تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3725568
شناسه : 3725568
تاریخ :
چرا در تابستان سرما می‌خوریم؟ اقتصاد ایران: سرما خوردگی در تابستان یکی از بیماری‌های ویروسی است که بسیاری از افراد از ابتلا به آن تعجب می‌کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفارس: از خواب بیدار می‌شود؛ اما به قدری سر و بدنش درد می‌کند که حتی نمی‌تواند از جایش بلند شود. به مادرش می‌گوید: «مامان حالم خوب نیست فکر کنم از باد کولر سرما خوردم!»سرما خوردگی در تابستان یکی از بیماری‌های ویروسی است که بسیاری از افراد از ابتلا به آن تعجب می‌کنند. همچنین بسیاری از افراد در تابستان بدون هیچ دلیلی دچار سردرد، بی‌حالی، استخوان درد، یا بیماری‌های ویروسی شبیه به آنفولآنزا می‌شوند. گفتنی است که بخشی از این بی‌حالی و سردرد ممکن است ناشی از گرمای هوا باشد؛ اما عامل اصلی سردردهای تابستانی استفاده از وسایل سرمایشی مانند کولرآبی، کولرگازی، پنکه و... است؛ خصوصاً اگر با عرق و یا موی خیس در مجاورت باد این وسایل قرار گیرید.

عوارض استفاده بیش از اندازه از وسایل سرمایشی

احساس تنگی نفس، سرفه مداوم، تنفس دشوار، آبریزش بینی، گلو درد و علائم سرماخوردگی یکی مهمترین عوارض استفاده مستقیم و بیش از اندازه از وسایل سرمایشی در فصل تابستان است. گفتنی استفاده نادرست از کولرها گازی می‌تواند باعث خشکی پوست و چشم شود. علت این مسئله این است که کولرهای گازی هوای خنک و خشک تولید می‌کنند که باعث کاهش رطوبت هوای محیط می‌شود.خشکی و تحریک چشم‌ها، بینی و دهان می‌تواند نشانه‌ای از خشکی مخاط در اثر استفاده بیش از حد از کولر باشد. همچنین استفاده مداوم از اسپلیت می‌تواند موجب تشدید حساسیت و آلرژی در افراد مستعد و یا بروز و تشدید علائم آلرژی‌های تنفسی مانند آسم، آبریزش بینی و عطسه‌های مکرر و آنفولآنزا شود.

چرا در تابستان سرما می‌خوریم؟

یکی از دلایل سرماخوردگی در فصل گرما آب ‌و هوای متغیر و ناپایدار است. با گرم شدن ناگهانی هوا، بدن دچار تعریق شده و با قرار گرفتن در معرض باد کولر یا سیستم‌های سرمایشی دچار گرفتگی عضلات و هم‌چنین سرماخوردگی خواهد شد.همچنین ممکن است در این نوع آب‌وهوا، سیستم ایمنی بدن برخی از افراد ضعیف شده و در نهایت به سرماخوردگی مبتلا شوند.یکی دیگر از دلایل ابتلا به سرماخوردگی در فصل تابستان تماس با افراد بیمار است.

سرماخوردگی نوعی بیماری واگیردار است که به‌ راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.گفتنی است در تعطیلات تابستانی، افراد به دلیل سفرهای زیاد و همچنین مراجعه بیشتر به مراکز تفریحی، با افراد بیشتری در تماس هستند؛ ازاین‌رو احتمال انتقال ویروس‌های تنفسی بین آن‌ها نیز افزایش می‌یابد.شستن مکرر دست‌ها و اجتناب از قرار گرفتن در معرض افراد مبتلا به سرماخوردگی به جلوگیری از گسترش عفونت کمک می‌کند.

برای درمان سرماخوردگی در تابستان چه کنیم؟

به اندازه‌ کافی استراحت ‌کنید: اگر دچار سرماخوردگی شدیدی شده‌اید؛ حتما مدت زمان زیادی را صرف استراحت کنید. از انجام فعالیت‌های سخت، همچنین استرس دوری کنید، چون می‌توانند باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شوند.

از ویتامین C استفاده کنید: ویتامین C سیستم ایمنی بدن را در برابر عفونت‌های ویروسی تقویت می‌کند.

زنجبیل بخورید: زنجبیل خواص ضدالتهابی و ضدویرسی دارد. این گیاه التهاب را در مجاری بینی کاهش می‌دهد و مخاط اضافی تولید شده در بینی را کم می‌کند. طبیعت زنجبیل گرم است و به همین دلیل می‌تواند در درمان سرماخوردگی تابستانی اثرگذار باشد.

شیر گرم بخورید: اگر شیر را با زردچوبه و زنجبیل مخلوط ‌کنید، علائم سرماخوردگی‌ مانند سردرد، آبریزش بینی، آبریزش چشم و… برطرف می‌شوند. این سه ترکیب گرفتگی بینی را درمان می‌کنند و خواص ضدمیکروبی هم دارند.

به پزشک مراجعه کنید: در صورت ابتلا به تب و علائم شدید همراه با درمان‌های خانگی به پزشک مراجعه کنید.