تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3725797
شناسه : 3725797
تاریخ :
افزایش ۱۴۰۰۰ نفری جمعیت بیمه شده تامین اجتماعی در کرمانشاه اقتصاد ایران: کرمانشاه- مدیرکل تامین اجتماعی کرمانشاه از افزایش ۱۴ هزار نفری جمعیت بیمه شده تامین اجتماعی در کرمانشاه خبر داد و گفت: ۸۲۰ هزار کرمانشاهی تحت پو تامین اجتماعی هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، اسکندر کاکایی ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات سازمان تأمین اجتماعی برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت کشور شامل ۵۴ درصد با حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار مستمری‌بگیر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی است که بر همین اساس می‌توان این سازمان را بزرگترین بیمه‌گر ایران دانست.

وی با اشاره به نقش بیمه سازمان تأمین اجتماعی بر رفاه مردم، افزود: با توجه به اهداف این سازمان و نیز همت دولت سیزدهم بر اصل توسعه رفاه مردم از ابتدای دوست سیزدهم تاکنون جمعیت و جامعه بیمه‌شدگان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر افزایش یافته و از مجموع مطالبات ۶۰۰ همتی دولت به این سازمان ۲۴۳ همت از طریق اوراق و یا واگذاری شرکت‌های سودده وصول شده است.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان کرمانشاه تصریح کرد: در بازه زمانی ۳۳ ماهه دولت سیزدهم اقداماتی همچون بکارگیری شرکت سرمایه شستا، افزایش سرمایه و تصفیه ۱۶۰ همتی بدهی سازمان به یکی از بانک‌های، پوشش ۱۳۰ قلم دارو دیگر در لیست داروهای مشمول بیمه، تعیین بیمه تکمیلی برای مستمری بگیران و نیز پوشش بیمه‌ای بیماران صعب العلاج و زوجین نابارور دنبال شده است.

کاکایی عنوان کرد: به منظور کاهش تخلفات و مبارزه با فساد و نیز شفاف سازی بهتر برای بیمه شدگان سامانه‌هایی طراحی شده که با ارائه خدمات هوشمند ۵۹ خدمت پر متقاضی به صورت الکترونیک دنبال می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم شفافیت و آگاهی بخشی به بیمه شدگان نسبت به روند و نحوه محاسبه میزان مستمری و بیمه خود، بیان داشت: در این راستا در سامانه طراحی شده پیامک‌هایی حاوی سه مؤلفه میزان دستمزد، تعداد روز و عنوان شغلی برای بیمه شدگان اجباری ارسال می‌شود که سابقه و روند بیمه‌ای خود اطلاع و آگاهی داشته باشند.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان کرمانشاه در ادامه به میزان پوشش بیمه‌ای استان نیز اشاره داشت و یادآور شد: در حال حاضر ۴۰ درصد از جمعیت استان کرمانشاه شامل ۸۲۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه‌ای این سازمان هستند که این آمار از میانگین کشوری پایین‌تر است.

کاکایی به علل پایین بودن جمعیت تخت پوشش بیمه‌ای در استان کرمانشاه تاکید و مطرح کرد: با توجه به اینکه استان کرمانشاه یک استان غیر صنعتی است میزان بیمه شدگان آن نسبت به سایر استان‌های صنعتی پایین‌تر است و یکی دیگر از دلایل این اختلاف آماری پایین بودن فرهنگ بیمه در استان کرمانشاه است که در این راستا کارگاه‌های آموزشی و آگاهی بخشی برای اقشار مختلف انجام گرفته است.

وی به تفکیک جمعیت بیمه‌ای استان کرمانشاه پرداخت و اذعان داشت: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۵۷ هزار نفر بیمه شده در استان وجود داشت که تا پایان سال گذشته ۱۴۰۲ به ۲۷۱ هزار نفر افزایش یافت و تعداد بیمه شدگان اجباری در این بازه زمانی از ۱۴۹ هزار نفر به ۱۵۸ هزار نفر رسید.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان کرمانشاه اضافه کرد: همچنین از سال ۱۴۰۰ تا پایان سال گذشته تعداد مستمری‌بگیران از ۷۵ هزار نفر به ۸۸ هزار و ۵۰۰ نفر تغییر یافت و سیر صعودی را پشت سر گذاشت که در مجموع می‌توان گفت در ۲ سال گذشته استان کرمانشاه شاهد افزایش ۱۴ هزار نفری بیمه شدگان اصلی بوده در حالی که در سنوات گذشته در هر سال نهایتاً یک هزار و ۳۰۰ نفر بیمه شده جدید ثبت بیمه داشتند.

کاکایی تاکید کرد: سه هزار ۵۰۰ نفر بیمه بیکاری، یازده هزار زن خانه‌دار بیمه زنان خانه‌دار و یک هزار و ۵۰۰ دانشجو بیمه مربوط به دانشجویان را در استان کرمانشاه دریافت می‌کنند و هم اکنون نیز ۲۱ هزار و ۵۰۰ کارگاه فعال در این استان وجود داشته که ۵۰۰ کارگاه بالای ۵۰ نفر و مابقی کمتر از ۵۰ نفر کارگر دارند.

وی به مطالبه قطعی ۵۵۰ میلیارد تومانی سازمان تأمین اجتماعی از پیمانکاران اشاره کرد و خاطرنشان کرد: علاوه بر آن بر اساس برآوردهای انجام شده پیش بینی می‌شود این مطالبات تا ۸۵۰ میلیارد تومان نیز برسد بر همین اساس به منظور کاهش مطالبات با هوشمندسازی لیست حق بیمه و امکان پرداخت حق بیمه کارگران به صورت آنلاین و اینترنتی انجام گرفته و تا ۲۵ تیر ماه باید توسط پیمانکاران این لیست تکمیل شود.

کاکایی در پایان به جمعیت ۱۶ هزار نفری کارگران ساختمانی که بیمه کارگری دریافت می‌کنند اشاره کرد و افزود: هم اکنون نیز پنج هزار نفر در صف نوبت بوده و بر اساس بررسی‌های انجام شده به دلیل عدم تأمین منابع مالی بیمه کارگران جدید ساختمانی ممکن نیست و تنها ۲۰۰ نفر به عنوان جایگزین افرادی که کارگر نبودند اما بیمه دریافت می‌کردند جدیداً بیمه شدند.