تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3725433
شناسه : 3725433
تاریخ :
اجماع از سر استیصال/ هریس پشت پرده جایگزین بایدن شده است؟ اقتصاد ایران: سی‌ان‌ان نوشته است که احتمال اجماع دموکرات‌ها بر سَر معرفی معاون رئیس جمهور این کشور به عنوان نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، از هر زمانی بیشتر است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی با اشاره به شرایط پیچیده حزب دموکرات در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر آمریکا، نوشت که احتمال اجماع دموکرات‌ها برای جایگزین کردن کامالا هریس با جو بایدن، رئیس جمهور این کشور از هر زمانی بیشتر است.

مذاکرات و رایزنی غیر مستقیم درباره نحوه پیشروی مبارزات انتخاباتی پس از جایگزین کردن بایدن با هریس، هفته‌هاست که در پشت صحنه جریان دارد. اما ابهام درباره روند این جایگزینی به اندازه‌ای پیچیده است که چندین تن از دموکرات‌ها، حتی آنها که نگرانی جدی درباره بایدن دارند، ار مخالفت علنی با نامزدی رئیس جمهور آمریکا خودداری کرده‌اند زیرا به باور آنها، پیامد این جایگزینی به مراتب از شرایط کنونی غامض‌تر خواهد بود!

یکی از چهره‌های مشهور حزب دموکرات گفته است که دوست دارد همه این حرف و حدیث‌ها همین حالا تمام شود. او تأکید کرد: البته اینطور نیست که همه به‌یکباره با هم ائتلاف کرده باشند، بلکه به نظر می‌رسد استیصال ناشی از این کشمکش آنها را به اجماع رسانده است.

نظرسنجی‌های داخلی حزب دموکرات نشان می‌دهد که هریس دست کم برای افزایش اشتیاق دموکرات‌ها و کمک به گردش رقابت‌های فرعی، مثمرثمر خواهد بود. همچنین این تفکر که او می‌تواند مقابل دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان عملکرد بهتری داشته و در مناظرات پاسخ‌های بداهه و تاثیرگذار بدهد، روز به روز در حال قوت گرفتن است.

برخی گمانه‌زنی درباره این فرضیات را متوقف کرده‌اند زیرا مشاوران بایدن می‌گویند که او برنامه‌ای برای کناره‌گیری ندارد و پس از سپری کردن دوران نقاهت در پی ابتلا به کرونا، به کارزار انتخاباتی باز خواهد گشت. با این حال، چندین و چند سیاستمدار و چهره برجسته دموکرات گفته‌اند که اگر شرایط تغییر کند، عملا گزینه دیگری غیر از هریس وجود ندارد. برخی به‌دنبال روندی سریع و مخفیانه هستند تا نمایندگانی که به بایدن رای اعتماد داده‌اند را متقاعد کنند که جایگزینی هریس با بایدن را به فال نیک بگیرند.

پس از نخستین مناظره بایدن و ترامپ، عملکرد رئیس جمهور آمریکا که به‌زعم بسیاری فاجعه‌بار بود، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. این مناظره ضعیف در کنار گاف‌های کلامی و رفتاری بایدن در طول دوران ریاست جمهوری‌اش و افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره ضعف جسمانی او، بخت‌های رئیس جمهور آمریکا برای ماندن در کاخ سفید را به طور چشمگیری کاهش داده است. همچنین گفته می‌شود که ترور نافرجام ترامپ که هفته گذشته در گردهمایی وی در پنسیلوانیا رخ داد، به افزایش بخت‌های او برای پیروزی در انتخابات ماه نوامبر و بازگشت به کاخ سفید منجر شده است.