تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3725716
شناسه : 3725716
تاریخ :
تعامل دولت با مجلس با حفظ اصول حاکم بر استقلال قوا انجام شد اقتصاد ایران: معاون امور مجلس رئیس‌جمهور گفت: در طول سه سال گذشته تعامل سازنده با مجلس در حوزه تقنین و نظارت با حفظ اصول حاکم بر استقلال قوا انجام شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر سیدمحمود حسینی‌پور با اشاره به گزارشی از عملکرد معاونت پارلمانی ریاست جمهوری، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف دولت برای پیشرفت امور، تعامل سازنده و کارشناسانه با مجلس شورای اسلامی است.

وی ادامه داد: در طول این سه سال تعامل سازنده با مجلس در حوزه تقنین و نظارت با حفظ اصول حاکم بر استقلال قوا انجام شد. در دولت سیزدهم تقویت لایحه محوری مورد توجه بود و بر این اساس در دولت دوازدهم در چهار سال ۲۲۰ فقره لایحه داشتیم، اما در سه سال گذشته ۲۸۳ فقره لایحه به مجلس ارائه دادیم و دولت توانست بسیاری از این موارد را به نتیجه برساند.

حسینی پور اضافه کرد: حضور کم سابقه نمایندگان دولتی در دستگاه‌های اجرایی در ارائه نظرات کارشناسی در کمیسیون‌های مجلس در خصوص طرح‌ها و لوایح را داشتیم که از سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ دو هزار و ۲۴۲ مسئول دولتی در کمیسیون‌های مجلس حضور پیدا کردند و توضیحات لازم را ارائه کردند.

وی ادامه داد: برگزاری نشست‌های علمی در راستای ترویج و ارتقای دانش پارلمانی در بخش تقنین و نظارت انجام شد که ۲۹ نشست را برگزار کردیم. همچنین برگزاری نشست‌های تخصصی برای استفاده از ظرفیت‌های علمی و کارشناسی صاحب نظران دستگاه‌های اجرایی پیرامون طرح‌ها و لوایح انجام شد که ۲۵ نشست در مجلس داشتیم.

حسینی پور با اشاره به حضور پررنگ وزرا و معاونین رئیس‌جمهور در صحن مجلس، خاطرنشان کرد: ۱۳۳ جلسه در این سه سال در راستای مأموریت‌های مرتبط انجام گرفت. حضور مؤثر وزرا و معاونین در کمیسیون‌های مجلس ۵۹۷ مورد بوده است. شکل گیری تعامل دوجانبه و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت امور مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس که برای اولین بار در این دولت اتفاق افتاد. راه اندازی نظام جامع نظارت ارزیابی سالیانه ساختار و عملکرد شبکه پارلمانی دستگاه‌های اجرایی که کار مهمی بود و انجام شد.

وی بیان کرد: تأمین نظر دولت در روند تسهیل لوایح و طرح‌ها به میزان ۸۹ درصد از طریق جلب موافقت نمایندگان که اقدامی استثنایی بود و تعامل سازنده و مؤثر در پاسخگویی مستند دولت نسبت به اقناع نمایندگان که از ۶ هزار سوال ثبت شده، ۹۸ و نیم درصد مختومه و فقط ۹ سوال با عدم اقناع نمایندگان مواجه شد.