تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3725272
شناسه : 3725272
تاریخ :
دو هفته جهنمی؛ پیش‌بینی تداوم گرما در استان‌ها و نوار جنوبی کشور اقتصاد ایران: رئیس موسسه تحقیقات آب کشور با بیان اینکه کره زمین نسبت به قبل از انقلاب صنعتی ۱.۶۳ درجه سانتی‌گراد افزایش دما را ثبت کرده است از افزایش و ماندگاری دمای هوا طی دو هفته پیش‌رو در کشور خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا کاویانپور رئیس مؤسسه تحقیقات آب گفت: ماه گذشته در تاریخ و سابقه دمای کره زمین، یکی از گرم‌ترین ماه‌های کره زمین به ثبت رسیده است و این در حالی است که ماه جاری در ادامه ۱۲ ماه گذشته میلادی گرمایش کره زمین ادامه دارد.

رئیس مؤسسه تحقیقات آب کشور با بیان اینکه افزایش دما در نیمکره شمالی قابل توجه است، افزود: این شرایط سپس در غرب آسیا حائز اهمیت بوده است.

وی با بیان این که روند تغییرات دمای هوا طی دو هفته پیش رو (تا ۱۰ مرداد) با شیب افزایشی پیش‌بینی می‌شود، یادآور شد: البته در این بین ممکن است شاهد بروز و ظهور نوسانات جوی باشیم، اما تداوم و ماندگاری گرمای هوا به ویژه در استان‌هایی چون خوزستان، ایلام، کرمان، سیستان و بلوچستان و نیز نوار جنوبی کشور پیش‌بینی می‌شود.

کاویانپور بیان کرد: کره زمین نسبت به قبل از انقلاب صنعتی ۱.۶۳ درجه سانتی‌گراد افزایش دما را ثبت کرده است و ایران بر اساس رکوردهای جهانی در سال گذشته ۱.۰۳ سانتی گراد افزایش دما را نسبت به میانگین بلند مدت تجربه کرده است و پیش بینی می‌شود در سال جاری این عدد افزایش یابد.

رئیس مؤسسه تحقیقات آب کشور توضیح داد: تغییرات اقلیمی به معنای افزایش دما است اما در کنار آن معنای دیگری نیز دارد که مربوط به جریانات سیلابی می‌شود؛ برای مثال در هفته‌های اخیر در هندوستان با بالاترین افزایش دمای هوا شاهد وقوع سیلاب بودیم. همچنین در کانادا بارندگی ۱۰۰ میلی‌متری در تورنتو رخ داد این در حالی است که در عین حال در بخش‌هایی از این کشور شاهد آتش‌سوزی جنگل‌ها بودیم.

وی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی با پارامترهایی چون سیلاب، ذوب شدن یخچال‌های طبیعی و بارش‌های مقطعی همراه است، افزود: در روزهای گذشته اروپا با دمای حدود ۴۰ تا ۴۵ درجه گرم‌ترین دوران خود را به ثبت رساند، این شرایط در خاورمیانه نیز از جمله کشورهای عربی و ایران حاکم بوده و بر این اساس در کنار افزایش ظرفیت تولید برق، لازم است برای عبور موفق و بدون بحران تاکید ویژه‌ای بر موضوع سازگاری و همکاری مردم و مصرف‌کنندگان انرژی صورت گیرد.