تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : توریسم و گردشگری
لینک : econews.ir/5x3725777
شناسه : 3725777
تاریخ :
۳۰۰۰ دانش‌آموز مهرماه بدون‌کنکور به دانشگاه فرهنگیان می‌روند اقتصاد ایران: رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به ورود استعدادهای برتر دانش‌آموزی در ۹ رشته به این دانشگاه گفت: از ۸ هزار متقاضی برای هیئت علمی شدن، ۲ هزار نفر شرایط لازم را کسب کردند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، رجبعلی برزویی؛ رئیس دانشگاه فرهنگیان در نشست امروز خود با رسانه‌ها اظهار کرد: امسال برنامه‌های تحولی را در ارتباط با صحبت‌های رهبر انقلاب در دانشگاه فرهنگیان ارائه کردیم و بر این اساس 15 برنامه جدید ارائه شد.

وی افزود: قوام یافتگی کار معلمان را سرلوحه اقدامات امسال قرار دادیم و این اتفاق خارج از کلاس درس است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به کمبودها در حوزه فضای فیزیکی گفت: اقداماتی را دراین‌باره انجام دادیم و در مسیر نظام تعلیم و تربیت اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است و اگر مصوبات اجرایی شود تحولات خوبی در مسیر تربیت معلم رخ می‌دهد و تا دو سال آینده بسیاری آرزو خواهند کرد در این دانشگاه دانشجو یا هیئت علمی شوند.

انصراف 40 نفر از رشته پزشکی برای معلم شدن

برزویی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته اقبال خوبی به دانشگاه فرهنگیان داشتیم، بیان کرد: سال گذشته از هزار نفر برتر رشته علوم انسانی، 345 نفر به دانشگاه فرهنگیان آمدند همچنین 40 نفر از رشته پزشکی انصراف داده و به دانشگاه آمدند که این  به دو دلیل است، علاقه به شغل معلمی و امتیازات دانشگاه فرهنگیان.

ورود بدون کنکور نخبگان در 9 استعداد به دانشگاه فرهنگیان

وی بیان کرد: دستورالعمل جذب استعدادهای برتر در دانشگاه فرهنگیان آماده و امروز توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد، بر این اساس هر سال، 10 درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان به استعدادهای برتر ملی دانش‌آموزی اختصاص می‌یابد که بدون کنکور می‌توانند وارد دانشگاه شوند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: در 9 حوزه استعدادهای برتر دانش‌آموزی تعیین می‌شود و هر فرد می‌تواند بعد از اعلام فراخوان در یکی از حوزه‌ها درخواست خود را ارائه بدهد پس از آن مدارک افراد بررسی خواهد شد و شانس قبولی فرد در حوزه استعداد برتر خود بیشتر است.

برزویی ادامه داد: رتبه‌های یک تا سه المپیادهای ملی دانش‌آموزی، دانش‌آموزان راه یافته به المپیاد جهانی بدون ارزیابی تخصصی وارد دانشگاه می‌شوند البته شایستگی‌های عمومی و تخصصی آنها باید بررسی شود. قهرمانان ورزشی، حافظان قرآن، برگزیدگان جشنواره خوارزمی و... از سایر گروه‌ها هستند که می‌توانند بدون کنکور وارد دانشگاه شوند.

وی ادامه داد: شرط سنی حداکثر 24 سال همچنان وجود دارد و مهر امسال 3 هزار نفر از این طریق وارد دانشگاه خواهند شد و نخبگان راه یافته به شغل معلمی امتیازات ویژه‌ای خواهند داشت از جمله انتخاب محل خدمت.

6 هزار دکترمعلم شرایط هیئت علمی شدن را کسب نکردند

رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه 100 هزار دانشجو در دانشگاه فرهنگیان تحصیل می‌کنند و به 4 هزار هیئت علمی نیاز داریم اما تعداد نیروهای موجود کمتر است، ادامه داد: معلمان با تجربه در آموزش و پرورش داریم که دارای مدرک دکترا هستند و توانستیم مجوز جذب دکتر معلمان را دریافت کنیم و آیین‌نامه و شرایط آن توسط وزارت علوم تعیین شد و پس از آن فراخوان ارائه شد که 8 هزار نفر شرکت کردند و 6 هزار نفر شرایط لازم را احراز نکردند چون شرایط بسیار دشوار است البته باید در طول مدت 5 سال هزار نفر را جذب کنیم و در هر دوره ظرفیت 300 نفر برای جذب پیش‌بینی شد. در فراخوان نخست، 2 هزار نفر شرایط لازم را داشتند.

برزویی متذکر شد: کارگروه علمی افراد صاحب‌نظر از 15 دانشگاه کشور و تعدادی از دانشگاه فرهنگیان هستند همچنین کمیته‌های صلاحیت علمی در 16 رشته تشکیل و افراد را ارزیابی کردند اما در برخی رشته‌ها رقابت بسیار زیاد بود. پرونده‌ها پس از بررسی به هیئت ممیزه دانشگاه ارسال شد که افراد آن توسط وزیر علوم انتخاب می‌شوند و 600 ساعت کار تخصصی انجام شد که در نهایت هیئت ممیزه به اتفاق آرا به پذیرفته‌شدگان رای داد. همچنین پرونده‌های لب مرز را یک‌بار دیگر بررسی کردیم که مشخص شد انتخاب‌ها به صورت دقیق و علمی انجام شده است.

وی متذکر شد: کانون‌های ارزیابی شایستگی‌ برای نخستین بار در دانشگاه فرهنگیان انجام شد و هر فرد سه نیم روز در سه موضوع سلامت جسمی، صلاحیت‌های عمومی و شایستگی‌های تخصصی بررسی شد؛ تا کنون در دانشگاه فرهنگیان گروه‌های ارزیاب نداشتیم و امسال استان به استان آنها را شناسایی کردیم و در آینده می‌توانیم کانون ارزیابی آزمون‌های استخدامی را مدیریت کنیم.

انتهای پیام/