تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3725521
شناسه : 3725521
تاریخ :
 خطر انقراض لاک‌پشت «فراتی» ایران را تهدید می‌کند اقتصاد ایران:  خطر انقراض لاک‌پشت «فراتی» ایران را تهدید می‌کند تا جایی که مسئول مرکز پایش تالاب «بامدژ» خوزستان نسبـــت به خطر انقــــــــــراض و تهدید لاک‌پشت «فراتـــی» ایران با ورود غیـــرقانونی لاک‌پشت «چینی» به عنوان حیوان خانگی در کشور هشدار داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، احمد فریسات تأکید کرد: لاک‌پشت فراتی تنها لاک‌پشت «لاک نرم» ایران و به طور مشخص استان خوزستان است، بنابر این نجات آن از تهدیدهای پیش رو جدی است. فریسات، احتمال انقراض این گونه را بسیار جدی دانست و ادامه داد: متأسفانه این گونه خزنده در معرض خطر انقراض و تهدیدهای بسیاری است که یکی از این تهدیدها، ورود غیرقانونی لاک‌پشت «لاک نرم چینی» به عنوان حیوان خانگی است.



پیشگیری از خطر انقراض لاک‌پشت فراتی


مسئول مرکز پایش تالاب «بامدژ» درباره اقداماتی که تاکنون در راستای پیشگیری از خطر انقراض این گونه انجام شده است، گفت: یک قطعه از گونه ارزشمند لاک‌پشت فراتی که در خارج از زیستگاه خود مشاهده شده بود، بعد از اندازه‌گیری و سنجش نسبی ابعاد (بیومتری) و همچنین هماهنگی با کارشناس مربوطه در معاونت محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست در زیستگاه خود رهاسازی شد.

فریسات معتقد است: شباهت نزدیک دو لاک‌پشت لاک نرم فراتی و چینی باعث شده که احتمال رهاسازی اشتباه لاک‌پشت چینی به دلیل شناسایی نادرست در زیستگاه‌های طبیعی گونه لاک‌پشت بومی ایران وجود داشته باشد.وی تأکید کرد: شناسایی دشوار این دو گونه لاک‌پشت به علت شباهت زیاد آنها یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باعث شده این گونه در مسیر انقراض قرار گیرد.وی افزود: پوستر آموزشی در راستای حفاظت از لاک‌پشت فراتی توسط بخش آموزش موزه طبیعت و حیات وحش و همچنین مؤسسه خزنده‌شناسان پارس به چاپ رسید.



تفاوت ظاهری لاک‌پشت فراتی و چینی


فریسات درباره تفاوت‌های ظاهری این دو گونه گفت: سه تفاوت بارز لاک‌پشت فراتی و چینی که می‌تواند در شناسایی و تشخیص صحیح بین این دو گونه به ما کمک کند، رنگ چشم، قسمت جلوی لاک و همچنین شکل پوزه این دو لاک‌پشت است؛ به این صورت که در لاک‌پشت فراتی رنگ شکم اغلب کرم زرد رنگ ولی در گونه چینی رنگ سفید یکدست است.

وی افزود: تفاوت دیگر اینکه لاک‌پشت فراتی در قسمت ابتدای لاک خود فاقد لبه تاخورده و برجستگی است، اما در گونه چینی قسمت جلوی لاک دارای برجستگی و تاخوردگی است. تفاوت سوم هم اینکه پوزه لاک‌پشت فراتی پهن و کوتاه است اما لاک‌پشت چینی، پوزه بلند، باریک و نوک‌دار دارد. پیش از این کارشناسان حفاظت محیط‌زیست نسبت به صید غیرمجاز لاک‌پشت‌های فراتی توسط صیادان هشدار داده بودند.پراکندگی این لاک‌پشت در استان خوزستان شامل حوضه آبگیر دجله و فرات، هورالعظیم، تالاب شادگان، رودخانه‌های کارون، کرخه، دز و جراحی و انشعابات آنهاست.


این گونه اکنون در فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی در رده «در معرض خطر انقراض» قرار دارد. این لاک‌پشت بیشتر اوقات در زیر آب زندگی می‌کند. همچنین در برخی اوقات این گونه را می‌توان به صورت مدفون در زیر گل و لای رودخانه‌ها و ماسه‌ها مشاهده کرد.