تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3725370
شناسه : 3725370
تاریخ :
چرا در تابستان خون‌دماغ می‌شویم؟ اقتصاد ایران: خونریزی بینی در فصل تابستان یکی از واکنش‌های طبیعی بدن است که بسیاری از افراد به آن دچار می‌شوند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس: «در حال رانندگی است. هرچند دقیقه یک بار با دستمال پارچه‌ای در دستش عرق‌های روی پیشانی و صورتش را پاک می‌کند. کمی پشت لبش احساس خیسی می‌کند؛ وقتی دست می‌کشد به جای ذرات براق آب، خون می‌بیند...»خونریزی بینی در فصل تابستان یکی از واکنش‌های طبیعی بدن در برابر گرمای شدید و تابش مستقیم نور آفتاب است که بسیاری از افراد به آن دچار می‌شوند.بینی انسان به خصوص کودکان و نوجوانان دارای تیغه نازکی است که سطح این تیغه توسط صدها مویرگ خونی ظریف و حساس پوشیده شده است؛ خون موجود در این مویرگ‌ها در اثر قرار گرفتن در محیط‌های گرم یا زیر نور خورشید رقیق و منبسط شده و سپس مویرگ‌ها شکسته و شروع به خونریزی می‌کنند.

چرا در تابستان بیشتر از فصول دیگر سال دچار خونریزی بینی می‌شویم؟

زیرا هوا در تابستان به شدت خشک بوده و گرمای هوا مخاط بینی را خشک می‌کند؛ بنابراین وقتی می خواهید مخاط بینی را تمیز کنید، با کشیدن مخاط از بینی، مویرگ‌های تیغه بینی پاره می‌شود.البته یکی از دلایل خونریزی بینی در تابستان رقیق شدن خون است و ربطی به چیدن مخاط بینی یا چسباندن انگشت به داخل بینی ندارد.

چه افرادی بیشتر دچار خونریزی بینی می‌شوند؟

معمولاً کودکان 5 تا 10 سال و بزرگسالان بین 50 تا 80 سال بیشتر از سایر افراد در معرض خونریزی ناگهانی بینی قرار دارند. تقریباً علت خونریزی بینی کودکان در فصل تابستان به دلیل خشکی بینی، افتادن در حین بازی و همچنین حساسیت های فصل تابستان است. بنابراین بهتر است کودکان هنگام بیرون رفتن در هوای گرم از کلاه آفتابگیراستفاده کنند. همچنین بهتر است هنگام راه رفتن، مناطق خنک تری برای آنها در نظر گرفته شود.اما خونریزی ناگهانی بینی در بزرگسالان ممکن است به دلیل فشار خون بالا، سردردهای شدید یا موارد دیگری مانند مصرف برخی داروهای شیمیایی و... باشد.

خونریزی از بینی چه زمانی خطرناک است؟

به طور کلی خونریزی بینی در تابستان جای نگرانی ندارد مگر اینکه خونریزی با فشار زیاد از هر دو بینی اتفاق بیفتد؛ یا بعد از 20 دقیقه خونریزی قطع نشود. در این صورت خونریزی بینی در تابستان خطرناک بوده و باید سریعاً به پزشک یا اورژانس مراجعه شود.

بعد از خونریزی بینی چه بخوریم؟

پس از خونریزی بینی در تابستان سعی کنید دراز نکشید و برای کاهش دمای بدن خود مایعات خنک بنوشید. سپس برای جبران خون از دست رفته از میوه‌ها و سبزیجات به همراه مکمل‌های غذایی حاوی مقداری ویتامین استفاده کنید.

درمان خانگی خون دماغ

یکی از درمان‌های سریع برای بندآوردن خونریزی بینی این است که آب لیمو را بو کنید و کیسه یخ روی سر بگذارید. همچنین از آنجایی که خون دماغ در تابستان با گرمای هوا و خشکی مخاط بینی ارتباط زیادی دارد؛ بهتر است در فصل تابستان بینی خود را با پماد ویتامین A یا پماد ویتامین A+D مرطوب نگه دارید.