئیسی در عرصه مدیریت اجرایی تلاش می‌شد بین نشاط، آزادی بیان و اندیشه و آزادی رسانه‌ها، گفت و گوهای انتقادی و نشاط اجتماعی مردم با نگاه حکمرانی دینی، ایجاد تعارض و تباین وجود نداشته باشد.

وزیر فرهنگ تصریح کرد: مهمترین دستاورد دولت آیت الله شهید در این بود که شادی، نشاط، آرامش و افزایش مصرف فرهنگی ۷۰۰ درصدی و پررونق‌ترین دوره فرهنگ و هنر را در تاریخ کشور خلق کرد بدون اینکه از اصول و موازین دین و معیارهای شرعی عقب نشینی کند این مهم به واسطه شخصیت منحصر به فرد رئیس دولت محقق شد، که شخصیت فرهنگی و دانشمند و مجتهد و مورد وثوق همه جریان‌های دینی مذهبی و سیاسی کشور بود.

اسماعیلی بیان کرد: در وزارت فرهنگ با دو مساله و عارضه مهم در این کمتر از سه سال روبه رو بودیم. مساله اول کرونا بود که در همه حوزه‌ها تأثیرگذار بود و حوزه فرهنگ و هنر و رسانه اجتماع مجبور بود که فعالیت‌ها را تعطیل شود، و همه فعالیت‌های فرهنگی و هنری حالت تعلیق و تعطیلی داشت و اولین مساله، عادی سازی و توجه به معیشت هنرمندان بود.

وی گفت: در همان ابتدای دولت در گام اول رئیس جمهوری ۵۰۰ میلیارد تومان به صندوق هنر تخصیص داد که معیشت هنرمندان عضو صندوق تأمین شود و توانستیم به هر عضو صندوق مقدار قابل توجهی اختصاص دهیم و از این وضعیت نگران‌کننده خارج کنیم.

اسماعیلی اظهار داشت: در پاییز ۱۴۰۱ کشور دچار فتنه فرهنگی شد، تلاش همه اربابان زر و زور و قدرت و تزویر بر این بود که فرهنگ و هنر در این کشور تعطیل شود و همه فعالیت‌ها را تحت‌الشعاع قرار دادند و با سابقه کاری که داشتند و جلوی نظام اسلامی ایستادند، تلاش داشتند حوزه حکمرانی دینی را در مقابل فعالیت‌های دینی فرهنگی و هنری قرار دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در پاییز سال ۱۴۰۱ با شرایطی که ایجاد شد، عادی‌سازی فعالیت‌ها در دستور کار قرار گرفت، جشنواره‌های هنری فجر را برگزار کردیم و از عادی‌سازی به دوره رونق فرهنگی رسیدیم.

اسماعیلی با اشاره به ارتقا نظام حکمرانی فرهنگی کشور گفت: بودجه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی حوزه فرهنگ در سال ۱۴۰۰ را به ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ رساندیم، بودجه این حوزه در سه سال ۲۰ برابر شد، اگر حوزه فرهنگ می‌خواهد حوزه پیشران تحولات باشد باید اقتصاد قوی داشته باشد و محل توجه باشد.

وی تصریح کرد: رئیس جمهوری شهید در بیش از ۳۰ برنامه فرهنگی و هنری شرکت کرد. هیچ برنامه مهم فرهنگی و هنری نبود که من و ایشان را دعوت کنم و با علاقه در آن شرکت نکنند، توجه و گفت و گوی چهره به چهره از ویژگی‌های آیت الله رئیسی بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: هنرمندانی که سال‌ها در کشور اجازه فعالیت نداشتند با نگاه انشراحی رئیس جمهوری وارد فعالیت شدند. رئیس جمهوری بابی را باز کرد که باب انفتاح، انشراح و گشایش‌های فرهنگی در کشور بود.

اسماعیلی با اشاره به پیگیری عدالت فرهنگی در دولت سیزدهم گفت: در دولت سیزدهم ۱۰۰ هزار هنرجور را در مناطق محروم آموزش دادیم، در حوزه کتاب، زیرساخت فرهنگ و نشر توجه کردیم و با راه اندازی فناوری‌های نوین امکان بهره مندی همه مردم را در این بخش فراهم کردیم.

وی گفت: اگر در مصلای تهران نمایشگاه کتاب برگزار می‌شد همزمان در دورترین نقطه در روستاهای کشور مردم می‌توانستند با ورود به سامانه کتاب در ۱۰ دقیقه کتاب بخرد و به طور رایگان به در خانه شأن ارسال می‌شد، در این فرایند دو میلیون نسخه کتاب را به افراد مختلف رساندیم.