تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3725693
شناسه : 3725693
تاریخ :
رشد ۲۰۰ درصدی اعتبارات توان‌بخشی بهزیستی قزوین اقتصاد ایران: قزوین- مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: اعتبارات توان‌بخشی بهزیستی قزوین در دولت سیزدهم ۲۰۰ درصد رشد داشته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، علی دهباشی پور در نشست خبری که ظهر یکشنبه به مناسبت هفته بهزیستی در سالن جلسات اداره کل بهزیستی استان قزوین برگزار شد، با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم دولت نمایش نبود و در این دوره اقدامات خوبی انجام شد اظهار کرد: آزمون ویژه استخدام معلول که سال‌ها با مشکل مواجه بود که ذیل این موضوع سه درصد آزمون استخدامی برای معلولین و سی درصد اپراتورها به افراد کم‌بینا و نابینا اختصاص داشت، این فرآیند انجام نمی‌شد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین بیان کرد: طبق قانون تنها نهاد سنجش معلولیت افراد، بهزیستی است که این سنجش با بهترین و استانداردترین شرایط سنجش انجام می‌شود اما دستگاه‌هایی که آزمون استخدامی داشتند سعی داشتند در این حوزه دخل و تصرف کنند و در نهایت فرآیند استخدام معلولین با چالش مواجه بود.

وی با تأکید بر اینکه در دولت سیزدهم اقدامات شایانی در خصوص استخدام معلولین انجام شد ادامه داد: بعد از بیش از چهل سال وزرای ترک فعل جابجا شدند، تمام ظرفیت‌های استخدامی پیشین زنده شد که سهم استخدامی استان ۹۱ معلول بود و باید گفت در این آزمون تمام افراد شرکت‌کننده معلول بودند و نکته حائز اهمیت دیگر این است که تمام فرآیند استخدام زیر نظر سازمان بهزیستی و اداره استخدامی انجام شده است که تمام این اتفاقات در دولت سیزدهم رقم خورد.

این مسؤول بیان کرد: در حال حاضر حدود ۵ هزار زن سرپرست خانوار، ۳۰ هزار معلول، ۵۰۰ ضایعه نخاعی و ۲۵۰ کودک امداد بگیر از بهزیستی به‌صورت ماهانه مستمری دریافت می‌کنند که این مقدار از سال ۹۰ حدود ۳۰ هزار تومان بود و تا سال ۱۴۰۰ به ۴۰۰ تومان رسید اما اکنون نزدیک به یک‌میلیون تومان است.

وی افزود: حق پرستاری که صرفت برای ضایعه نخاعی تعریف شده بود مبلغ ۹۰۰ هزار تومان بود اما اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ پرستار تحت عنوان پرستار خانواده بیش از ۲ میلیون تومان حق پرستاری دریافت می‌کنند.

اعتبارات توان‌بخشی بهزیستی قزوین در دولت سیزدهم ۲۰۰ درصد رشد داشت

دهباشی پور با اشاره به تجهیزات توان‌بخشی در استان عنوان کرد: سالانه حدود ۲۵ ویلچر برقی در اختیار مددجویان تعلق می‌گیرد و در سطح کشور نیز هیچ مددجویی چشت نوبت ویلچر قرار ندارد و با توجه به اینکه در گذشته هزار و ۹۰۰ نفر از تجهیزات توان‌بخشی از جمله بهره‌مند بودند اکنون سه هزار نفر از این تجهیزات دریافت کردند که این نشان می‌دهد که در حوزه تجهیزات توان‌بخشی در دولت سیزدهم ما با رشد ۲۰۰ درصدی مواجه بودیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۱۸ کودک امداد بگیر وجود دارد که قبل از دولت سیزدهم ۲۵۰ هزار تومان دریافت می‌کردند اما حالا ۲ میلیون ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند که این هزینه مشمول افرادی می‌شود که در حوزه‌های مختلف بهداشت، تغذیه، تحصیل و سایر امور می‌شود.

این مسؤول ابراز کرد: تعرفه مراکز نگهداری در سنوات گذشته ۲ میلیون تومان بود که ۵۰۰ الی ۷۵۰ هزار تومان آن توسط بهزیستی پرداخت می‌شد اما اکنون این هزینه به ۶ تا ۷ میلیون تومان رسیده که ۵ تا ۵/۵ میلیون تومان آن توسط بهزیستی پرداخت می‌شود و مجموعه این امور نشان می‌دهد که دولت سیزدهم به دنبال برقراری عدالت بود.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم برای مرکز جامع توان‌بخشی اعتبار خوبی تزریق شد و طی تفاهم‌نامه با بسیج سازندگی در صرف اعتبارات ۵ میلیارد تومان صرفه‌جویی شد و به بهره‌برداری نیز رسید که در این مرکز تمام بخش‌های توان‌بخشی لحاظ شده است.

وی ادامه داد: از سوی وزیر کشور برای استاندار قزوین در خصوص پایین بودن امتیاز استانداردسازی ابلاغیه ارسال شد که از آن پس این موضوع جزو دغدغه‌های استان شد و در سفر شهید رئیسی به استان، اعتباری برای ساخت و تکمیل ساختمان بهزیستی در سه شهرستان تخصیص داده شد.

دهباشی پور با تأکید بر تأسیس مراکز توانمند ساری بهبودیافتگان تصریح کرد: با راه‌اندازی کمپ ماده ۱۶ در استان، این کمپ خدمات شایان به استان ارائه شد و فضای مناسبی برای توانمندسازی و ایجاد اشتغال برای بهبودیافتگان اعتیاد کمپ ماده ۱۶ ایجاد شده است و مجموعه اشتغال به وجود آمده از سال ۱۴۰۲ تا به امروز ۴۱۱ مورد بوده است.

وی مطرح کرد: طی تعاملی که با مجموعه دادستانی شکل گرفت در کمپ‌ها شرایطی لحاظ شد تا افراد با یادگیری مهارت بلافاصله وارد کار شوند از سوی دیگر با اصناف و کارخانه‌ها نیز تعاملاتی انجام شد تا این افراد بتوانند مشغول کار شوند که البته در حوزه شرایط کاری افراد نیز صحبت‌هایی انجام شد تا شرایط ویژه آن‌ها در کار لحاظ شود و در این راستا حمایت بیمه‌ای نیز انجام شد.

وی افزود: استفاده از اشتغال شهرک‌های انرژی، جذب اعتبار برای ودیعه مسکن مددجویان و به‌روزرسانی تجهیزات نوآوری‌هایی بود که در بهزیستی استان رقم خورد.

۸۰ درصد کودکان کار اتباع هستند

این مسؤول با تأکید بر اینکه ۸۰ درصد کودکان کار اتباع هستند عنوان کرد: طی دو ماه گذشته چند دستگاه مؤثر پای کار آمدند و مانور مشترکی برای حل چالش کودکان کار شکل گرفت و اقدامات شناسایی نیز کلید خورد که ذیل آن مسئله کودکان کار اتباع مدیریت شدند اما با توجه به اینکه قوانین شفافی برای کودکان کار ایرانی وجود ندارد با صحبت‌های اولیه ما به دنبال تغییر ساختار هستیم و در سطح ملی پیگیر این موضوع خواهیم بود البته در این شرایط ساماندهی کودکان کار نیازمند فرهنگ‌سازی و همراهی مردم است و تا زمانی که مردم در خیابان‌ها به کودکان کار کمک کنند، این پرونده بسته نخواهد شد.

وی در پایان با تأکید بر اینکه بهزیستی استان قزوین در حوزه مولدسازی مورد تقدیر وزارتخانه قرار گرفت گفت: افتتاح ۴۲ واحد مسکونی معلولان، ۶۳ مورد اشتغال‌زایی و تأسیس یک کمپ ترک اعتیاد در تاکستان به مناسبت هفته بهزیستی انجام می‌شود که در این بین انعقاد تفاهم‌نامه با موضوعات جدید و دید و بازدید از دستگاه‌ها، مردم و مددکاران به جهت برقراری تعامل و احصا مشکلات در دستور کار ما قرار دارد.