تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : راهنمای خرید
لینک : econews.ir/5x3725490
شناسه : 3725490
تاریخ :
شروع قوی ویندوز آرم؛ ۶٫۵ درصد از بنچمارک‌های ماه گذشته گیک‌بنچ برای اسنپدراگون ایکس بوده‌اند اقتصاد ایران: طبق آمارهای گیک‌بنچ، سهم کامپیوترهای مجهز به تراشه‌های اسنپدراگون ایکس که این بنچمارک را ماه گذشته اجرا کرده‌اند، به ۶٫۵ درصد رسیده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

بر اساس آمار گیک‌بنچ، از مجموع ۸۱،۰۸۱ تست انجام‌شده روی سیستم‌های ویندوزی در بازه‌ی زمانی ۱۶ ژوئن تا ۱۶ جولای (۲۷ خرداد تا ۲۶ تیر ۱۴۰۳)، تعداد ۵٬۳۰۴ کامپیوتر به پردازنده‌ی اسنپدراگون ایکس کوالکام مجهز بوده‌اند. درمقام‌مقایسه، تعداد کامپیوترهای مجهز به پردازنده‌های اینتل و AMD در این آمار به‌ترتیب ۴۸٬۹۷۰ و ۲۶٬۸۰۷ بوده است، اما نباید فراموش کنیم که لپ‌تاپ‌های مجهز به اسنپدراگون ایکس، ۱۸ ژوئن (۲۹ خرداد) رونمایی و اخیراً روانه‌ی بازار شده‌اند.

اسنپدراگون ایکس اولین تراشه‌ی طراحی‌شده برای معماری ویندوز آرم نیست، اما اولین تراشه‌ای محسوب می‌شود که از پشتیبانی گسترده‌ی مایکروسافت و شرکای آن ازجمله ایسر، ایسوس، دل، اچ‌پی، لنوو و سامسونگ بهره می‌برد. این تراشه‌ها با شعار «مصرف بهینه‌تر انرژی» نسبت‌ به پردازنده اینتل و پردازنده AMD به بازار عرضه شده‌اند و طبق بررسی‌ها، می‌توانند با یک‌بار شارژدهی بیش‌ از ۱۵ ساعت دوام بیاورند.

آمار پردازنده های کامپیوترهایی که گیک بنچ را از ۱۶ ژوئن تا ۱۶ جولای اجرا کرده اند
Geekbench

مک‌بوک پروهای ۱۴ و ۱۶ اینچی اپل با باتری‌های به‌ترتیب ۷۰ و ۱۰۰ وات‌ساعتی درمقایسه‌با باتری ۵۴ و ۶۶ وات‌ساعتی سرفیس‌های ۱۵ و ۱۳٫۸ اینچی، همچنان از نظر شارژدهی پیشتاز هستند و با هربار شارژ می‌توانند تا ۱۷ ساعت دوام بیاورند. لپ‌تاپ‌های مجهز به اسنپدراگون ایکس کوالکام، نشان کوپایلت پلاس مایکروسافت را دریافت کرده‌اند.

اگرچه پردازنده‌ی Ryzen AI 300 شرکت AMD، پیش‌نیاز ۴۰ ترافلاپس را که مایکروسافت برای برخورداری از نشان کوپایلت پلاس تعیین کرده است، برآورده می‌کند، در زمان عرضه این نشان را دریافت نخواهند کرد. به‌هرحال قابلیت‌های هوش مصنوعی مایکروسافت ازطریق به‌روزرسانی رایگان ویندوز در سال جاری برای لپ‌تاپ‌های مجهز به Ryzen AI 300 دردسترس کاربران قرار خواهند گرفت.

مقالات مرتبط:
  • پشتیبانی از چند بازی بزرگ به تراشه اسنپدراگون ایکس الیت می‌آید
  • لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه ایکس الیت با اکثر بازی‌ها ناسازگار هستند

با وجود شروع قوی ویندوز آرم، عرضه‌ی اسنپدراگون ایکس خالی از اشکال نبود. جالب‌ترین قابلیت کوپایلت پلاس یعنی ویندوز ریکال (Windows Recall) به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی و حفظ حریم خصوصی، قبل‌ از انتشار حذف شد.

همچنین، لپ‌تاپ‌های مجهز به اسنپدراگون ایکس الیت با مشکلات سازگاری نرم‌افزاری دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و کارت گرافیک مجتمع آرک اینتل در این زمینه عملکرد بسیار بهتری ارائه می‌دهد. از طرف دیگر، بسیاری از توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری همچنان از پردازش هوش مصنوعی روی دستگاه بهره نمی‌برند و این مورد عملاً واحد پردازش عصبی (NPU) اسنپدراگون ایکس را بلااستفاده می‌کند.

ورود رقیب جدید به بازار پردازنده‌های ویندوزی برای مصرف‌کنندگان بسیار مهم است. همان‌طور که تراشه‌های اختصاصی اپل، بازار لپ‌تاپ را متحول کرد و باعث شد اینتل و AMD به تولید تراشه‌های بهینه‌تر رو بیاورند، اسنپدراگون ایکس نیز دو غول بزرگ این حوزه را به سمت نوآوری‌های بیشتر برای کاربران سوق خواهد داد.