تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3725658
شناسه : 3725658
تاریخ :
بیان تفاوت ها و نشانه های غمگینی و افسردگی اقتصاد ایران: کرمان- مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در طول هفته ممکن است هرکدام از ما تجربه غمگینی را داشته باشیم اما این تجربه به مثابه افسردگی نیست.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

علی بهرام نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هیجان رنگ زندگی است و زمانی که از روزمره ما حذف شود، تقریباً انسان شبیه به یک شیء و بی روح خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هیجانات ما شبیه نوارقلب هستند، افزود: نوار قلب در طول روز نوسانات داشته و امواج آن با تپش‌های قلب بالا و پایین و دچار فراز و فرود می‌شود.

بهرام نژاد بیان کرد: همانند نوار قلب، اگر فردی در طول روز نوسانات هیجانی نداشته باشد می‌توان گفت نشانه‌هایی از نابهنجاری در آن وجود دارد.

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: چراکه در طول روز با ناکامی‌ها و شرایط خاص هیجانی روبرو می‌شویم و در چنین حالت‌هایی، روان سالم می‌تواند واکنش طبیعی نشان دهد.

وی سپس در رابطه با تفاوت غمگینی و افسردگی، گفت: در طول هفته ممکن است هرکدام از ما تجربه غمگینی را داشته باشیم اما این تجربه به مثابه افسردگی نیست.

بهرام نژاد تصریح کرد: وقتی افسردگی مطرح شود، چند معیار از جمله شدت، مدت و فراوانی علائم مد نظر قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه یکسری علائم به مدت دو هفته در فردی وجود داشته باشد و منجر به اختلاف و افت کارکرد شود، افسردگی نامیده می‌شود.

مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: علامتی مانند خلق غمگین که حالت غم زیاد، گریه و به اصطلاح مود بسیار پایین را به همراه دارد، از نشانه‌های افسردگی است.

بهرام نژاد تاکید کرد: همچنین لذت نبردن از فعالیت‌هایی که در گذشته با اشتیاق و لذت انجام می‌شد، مانند فعالیت‌های اجتماعی، شغلی، تفریحی و.... از دیگر نشانه‌های افسردگی به شمار می‌رود.

این روانشناس بالینی افزود: علاوه بر این علائم، در زمینه جسمی نیز خستگی و کوفتگی نامتناسب با کار، اشکال در خواب، تمرکز و اختلال در توجه از علائم افسردگی هستند.

بهرام نژاد گفت: حتی اشکال در میل جنسی و اختلال در عملکرد جنسی نیز جز علائم جسمی افسردگی محسوب می‌شود.

وی افزود: احساس گناه و عذاب وجدان که متناسب برای شرایط کاری نبوده و به مدت دو هفته در فرد پایدار باشد، از دیگر نشانه‌های وجود یک اختلال افسردگی خواهد بود.